Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga segelbat  (läst 3733 gånger)

nellan

• Gäst
Bygga segelbat
« skrivet: 18 jan-06 kl 02:43 »
Jag alskar att vara nara havet och har alltid velat resa runt i varlden med en segelbat.
Nu sa har jag iaf borjat tanka lite pa att bygga en egen segelbat av naturmaterial, men kan absolut inget om batbygge. Det skulle ju sakert dessutom krava hur mycket tid som helst, och jag ar ju sa rastlos av mig.
Undrar om de ar nan annan som har den ideen?
Eller nan som kanske har erfarenhet av antingen batbygge el att leva ekologiskt pa segelbat?

En annan sak jag tankt lite pa ar att starta ett sorts resande kollektiv med segelbat.
Da att man ar flera som antingen bygger en segelbat  el koper en gammal tillsammans.
Som jag tankt ar ju att man sjalvhushaller sig, att det blir som en liten flytande ekoby med workshop.
Man plockar frukter och gronsaker nar man gar i land, saljer el byter det man tillverkar, upptrader som gatuartist mm.
Och sa kan man ju ha en liten odling pa baten ocksa.

Jag skulle ju garna vilja bo i en ekoby m snalla manniskor runt mig, fast dar jag anda ibland kan va helt ensam m naturen.
Men jag alskar ju att resa och vill inte bosatta mig pa en fast punkt, inte an iaf, maste forst hitta ett stalle jag verkligen trivs pa.
Och darfor vore ju en resande ekoby det perfekta for mig, att helt enkelt kombinera de levnadssatt som jag vill leva pa.

Finns det kanske nan annan som oxa tanker sa el skulle vilja leva sa?
Eller nan som har fler ideer?

Filip Skräplund

Re:Bygga segelbat
« Svar #1 skrivet: 18 jan-06 kl 20:40 »
Heyerdahl höll ju på med "båtar" i naturmaterial, Kontiki och Ra med flera.
Har för mig att dom inte satt ihop nåt vidare, det flöt iväg en stock här eller ett vassknippe där.
Skulle vara jättespännande att göra något liknande med ett hippiekollektiv.  8)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #2 skrivet: 18 jan-06 kl 22:26 »
Jag kan ju alltid tipsa om ett resande "kollektiv" som pågår just nu... www.soic.se
/yrian
Höns, stickning och pelargoner

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
bygg en liten båt
« Svar #3 skrivet: 11 aug-06 kl 23:10 »
Du kan bygga dig en "mikrokryssare" och resa vart du vill med den. En båt behöver inte vara stor för att räcka till. Ju mindre den är desto oftare kommer den att segla.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 aug-06 kl 16:53 »
Det räcker med en kanot med uteriggare, det användes för att nå öarna i pacific för hundratals år sen, så nog funkar det, och utan kompass. Glöm inte metspöt bara.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

SvenS

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 aug-06 kl 17:44 »
Bodde på en segelbåt under 3 säsonger (Maj - eptember) . En liten 22-fotare här på västkusten.
Hade enkelt fotogenkök, vatten och el vid bryggan. Den här båten är lagom att bo på men olagom för en enda pers. att segla. Sådana båtar sticker 1,30 - 1,50 i kölen och vips så är det plötsligt stängt att ligga i grunda vikar , där man kan verkligen kan känna sig ifred från allt. Med en sådan båt måste man plötsligt också bli en hyfsat navigatör och skaffa sjökort till alla platser du ska till, en undervattenssten är varje seglares fasa och hela västkusten är nerlusat med grund och grynnor. Med en liten segelkanot blir det roligare segling, man sitter nästan på samma höjd som vattenlinjen och man får mer känsla för samspelet vind/segel.

Mitt ultimata koncept för att bo vid vatten är en större båt , helst en gammaldags träbåt där man kan bo någorlunda, med en liten segeljolle som man snabbt kan sticka ut med, och inte behöver oroa sig för att gå på första bästa undervattensten bara för att man råkade sitta och drömma och missat exakt position på sjökortet.

Bygga själv en stor bobåt ?  Om du inte är mycket händig, begåvat med jordens tålamod och en stooor plånbok, skulle jag avråda. Köp en begagnad och kolla om livet på sjön kan vara nåt  (Kulingvindar,storm,regn och sjögång kan dämpa även den mest entusiastiske )    

« Senast ändrad: 15 aug-06 kl 22:34 av SvenS »

Bo

Det går att långfärdssegla
« Svar #6 skrivet: 13 aug-06 kl 19:27 »
på bräda med packningen surrad bakpå. - Jag har provat.

Billigt och bra.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 13 aug-06 kl 21:57 »
Det räcker med en kanot med uteriggare, det användes för att nå öarna i pacific för hundratals år sen, så nog funkar det, och utan kompass. Glöm inte metspöt bara.

Lite spännande att du nämner en proa som exempel. Håller själv att skissa på en i sexmetersklassen. Med krabbklosegel och allt. Men sova, det tänker jag göra i en hennessyhammock. Skrovet är liksom inte tillräckligt brett, särskilt som jag baserar min design på en walap från Enewetak. De bygger smalt därborta, minst sagt.

Skulle jag bo längre stunder i båten än de små vandringsturer jag planerar att göra med den lilla proan så skulle jag nog bygga Sven Yrvinds "amfibieBRIS" korsat med idéer från mikrohuset m-ch.

Men nu var det inte mina behov som diskuterades. ;)
vattuvargs.blogspot.se

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #8 skrivet: 16 okt-06 kl 17:29 »
Här har du en länk till ett råsegelforum där du även kan hitta information om båtbygge på gammalt vis (1000 talet) och se lite bilder på ett pågående bygge.

http://www.setbb.com/vikingatid/index.php?mforum=vikingatid
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-07 kl 14:05 »
Gammal tråd det här men jag skriver ändå.

Mitt arbete till vardags handlar väldigt mycket om båtar, konstruktion och bygge av dessa.
Håller dessutom på med ett litet projekt på egen hand.

Som nämts tidigare i tråden är nog en Brisbåt, kallas numera för Sofiabåt, ett väldigt klokt alternativ för den som vill bygga själv. Konstuktionen är väl provad och har bevisat sig vara väl fungerande.

När det gäller material är tyvärr situationen lite tråkigare.
För att bygga en båt med moderna metoder måste man använda plast, glasfiber och polyesterfiber om man bygger med brismetoden.
Skott och en del annat kan man bygga i trä.

Man får se båten ur ett livcykelperspektiv.
Om man bygger den med mindre miljövänliga material så håller den förhoppningsvis i 30-40 år.

En båt byggd i trä, förmodligen lite annorlunda konstruerad än Sofiabåtar, kräver en del underhåll som kan vara miljöskadliga men framför allt är det svårt att få tag på passande material.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 22:14 »
Bris- och sofiabåtarna har tack vare sitt tjocka skum i skrovet också rätt bra isolering, vilket markant förlänger segelsäsongen här i Sverige. ...och när vädret blir allt för grinigt så tål de att korsa Atlanten med...

För riktigt minimalt seglande: Kolla in Sven Yrvinds Yrvindaren eller Matt Laydens Paradox. Den ena i plast, den andra i plywood.  
vattuvargs.blogspot.se

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #11 skrivet: 26 feb-07 kl 01:04 »
Projektet med Svens riktigt lilla båt är nerlagt då den blev lite väl långsam.
(svårt att få fart i en båt med kort vattenlinje, framför allt när man har små segel...)

Jag önskar att jag kunde göra sådana ilustrationer som på Paradox hemsida. ::)

Jag håller på och utreder möjlighet att ta hem polyesterfiber lämpade för båtbygge, om det är någon som ska bygga Sofiabåt så kontakta gärna mig.  
« Senast ändrad: 26 feb-07 kl 01:04 av Uddis »
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 28 feb-07 kl 23:18 »
Projektet med Svens riktigt lilla båt är nerlagt då den blev lite väl långsam.
(svårt att få fart i en båt med kort vattenlinje, framför allt när man har små segel...)

Jag önskar att jag kunde göra sådana ilustrationer som på Paradox hemsida. ::)

Jag håller på och utreder möjlighet att ta hem polyesterfiber lämpade för båtbygge, om det är någon som ska bygga Sofiabåt så kontakta gärna mig.  

Yrvindaren är för liten, det är den. Men det är ju trots allt en 2/3-delsbåt, enligt honom själv. Han hade tänkt bygga en "fullstor" när alla tester var klara, men övergav som sagt idén till förmån för en katamaran (i sedvanligt yrvindsk stil).

Själv skulle jag vilja se en sjumeters-proa i James Wharrams Tiki-stil byggd i brismaterialet. Den borde gå fort. Men man fick antagligen sova i var sin säng i den. Huvudskrovet i en proa är ju rätt så smalt. Fast sommartid kunde man sova gott i var sin hennessyhängis (hängmatta med myggnät och tak).

Wharrams flexyspace-idé är inte dum. Att inte ha ett speciellt rum för något utan flexibla volymer. Det är så japanska interiörer fungerar, så vitt jag vet. Inte "vardagsrummet" utan "rummet med kvällssol", liksom.

Nåja. Alltid något att drömma om senare. Borde skissa på cykeln istället...
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 5 användare
torbjorn, simon.arvestrand, Hantverkare92, pow, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser