Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det Senga Sengana jag har?  (läst 1961 gånger)

karsan

• Södermanland
Är det Senga Sengana jag har?
« skrivet: 16 jul-09 kl 01:16 »
Jag gissar att det är jordgubbssorten Senga Sengana som jag har i min trädgård, men jag vill veta säkert innan jag ger bort plantor och kallar dem det.  Det verkar i alla fall vara samma sort som var vanlig på 50 och 60-talet, och som man nu aldrig hittar i affärerna, för den har dålig hållbarhet. Jättegod, smälter i munnen.
Vad som verkar vara speciellt är att det första bäret på en planta ofta är extra stort, minst dubbelt så stort som övriga, och inte är runt utan mera avlångt som en ås, eller ofta som en bergskedja med tre toppar. De sista bären är ofta mycket små.

Bären är klarröda, inte mörkröda, och ljusare inuti med tydliga zoner.

Någon som vet?

Existens?

• Gäst
SV: Är det Senga Sengana jag har?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-09 kl 00:04 »
Hur tidig är den? För jag tycker mer det låter som Zefyr, efter din beskrivning av hur bären ser ut. Men Zefyr är ju nästan tidigast av alla, och Sengana tvärtom en sen sort..

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-09 kl 01:03 »

När de mognar?  De allra sista bären mognar nu i dagarna. De första i slutet av juni. Detta är i Saltsjöbaden, alltså ett par mil öster om Stockholm, där allt är ungefär en vecka senare än Stockholm.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 07:18 »
Då bör det vara Zefyr. Sengana mognar inte förrän en bit in i juli, och har ganska små mörkt röda bär.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 jul-09 kl 12:49 »
Tack Existens!   Då ska jag kalla dem Zefyr i fortsättningen.  Jag har sökt på nätet och andra ställen, och ofta står det lite om sorternas egenskaper, men verkar inriktat på folk som ska köpa plantor, och inget för att känna igen namnlösa sorter som man redan har i sin trädgård.

Du verkar veta mycket om jordgubbar. Vilken sort är din smakfavorit?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 00:28 »
Jag har odlat en del, och då mest just Zefyr. Den är nog en av favoriterna, helt klart. Men som du sa så blir det lite ojämn storlek på bären, unga plantor kan ju få bär som en barn-knytnäve :)
En ny som jag testat nu är Polka, den är väldigt god. Korona är också god, men mognar så långsamt, och måste vara ordentligt mogen för att vara god, har även en egenhet med stela skaft, så när man lyfter ett bär för att kolla om det är moget, går dom ofta av..
Honeoy som odlas så mycket nu tycker jag inte alls är nåt vidare, den är nog mest tålig för transporter..

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 01:39 »
Tack, då är det inte bara jag som tycker att den sorten som jag har är mycket godare än det som man kan köpa i mataffären.  Eller som plantor i trädgårdshandeln.

Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 2 användare
Antti Lehtinen, syncord51

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser