Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fungerar blädning?  (läst 5789 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Hur fungerar blädning?
« skrivet: 13 jul-09 kl 07:48 »
Hej.

Jag undrar hur blädning fungerar? Farsan har några hektar skog jag och brorsan ska röja i höst. Vi funderar även på möjligheterna till mindre uttag ur virkeskapitalet. Är detta tillåtet idag eller måste man göra riktiga kalhyggen?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

freme

SV: Hur fungerar blädning?
« Svar #1 skrivet: 13 jul-09 kl 12:31 »
Ja du.
Det här med blädning är en hel historia.
Jag ska göra det så kort det går.
Du får utan att ta kontakt med svs slutavverka upp till en yta av 0,6 ha.
Du får även gallra skogen mycket hårt men inte så mycket så virkes volymen går under en viss volym. Denna gräns är varierande av vilken ålder vilket trädslag och vilken bonitet skogan har.
Det finns flera olika blädningsmetoder. Den vanligaste är att man hugger i alla diametrar så det finns träd i alla åldrar. Detta förutsätter att skogen från början är skiktad med träd i olika åldrar kanske efter en storm eller annan skada på den gamla skogen.
Är skogen av samma ålder är luckhuggning att före dra. Denna metod kallas även tysk model.
Hugg upp ett antal luckor 20x20 meter två till tre per ha. Dessa luckor kommer sedan att självföryngas med lite tur. Efter fem till tio år gör man luckorna större. Sedan håller man på så tills hela skogen har olika åldrar.
Sedan har vi naturkultur metoden och är ytan större än 0,6 ha ska du göra en anmälan till sks då utagen nästan alltid blir större än vad lagen tillåter. (Det blir en förtäckt avverkning)
All blädning är lättare att lyckas med om det är gran som är huvudträdslaget. Gran kan växa upp under stark beskuggning.
Får jag mer info kan jag ge rakare svar.
Ha det så länge
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

singboy

« Svar #2 skrivet: 13 jul-09 kl 14:09 »
Suck  8)  Det är nästan bara att ta valfri tråd

Ja  blädning har varit och är givetvis  tillåtet, det  gäller granskog och man ska alltid ligga en bra bit över fastställd volym i förhållande till grundytevägd medelhöjd, $ 10 kurvan.  Blädning är per definition skötsel i fullskiktat skog, inget annat, vi tar det igen, inget annat.. Blädning är en gallring där skogen är fullskiktat efter avverkningen. En av de viktigaste sakerna då är att undvika att utvidga eller skapa några luckor.  Det är basic i skogsskötsel här, inte alltid i helt andra breddgrader.  Sen är det avverkningsanmälan  om  0,5 hektar föryngringsyta uppstår , men det har inte med saken att göra.    

I praktiken tar du alltså ca 100 träd/ha  (+- 50)  som var och ett ligger över 0,5 m3sk + ev stickvägsuttag.  Ä rman bara säker på att det sen ligger äver kurvan är det tillåtet.  
Stormskaderisker kan öka så det gäller att ta lämpliga intervall beroende på bonitet  och läge.  Det kan också vara bra för vissa mossor  etc men det förutätter att man verkligen tar rätt miljöhänsyn och lämnar grova träd kvar då som får dö etc.  
« Senast ändrad: 13 jul-09 kl 14:19 av singboy »

Lyckero

« Svar #3 skrivet: 13 jul-09 kl 14:35 »
Förr var väl detta det "vanliga sättet" men skötte en mindre skogsgård. I alla fall har det varit så i våra trakter. Men resultatet blir både bra och dåligt.

Det fina är ju att man alltid har uppväxt skog, vilket är bra för mig som mest har skogen för rekreation (som det så fint brukar heta). Nackdelarna, som vi har erfarenhet av, är att skogen blir väldigt ensidig med bara gran och nästan alla träd är angripna av rotröta.

Skogsbruk är ju lite jobbigt på så sätt att det tar mer än en generation att testa nya metoder. Detta med blädning är i alla fall något jag nu undviker. Har istället börjat prova mindre kalytor, under 0,5 ha, som jag sedan föryngrar med granplantor och självsådd. Om detta ger ett bra resultat får mina barn återkomma till om några decenium.

freme

« Svar #4 skrivet: 13 jul-09 kl 15:25 »
Ursäkta! :-[
Självklart är det 0,5 ha som är gräns för anmälan.
Med den frågeställningen som var så drog jag ett lika med tecken mellan blädning och kontinuites skogsbruk. det var väl fel. Det är få skogar som har möjlighet att blädas så som blir beskrivet i texten ovan särskilt i södra sverige.
Vill man börja med ett kalhyggesfritt skogsbruk är de andra metoderna minst lika bra.
Mitt i Småland i en skog vid en sjö

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 13 jul-09 kl 19:46 »
Ok, har hört att blädning ska vara det bästa för skogen/naturen. Var nån som nämnde det i något sammanhang. Kanske får ta o låna en bok om skogsskötsel på bibblan. Några tips?

Kan man föresten så/plantera lövträd på hyggen där det varit barrskog? Eller är marken för sur?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

singboy

« Svar #6 skrivet: 13 jul-09 kl 21:48 »
Nu var frågan om just  blädnng och vad som var tillåtet.  Tvärtom vad många önskar och drömmer om  finns ingen gigantisk konspiration däremot  det finns en omfattande forskning som motsvarar massor, massor  av skogsgenerationer.  Förutsättningen är att skogsmark ska behålla sin långsiktiga växtförmåga, exploaterande uttag är inte helt förbjudna på småytor men ska givetvis inte uppmuntrras då den enda vinnaren är mytbildare, vilket gäller lika för alla.  Närmare en miljon hektar kan tros vara möjlig att bläda, men det är hoftade siffror.
Klart man kan plantera lövskog, eller kanske inte. Det har inget med tidigare trädslag att göra utan boniteten, grundförhållanden etc.

trädman

« Svar #7 skrivet: 13 jul-09 kl 23:03 »
Ok, har hört att blädning ska vara det bästa för skogen/naturen. Var nån som nämnde det i något sammanhang. Kanske får ta o låna en bok om skogsskötsel på bibblan. Några tips?

Kan man föresten så/plantera lövträd på hyggen där det varit barrskog? Eller är marken för sur?

Om det är det "bästa" för skogen/naturen beror helt på i vilket avseende. Det finns arter som gynnas och missgynnas oavsett skogbruksmetod. Den som gillar gammal grovstammig promenadvänlig skog trivs sannolikt bäst de sista 10-50 åren i konventionellt skötta skogar med lång omloppstid. Blädning är dock inte någon enkel universalmetod som löser alla problem och fungerar bra på alla marker.

Olika former av luckhuggning, kantzonsföryngring (Wagner metode) etc fungerar bra även i Sverige om rätt förutsättningar råder. Generellt är fungerar dock dessa metoder, liksom blädning, tillsammans med sekundärträdslag (ex gran) och inte alls bra för pionjärtäd som tall, björk mfl

Det brukar ofta komma ymnigt med lövskog (björk, al ev asp) på hyggen där det varit barrskog, så det är inget problem om det inte är exv torra magra tallmarker där det inte blir så mycket av lövskogen

Kentaur

• Småland
    • Kvarnkullen
« Svar #8 skrivet: 20 feb-10 kl 11:51 »
För den som är intresserad av uthålligt skogsbruk finns det en jättebra hemsida med mycket information på: www.kontinuitetsskogsbruk.se   ;)

Pong

« Svar #9 skrivet: 20 feb-10 kl 21:32 »

Bäst vet jag inte. I många fall så är blädning det samma som dimensionshuggning rent praktiskt ute i landet. Blädning låter ju bättre än dimensionshuggning. Blädning är inget jag tror på.

Naturligvis går det att föryngra med löv istället för barr iaf där det tidigare har varit gran.

trädman

« Svar #10 skrivet: 20 feb-10 kl 21:38 »
För den som är intresserad av uthålligt skogsbruk finns det en jättebra hemsida med mycket information på: www.kontinuitetsskogsbruk.se   ;)

Uthålligt skogsbruk är inte nödvändigtvis liktydigt med kontinuitetsskogsbruk

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Pong

« Svar #12 skrivet: 21 jun-10 kl 08:47 »
Var här om veckan på exkursion i Siljansfors försökspark med Christer Karlsson. Det bästa för skogen, nja. Dåligt nja. Blädning är däremot ganska krävande. Man går efter dimensionskurvor där man eftersträvar en jämn kurva. Fördelen är att man får en liten avkastning hela tiden, dock så är det dyra "avverkningskostnader."
Är det ingen gransumpskog så är det snarare ett hygge naturligare då det är en störning, ett hygge kan likställas skogsbrand.

Nisse

• Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jun-10 kl 12:58 »
Jag är inte heller någon större anhängare av just blädning, däremot så tror jag mycket på ett skiktat skogsbruk. Du främjar definitivt mångfalden genom att hålla marken kontinuerligt beskogad. Dessutom har du möjlighet att få ut betydligt högre virkeskvaliteér om du vet vad du håller på med, därmed kan du även få en bättre lönsamhet.  Men snarare än blädning så tror jag på skiktade metoder som Naturkultur eller möjligen Naturnära skogsskötsel.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #14 skrivet: 26 jun-10 kl 19:20 »
Som jag ser det behöver man inte krångla till det. Jag tar det sämsta och det bästa, och sådant som står och trängs för mycket med något annat.

Med det bästa menar jag grovt och moget. Med det sämsta menar jag sådant som aldrig kommer att bli bra timmer, eller som är krokigt eller kluvet. Sedan låter jag det självföryngra. När det gäller att röja bland sådant som trängs med annat så är jag gärna lite elak mot granen. Den skulle annars lätt tränga undan allt annat. Klimatförändringen (?) har gjort att det ibland blir ek eller bok jag släpper fram, där det tidigare växte tall.

Tyvärr äter älg och rådjur upp, eller skadar svårt, nästan alla tall-plantor. Så även om jag skulle vilja ha tall på vissa platser, så tar granen överhand. Det är jägarnas bidrag till naturen, i mina trakter.  :-\

« Svar #15 skrivet: 27 jun-10 kl 02:53 »
Är det ingen gransumpskog så är det snarare ett hygge naturligare då det är en störning, ett hygge kan likställas skogsbrand.

Att jämställa kalhyggen med skogsbränder är vanligt förekommande, men inte desto mindre helt felaktigt. Bl a överlever tallar i stor utsträckning bränder, och vinden ser till att olika partier av skogen drabbas olika hårt. Var har trakthyggesbruket sina motsvarigheter till detta?

Skogsola

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 jun-10 kl 07:40 »
 Frötallar kan man gärna lämna kvar på alla typer av marker. Även där man i slutänden avser att plantera gran. Likaså små grupper av den äldre skogen. Det förbättrar livsbetingelserna för många djur. Vidare bidrar det till ett bätre mikroklimat på hygget och tar bort intrycket av kalfjäll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser