Jag kör så varenda år med plöjning, fräsning, harvning, sådd... Här har vi mycket gammla sega "ogräsvallar" som borde ha blivit plöjda för åtskilliga år sedan (det var så när vi tog över gården så nu lägger vi om 1/5 av slåttervallarna varje år....).
Jag brukar plöja i Oktober och med gräsvål som har legat på tok för länge så kan det vara svårt att harva ut tiltorna på våren, det blir lätt att sega rötter och helvetestyg håller ihop tiltan så att det antingen blir hela tiltor som vänds upp igen eller att dom går sönder i "hotten-totter" som ligger och skräpar uppepå marken.
Eftersom man första vändan på våren kör väldigt långsamt när man börjar att köra uppepå tiltorna så förlorar man ingen tid på att fräsa första vändan, tvärtom tycker jag att det går fortare då det räcker med en fräsning och maximalt 2 vändor med harven innan sådden.
Jag tycker även att slutresultatet blir bättre eftersom fräsen slår sönder växtdelar och blander ner dessa i jorden medans en tradionell harv ofta drar med sig tuvor, rötter m.m. runt, runt, runt och ännu mera runt på åkern.
Det som jag kan komma på som är negativt med fräsningen är väl dieselförbrukningen, fräsning kräver att man plockar ut många hästar ur traktorn...
Och stenar förstås, det är att rekommendera att du har en fräs som roterar med färdriktningen för att den ska "klättra över" eventuella stenar - att fräsen roterar med färdriktningen kräver långsammare körhastighet men i gengäld blir den mindre känslig för sten.
Man bör även ha lyftlänkarna till 3-punkten i det avlånga hålet så att redskapet kan röra sig ganska fritt uppåt och neråt.
För övrigt brukar jag enbart fräsa vändtegar m.m. då jag har en delburen 4-skärig plog som är rätt så trist att hålla på och backa med, även det funkar förvånansvärt bra om man bara kör tillräckligt långsamt så att fräsen verkligen hinner jobba ordentligt.
Som kuriosa kan jag ju tillägga att det finns moderna harvar som har roterande valsar (kopplade til K-uttaget) med långa fingrar på, steget från en sådan rotorharv till en jordfräs eller en knivfräs är ju inte så långt så kör på med fräsen du.