Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin-porter...  (läst 1893 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Kanin-porter...
« skrivet: 12 jul-09 kl 10:18 »
Tänkte jag skulle dela med mig av receptet på min favvo-kanin-gryta... Receptet är ihopknåpat med min mammas älg-porter-stek-recept som förlaga, och sen lite modifierat för att passa kanin bättre...

Kanin-porter-gryta:

Ca ett kilo renskuret kaninkött.
En halvlitersburk halv-mörkt öl (typ Falcon Bayersk)
En halv flaska porter-öl
1-2 dl koncentrerad svartvinbärssaft
2 msk soya (kinesisk)
En gul lök
Två morötter
En röd eller gul paprika
12 enbär
2 msk timjan
4 msk svartvinbärsgelé
En köttbuljongtärning
Smör
Mjöl
Salt & peppar (både vit och svart)

Skär kaninköttet i bitar och bryn det i omgångar och flytta över det till en stor gryta allt eftersom. Skölj ur stekpannan med lite vatten efter varje stekomgång och häll det i grytan för att ta omhand om alla goda smaker.

Hacka löken ganska fint och fräs den i smör tills den är mjuk. Häll över till grytan.

Stöt enbären noga i en mortel tillsammans med timjan så fint det går. Strö detta över köttet och löken. Salta och peppra.

Häll på hälften av burkölen och koka upp. Rör om.

Smula ner buljongtärningen

Häll i resten av burkölen och den halva flaskan porteröl. Även saften, soyan och gelén ska i.

Koka upp och lägg på ett lock. Låt puttra i ca 30 minuter. Rör om då och då. (Nu doftar det himmelskt ur grytan! )

Slanta morötterna och lägg i dom i grytan efter dom 30 minuterna. Lägg på locket igen och fortsätt att puttra i ytterligare 30 minuter. Provsmaka skyn. Krydda mer om det behövs.

Nu har det puttrat i en dryg timme och köttet börjar bli riktigt mört. Blanda en redning av ca 2 msk mjöl och lite mjölk till en simmig vätska. Blir det lite klumpar så kan man använda en sil när man häller redningen i grytan. Den fångar upp eventuella klumpar. Häll inte i all redning på en gång, utan rör då och då och se till att grytan kokar upp mellan varven. Det får inte bli för tjockt.

Smaka på såsen igen. Nu borde det vara riktigt gott!

Skär paprikan i bitar och lägg ner i grytan ca 5-10 minuter innan servering. Dom får inte bli mjuka utan ska vara lite krispiga. Är det för lite sås är det bara att späda med lite vatten, och tycker man att såsen är för mörk häller man i en skvätt mjölk eller varför inte lite grädde. En deciliter brukar vara lagom.
Observera att man nästan inte kan ta för mycket timjan, så häll i mer om du vill!

Servera med kokt potatis och svartvinbärs-gelé. Själv föredrar jag att dricka mjölk till, men öl går säkert bra för den som gillar det.

Trots att i princip all vätska i grytan består av öl så smakar den inte öl. Den blir bara jävligt god!  ;D

Nästa gång kommer jag att göra en dubbel sats.  ;)

Räkna med ca 2 timmars tillagningstid... Gör inte som jag och börja efter sju med maten.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

skogstrolla

• Jämtland
SV: Kanin-porter...
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 15:14 »
mm nu vet jag vad jag ska göra av surpuppan**
låter supergott
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Attes matte

• Jämtland
SV: Kanin-porter...
« Svar #2 skrivet: 12 jul-09 kl 22:36 »
Ja.. Det ÄR supergott! Vilka dofter!  :P

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser