Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  acceptabel vattenhalt?  (läst 3180 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
acceptabel vattenhalt?
« skrivet: 12 jul-09 kl 00:56 »
Alltid när vi slungat förut har vattenhalten legat kring 15-16%.

Nu har vi slungat ganska mycket honung som varit rätt dåligt täckt, mest för att vi vill ha tomma skattlådor inför linddraget (skattlådorna var fulla med jättemörk granhonung/skogshonung)

Nu har vi lite ångest för vattenhalten ligger på mellan 18-19% i de olika hinkarna. Jag har läst att honung kan jäsa om den är över 18%.

Vilken vattenhalt tycker ni är acceptabel?

//Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

David Nordin

• Halland
    • Blog
SV: acceptabel vattenhalt?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-09 kl 08:04 »
et t par procentenheter under är lämpligt. Höj temperaturen i rummet och/eller tillsätt en avfuktare.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 jul-09 kl 08:07 »
Honung tar lätt till sig fukt om HR (den relativa luftfuktigheten) är hög. Ett sätt att minska den och sänka eller behålla rätt % på honungen är att använda en avfuktare.
Eller värme i kombination med avfuktare.

En Woods till lågt pris är en vettig avfuktare.
Den som står omskriven ibland här och på andra forum Woods DS28 finns nog inte längre, men det finns nyare varianter med andra nummer.
Giganten verkar ha några hemma på Internet lagret i alla fall.
« Senast ändrad: 12 jul-09 kl 08:12 av Sten-Åke Lindell »

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #3 skrivet: 12 jul-09 kl 09:41 »
Nu är det inte så att honungen har tagit åt sig fukt. Vi har helt enkelt skattat honung som bina inte täckt. Vi har en luftavfuktare gående i slungrummet när vi jobbar med honungen.

Man vill ju ogärna låta hinkarna stå med öppna lock, vem vet vad som hamnar i dem.  Hur avfuktar ni honung på hink?

Ett par procentenheter låter mycket, då är jag nere på 16-17%, högre vattenhalt än 16% borde vara OK. Hade bara varit intressant att höra var ni tycker gränsen går. Vid vilken vattenhalt skulle ni börja avfukta?

Karina
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 12 jul-09 kl 12:09 »
Har funderat på det där med rationell biskötsel - att skatta av med högre fukthalt men otäckt honung - torde ju spara en del jobb med avtäckningen. Att istället "mekaniskt" ta ner vattenhalten med värme och avfuktare. Det senare kostar ju energi.

Hur mycket av jobbet är avtäckningen?

wictor

« Svar #5 skrivet: 12 jul-09 kl 14:13 »
Under 20% vattenhalt är helt OK.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 12 jul-09 kl 14:33 »

Och åt andra hållet?

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #7 skrivet: 12 jul-09 kl 15:32 »

så jag behöver inte oroa mig för att honungen börjar jäsa i burkarna då? Det är ju en sak om man levererar till Mantorp, men det gör jag ju inte.

Det är ju fantastiskt smidigt att slippa täcka av. Nu blandade vi ju det otäckta med täckt honung och hoppades att det skulle blir lagom i slutändan.
Har funderat på det där med rationell biskötsel - att skatta av med högre fukthalt men otäckt honung - torde ju spara en del jobb med avtäckningen. Att istället "mekaniskt" ta ner vattenhalten med värme och avfuktare. Det senare kostar ju energi.

Hur mycket av jobbet är avtäckningen?

Det är ju oerhört tidsbesparande att inte behöva täcka av. Frågan är om man går miste om en massa smakämnen när man låter honungen exponeras för luft. Det kanske blir fler aromämnen som försvinner när man torkar honungen själv än när bina gör det i kupan.

wictor

« Svar #8 skrivet: 12 jul-09 kl 18:17 »
Den godaste honungen är direkt ur kakan...

Och de flesta flyktiga aromämnena försvinner inte av torkning, de försvinner i slungan. Den är som en stor fläkt där en hel del doft blåses bort. Och ändock kan vi ju inte undvara slungan...

Doft och smak hänger ihop, som tur är har honung markanta smakämnen som enkelt igenkännes som just "honung", oavsett det kommer från olika blommor.

Själv har jag fått ett problem med stigande ålder. Jag har mer och mer tappat luktsinnet. Men det kanske är så som de säger om de gamle; Ser illa, hör illa, luktar illa... ??

Och så har jag ett tillkännagivande att göra:

Igår, mitt under en regnskur och 25 grader varmt så svärmade ett av mina bisamhällen i hembigården. Jag tror att svärmen vägde 4 kilo - tung som attan - fick såga av en gren för att få ner det hela. Så jag tar tillbaka alla påståenden om att mina bin i hembigården inte svärmar, de har just bevisat motsatsen... Nu bygger de ut en Dadantlåda för fullt... Och ny drottning kommer att tillsättas såväl i svärmen som i det svärmande samhället, men jag sparar det till invintringen, lättare så.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 13 jul-09 kl 13:08 »
Och åt andra hållet?
Förra året var det en lång torrperiod innan skattningen och honungen hade en vattenhalt på 15-16% (mot 18-19,5 året innan). Det var jättesvårt att slunga honungen, den satt som gele i ramarna och vi fick lämna kvar alldeles för mycket. Likaså var den svårsilad.
Om det har att göra enbart med en låg vattenhalt vet jag inte men jag inbillar mig i alla fall det. Honungen stelnade också snabbare och fick mycket mer "rimfrost" än året innan.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #10 skrivet: 13 jul-09 kl 13:44 »
Det var intressant, vi brukar alltid ha vattenhalt runt 15-16 och nog kan den vara seg alltid, kan ta dagar att få det sista genom finsilen. Nu däremot rann honungen som vatten genom silarna. Vi har fått ner vattenhalten till ca 18,5% nu och nöjer oss nog med det. Rimfrost däremot har det inte blivit.

/karina

anette i bugared

• -
« Svar #11 skrivet: 13 jul-09 kl 16:43 »
Förrförra året, då vattenhalten låg runt 19% rann honungen snabbt och lätt genom både grovfilter och finfilter. Förra året gick det inte ens att få den genom grovfiltret. Jag fick till slut skrapa ur honungen inkl. vaxet ur silarna och hälla på burkar som jag sedan gav till årets avläggare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Karina

• Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #12 skrivet: 13 jul-09 kl 21:49 »
Förrförra året, då vattenhalten låg runt 19% rann honungen snabbt och lätt genom både grovfilter och finfilter. Förra året gick det inte ens att få den genom grovfiltret. Jag fick till slut skrapa ur honungen inkl. vaxet ur silarna och hälla på burkar som jag sedan gav till årets avläggare.

Måste bara fråga, har du någonsin haft honung som har jäst? Jag hörde om en som råkade ut för det för några år sen när jag gick biodlarkurs. Det verkar inte vara kul...

anette i bugared

• -
« Svar #13 skrivet: 13 jul-09 kl 23:43 »
Måste bara fråga, har du någonsin haft honung som har jäst? Jag hörde om en som råkade ut för det för några år sen när jag gick biodlarkurs. Det verkar inte vara kul...
Jag har inte hållit på mer än i ett par år, detta är bara min tredje säsong, men honungen från första året jäste inte. Jag fick dessutom maxpoäng vid SBRs bedömning, så den får väl anses ha varit O.K.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1054 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser