Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Friggetorp  (läst 7670 gånger)

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
SV: Friggetorp
« Svar #20 skrivet: 11 jul-09 kl 13:46 »
Värme.
Gräv med en acc-tank under huset koppla in solvärme.
Golvvärme vatten kopplat till en varmvatten beredare.

Effekten på beredaren 50w/m2 * 15m2 ~= 750watt har för mig att de brukas säljas med 3 000W elpatron.

Man kanske skulle satsa på gasol beredare så är man förberedd när biogas börjas att säljas i gasflaska.!
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 11 jul-09 kl 14:08 »
Rosten!

I erat fall så tror jag att andledningen till att ni inte får en permanent hyresgäst beror på att det ligger så nära ert eget hus och att man delar vissa utrymmen. Hade stugan legat 100 meter bort hade det säkert varit lättare att hyra ut till någon som vill stanna längre.

Nope, har ingen

Vad synd! Det hade varit intressant att följa bygget.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #22 skrivet: 11 jul-09 kl 16:36 »
Lägger tipset här oxå, för visst är väl ett friggetorp ett slags minihus?

http://nexthouse.se/

Théa XXS är 15 kvm och rymmer allt. Inspirerande?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Rosten

• Närke
« Svar #23 skrivet: 11 jul-09 kl 19:03 »
Jag gissar att det kanske beror på läget. Nu vet jag ju inte vart du håller till, men jag har för mig att det var någonstans i bergslagen. Många kanske tycker det är för långt att pendla till jobb? Hade stugan legat inom en halvtimme från Stockholm hade nog saken varit en annan. Eller om det legat nära en universitetsort och med busshållplats inpå knuten.
Hade den legat i stockholm så hade den varit uthyrd direkt. ;D
Där är man glad om man hittar ett krypin. ;)

Men här på landet ca 2 mil utanför "universitetsstaden" Örebro så vill folk ha stora hus.
Problemet är inte avståndet till bussen.
Oavsett om jag råkar glömma allt negativt så vill inte folk flytta ut på landet till endast 20 kvadratmeter.

En ensam person vill bo med gångavstånd till nöjen och kultur. För att kunna träffa andra människor.
När den sedan har träffat en och det är dax att flytta ihop. Då vill man ha betydligt mera än 20 kvadratmeter.
När vi har annonserat ut stugan så har bara folk som letar efter en snabb lösning hört av sig. (karlar i skilsmässa)

När vi annonserar ut den andra kåken på 90 kvadratmeter som vi äger så får vi massor av svar.
Då har vi en kö på hyresgäster.

Båda Lillsugan och hyreskåken ligger i "rikemansområden" med golfbanor och annat skit i närheten ;D

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 11 jul-09 kl 19:17 »
Rosten!

I erat fall så tror jag att andledningen till att ni inte får en permanent hyresgäst beror på att det ligger så nära ert eget hus och att man delar vissa utrymmen. Hade stugan legat 100 meter bort hade det säkert varit lättare att hyra ut till någon som vill stanna längre.
Ingen utanför stockhplm vill bo på 20 kvadrat en längre tid.
När vi renoverade stugan så skapade jag en rätt lång tråd här på Alternativ.
Jag har också lagt en länk i alla mina inlägg till lillstugan.

Inte en enda person här på Alternativ har velat hyra stugan.
Själv så trodde jag faktist att den skulle bli "högintressant" bland alternativare då man även får tillgång till mark, jordkällare, växthus, vertyg och maskiner, bredband tvättstuga, bastu, mm. Det har inte heller snålats när vi renoverade stugan.

Går man sedan in på tråden "så här bor vi" så inser man att våran kåk på 135 kvadratmeter är liten mot hur dom mesta andra verkar bo här på Alternativ.

Under dom åren som jag har funnits här på forumet så har jag bara läst om en kille som fixade en liten sommarstuga utanför stockholm och om en person som ville flytta från sin vagn.
Alla andra har pratat om att flytta ut i små stugor men ingen får tummen ur ändan och gör slag i saken.

Dom mesta här bygger hönshus som är större än 15 kvadratmeter.

Rosten

• Närke
« Svar #25 skrivet: 11 jul-09 kl 19:32 »
(huset jag flyttat ifrån var 80m2 och där bodde vi tre personer och en hund, nu ska jag bo i 20m2, mina höns har 12m2 ;))
Då måste du börja blogga.
Skulle vara skitkul att få läsa dina tankar när du bor där.
Själv så skulle jag utan tvekan kunna bo på 20 kvadratmeter om jag bara hade minst 150 kvadratmeter verkstad på tomten. ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 jul-09 kl 19:38 »
Under dom åren som jag har funnits här på forumet så har jag bara läst om en kille som fixade en liten sommarstuga utanför stockholm och om en person som ville flytta från sin vagn.
Alla andra har pratat om att flytta ut i små stugor men ingen får tummen ur ändan och gör slag i saken.

Jag är som sagt på gång, men jag måste lösa problemet med dusch först innan jag kan flytta ut. Men faktum är att jag bott i en lägenhet på 17kvm i över två år nu, trots att jag bor långt, långt från Stockholm. Jag tycker om att bo trångt, jag får ångest över all outnyttjat utrymme när jag bor i större lägenhet.

Själv så skulle jag utan tvekan kunna bo på 20 kvadratmeter om jag bara hade minst 150 kvadratmeter verkstad på tomten. ;)

Det skulle vara rena drömmen  ;D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #27 skrivet: 11 jul-09 kl 19:55 »
Våningssängar borde ju vara en bra lösning, kanske som i hytterna på ålansfärjorna där man kan fälla ihop den övre så att den undre kan tjäna som soffa dagtid?
Kombinera dator med tv genom att använda tv-kort till datorn som också kan användas som radio med en internetuppkoppling.
Något man absolut kan skippa är ju spis-shabraket, en liten bänk-ugn och en eller två lösa plattor är mycket mer flexibelt och lättstuvat.
I ett litet hus är det nog bra med ett tak ovanför ytterdörren eller helst en farstubro där man kan skrapa av sig värsta skiten innan man går in. Kanske tom kunna ställa skitiga stövlar kvar ute utan att de blir fulla med vatten när det regnar. (som mina ::))

(huset jag flyttat ifrån var 80m2 och där bodde vi tre personer och en hund, nu ska jag bo i 20m2, mina höns har 12m2  ;))
är Återprenumerant såklart.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 11 jul-09 kl 20:54 »
15-20 kvadrat duger som krypin att sova och äta i, jag har bott så själv, men då fördrev jag dagarna på ett jobb.
Men att sitta där och uggla dygnet runt när det är busväder och svinkallt långa perioder blir nog tjatigt.
Man behöver nåt utrymme mittemellan ute och inne.
Det enklaste är att bygga stugan med pulpettak, och låta taket fortsätta på södersidan till minst lika mycket som bostadsytan.
Lite i stil med gamla bensinmackar, som dom skriver om i en annan tråd.
Taket minskar värmesträlningen uppåt, så det blir betydligt varmare under taket än utanför.
En annan variant jag gillar är att låta taket skjuta ut minst ett par meter runt hela huset, med eller utan trallgolv inunder.
Alternativt kan man bygga ihop stugan med ett växthus.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #29 skrivet: 11 jul-09 kl 21:12 »
Går man sedan in på tråden "så här bor vi" så inser man att våran kåk på 135 kvadratmeter är liten mot hur dom mesta andra verkar bo här på Alternativ.

Just nu lever jag i en hushalva på 45m2 med min dotter. ...och huset jag ritar på just nu är bara lite större. ...kring 60 kvadrat, faktiskt.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 11 jul-09 kl 21:26 »
Jag är som sagt på gång, men jag måste lösa problemet med dusch först innan jag kan flytta ut. Men faktum är att jag bott i en lägenhet på 17kvm i över två år nu, trots att jag bor långt, långt från Stockholm. Jag tycker om att bo trångt, jag får ångest över all outnyttjat utrymme när jag bor i större lägenhet.

Det skulle vara rena drömmen  ;D
Jag har bott själv i en lägenhet på 22 kvadratmeter med dusch i källaren och bott ihop med en tjej på 25 kvadratmeter med dusch på toaletten.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 11 jul-09 kl 21:57 »
Ingen utanför stockhplm vill bo på 20 kvadrat en längre tid.
När vi renoverade stugan så skapade jag en rätt lång tråd här på Alternativ.
Jag har också lagt en länk i alla mina inlägg till lillstugan.

Inte en enda person här på Alternativ har velat hyra stugan.
Själv så trodde jag faktist att den skulle bli "högintressant" bland alternativare då man även får tillgång till mark, jordkällare, växthus, vertyg och maskiner, bredband tvättstuga, bastu, mm. Det har inte heller snålats när vi renoverade stugan.

Dom mesta här bygger hönshus som är större än 15 kvadratmeter.

Jo, jag läste din tråd då det begav sig. Skrev nog ett inlägg där också. Ett fint ställe blev det med många fördelar. Läget kanske inte stämde för de alternativare som var intresserade. Men i grunden vill nog de flesta ha sitt eget ställe och även ha distans till andra.

Vi läser nog olika trådar. Under mina år här har jag läst om flera som bor litet och flera som bor i vagnar. Just i detta nu skapas det en hel by av friggebodar för permanetboende. Grävmaskiner håller på med markarbetena för odling och dammar. En av initiativtagarna är medlem här på alternativ.

Brist på jobb och pengar kan vara en orsak till att det kan ta tid för de som pratat och drömt om miniboende. Sedan har livet en tendens att förändras med tiden. Inget fel i det.

För min egen del har det bla berott på att det varit svårt att hitta lämplig mark.  I min hembygd, där jag vill bo, skapas det naturreservat på "löpandeband". Befintliga reservat utvidgas. All mark mellan dessa är klassade som värdefull natur för friluftsliv. Man får endast bygga vid befintlig bebyggelse. Har fått avslag på förhandsbesked jag sökt. Just nu för jag diskussioner igen med ett par markägare, efter att under ett halvår letat i detta områdes ytterkanter. Det tar lite tid då jag inte äger en bil och kämpar med min sjukdom. Det är inte lätt att hitta folk som vill sälja mark. Jag har annonserat med inte fått napp. Därför ringer jag upp de som äger mark och frågar.

För övrigt har jag bott på 17,7 m2 och hade under en period en inneboende. Hyran var 1100 kr och den delad på vi på två. Allting går bara viljan finns.   ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 12 jul-09 kl 13:10 »
För min egen del har det bla berott på att det varit svårt att hitta lämplig mark.  I min hembygd, där jag vill bo, skapas det naturreservat på "löpandeband". Befintliga reservat utvidgas. All mark mellan dessa är klassade som värdefull natur för friluftsliv. Man får endast bygga vid befintlig bebyggelse. Har fått avslag på förhandsbesked jag sökt. Just nu för jag diskussioner igen med ett par markägare, efter att under ett halvår letat i detta områdes ytterkanter. Det tar lite tid då jag inte äger en bil och kämpar med min sjukdom. Det är inte lätt att hitta folk som vill sälja mark. Jag har annonserat med inte fått napp. Därför ringer jag upp de som äger mark och frågar.

För övrigt har jag bott på 17,7 m2 och hade under en period en inneboende. Hyran var 1100 kr och den delad på vi på två. Allting går bara viljan finns.   ;)
Du är en av få här på forumet som verkligen planerar att bo litet.
Det finns en del som talar om det en liten stund men så försvinner dom från forumet.

Flera gånger har det varit inne folk som vill skriva om folk som bor i vagn men dom får sällan några svar från någon som verkligen gör det.

Rosten

• Närke
« Svar #33 skrivet: 12 jul-09 kl 13:27 »
När jag hittade Alternativ för några år sedan så trodde jag att jag hade hittat ställer för torpare i små stugor och att resten bodde i vagnar.
Jag fick nästen en chock när man sedan fick se bilder på folks "små" stugor.
Knappt någon verkar ha under 100 kvadratmeter. Många verkar ha över 200 kvadratmeter om man tittar på bilderna.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=14439.0

Vi har faktist haft en lite tråd för några år sedan varför folk hade så stora hus.
Vi kom fram till att små torp hade inga praktiska uthus för djurhållning. (enligt dagens regler)
Torp sakna oftast mark också.
När man styckade torpet för massa år sedan så var det tänkt att folk som bodde där bara skulle ha en liten gräsmatta.

Det större huset styckade så att man skulle kunna ha ett antal hästar där.

Jonas K

« Svar #34 skrivet: 12 jul-09 kl 15:40 »
Känns som att 15 kvadrat utan någon sorts farstu skulle bli väldigt utkylt så fort man gläntar på dörren en kall vinterdag. Och som någon skrev tidigare så är det nog klokt att ha plats för att kunna förvara skitiga/snöiga stövlar utanför och jackor utanför stugan. (kommer iofs ihåg när jag bodde en period uppe i västerbotten i en gammal kåk och temperaturen låg på nästan -30 i en vecka. Då frös graninge kängorna fast i dörrmattan - och det var på insidan av dörren).

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 12 jul-09 kl 15:51 »
Det var nog anledningen till att många förr i efterhand snickrade en farstu till sin pyttelilla timmerstuga.

Rosten

• Närke
« Svar #36 skrivet: 12 jul-09 kl 15:57 »
Våran lillstuga på 20 kvadrat blir kall innanför dörren.
Men det är ingen fara att springa några gånger genom dörren fast att det är kallare än -25 utanför.
Det kommer en iskall vind men några sekunder senare är det varmt igen.

Vi värmer idag stugan med ett element på 1000 watt.
Vi hade temostaten på 23 grader när det var som kallast i vintrast.
Det blev aldrig kallare än 20 i stugan.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 12 jul-09 kl 15:58 »
Bor gärna litet och enkelt och med få pryttlar. Vet att jag om jag är ensam klarar att permanentbo, och trivas, på 7,5 kvm plus toa/badrum och köksdel (och 'köket' behöver inte vara större än ett kokskåp .. ni vet, med spis och ho, några kökshyllor och underskåp.. - med ugn - kyl/frys ..och rörelseutrymme framför det, som INTE räknas till de 7,5 kvm'arna). Dock är det räknat på uppvärmning som inte TAR PLATS. Så lägg till det utrymme som behövs för att lösa DET på ett vettigt sätt.
Bor jag tillsammans med någon annan krävs några kvadrat till.. och behovet av en halvvägs-ute-del blir större (det skulle jag gärna ha även som ensambo, men BEHÖVER det inte för att ha tillräckligt utrymme) - t ex bygga ihop med växthus.

Sen är jag inte allergisk mot utrymme.. kvarnbyggnaden hos Misse är alldeles underbar, och tanken på en sommaratelje - och varför inte kunna duka upp ett långbord därinne och ställa till med fest ibland? - längst upp ger mig gåshud av glädje. Tillexempel. Men jag BEHÖVER det inte.

Tror inte jag tillför nåt med det här inlägget. Men jag tydliggör för mig själv. Och det är gott nog.  :D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 12 jul-09 kl 20:09 »
Lotta's inlägg tillför mycket tycker jag, för det är självupplevt och inte bara drömmar.
Jag tjatar ändå vidare med att när ni ändå håller på och bygger, så fixa en plats under tak där ni kan sitta och mysa, solo eller med polare, när det ösregnar och stormar utanför.
Inte helt fel om det finns en eldstad med grillmöjlighet, plats för hängmattor osv.
Kostar inte mycket extra, men ger lite guldkant på tillvaron

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 12 jul-09 kl 22:30 »
Du är en av få här på forumet som verkligen planerar att bo litet.
Det finns en del som talar om det en liten stund men så försvinner dom från forumet.

Flera gånger har det varit inne folk som vill skriva om folk som bor i vagn men dom får sällan några svar från någon som verkligen gör det.

De flesta av mina trådar som jag startat på forumet har varit med tanke på mitt projekt. Har samlat på mig värdefull information och fått mycket hjälp.

Även jag har tankar på att lämna forumet helt. Det som hållit mig kvar är att det skulle vara roligt att få visa upp mitt bygge för alla som hjälpt mig mina frågor och till andra som ev är intresserade. Sedan skulle jag sakna alla trevliga människor här. Så jag hänger kvar en tid till.

« Senast ändrad: 12 jul-09 kl 22:34 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser