Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sugen på att skaffa getter.  (läst 10731 gånger)

Tanngrisner

Sugen på att skaffa getter.
« skrivet: 08 jul-09 kl 20:38 »
Hej! Dessa frågor har säkert ställts och även besvarats många gånger här på forumet. Men jag är inte någon flitig användare av dator och dessutom förlat för att söka efter svaret.
Så jag ställer frågorna här direkt!

Som sagt, vi är sugna på att skaffa två getter som sällskapsdjur.
Getterna kommer att ha tillgång till utevistelse året om och även tillgång till stallet där de kan gå ut och in som de vill.
Stallet är ett oisolerat gamalt stall där man har haft hästar tidigare. Vet inte hur kallt det blir där inne vintertid.
Vi bor i norduppland.

Vilken sort ska man satsa på?
Ska man välja honor eller kastrerade hanar?
Hur stor hage krävs för två getter?
Bör hagen mockas och dyligt?

Hoppas på svar! Mvh Gunnar

Tanngrisner

SV: Sugen på att skaffa getter.
« Svar #1 skrivet: 11 jul-09 kl 08:18 »
så mycke getintresserat folk o ingen som vill hjälpa..... :(

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 11 jul-09 kl 13:10 »
Vill? Folk är väl upptagna.Typ alla jag känner håller hysteriskt på att ta in foder mellan regnen :-)

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-09 kl 13:37 »
Som du så riktigt antar har dina frågor besvarats många gånger på forumet. För lat för att söka kunskap? Börja med att läsa allt du kan hitta om getter. Det finns en tråd med litteraturförslag. Vilken getras du väljer har nog ingen större betydelse. Jag skulle rekommendera dig ett par kastrerade, jämngamla bockkillingar som, rätt skötta, blir mycket trevliga sällskapsdjur. Nu ut igen i höskörden!
« Senast ändrad: 11 jul-09 kl 17:59 av Sussilo »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 jul-09 kl 00:34 »
Ja, surfa runt, Du, bland lite äldre trådar, så hittar Du en del, och så finns som sagt både en litteraturlista och en länksamling.  Lycka till, och läs först, skaffa hem djuren sen!
:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #5 skrivet: 22 jul-09 kl 00:53 »
Skaffa en get... som sällskapsdjur?  Hur umgås man med en get? Skämt åsido: Jag vill också skaffa en get! På grund av den hälsosamma mjölken och för att det skulle vara skojigt annorlunda för barnen. Men kruxet är att vi inte bor på landet, utan i en villa med trädgård i Malmö. Finns det någon annan här som har den typen av djur i ett villaområde? Det skulle väl inte vara så konstigt egentligen, men det känns som att det skulle göra oss till gatans pajasar. Vad säger ni?
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-09 kl 02:07 »
Skaffa en get... som sällskapsdjur?  Hur umgås man med en get? Skämt åsido: Jag vill också skaffa en get! På grund av den hälsosamma mjölken och för att det skulle vara skojigt annorlunda för barnen. Men kruxet är att vi inte bor på landet, utan i en villa med trädgård i Malmö. Finns det någon annan här som har den typen av djur i ett villaområde? Det skulle väl inte vara så konstigt egentligen, men det känns som att det skulle göra oss till gatans pajasar. Vad säger ni?

Getter vill gärna skrika, om det inte finns speciella sorter som är tystare. Vissa mindre toleranta grannar kan ha synpunkter på att väckas i gryningen varje dag av avgrundsskrik  ;D

Kaniner är bra djur att ha i villaträdgårdar, men slaktar man utomhus så kan de trångsynta grannarna ha synpunkter på det med

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jul-09 kl 09:35 »
En get är inte något man "skaffar" bara för att det skulle vara kul. Geten har sina egna, alldeles speciella behov och krav och är bl.a. ett flockdjur. Det innebär att man ska ha fler än en get för att de ska trivas. I en trädgård kommer getterna att äta upp det mesta som växer där. En vuxen get brunstar med ca 3 veckors mellanrum, då deras bräkande kan låta ihållande och enerverande för dem som inte uppskattar getter. För att hålla getter inom tättbebyggt samhälle fordras tillstånd.

Lilly

• www.liiv.se
    • www.liiv.se
« Svar #8 skrivet: 22 jul-09 kl 10:13 »
Tack för bra svar! Då får det nog bli några hönor... en ko hade varit toppen, men det får man väl glömma. Jag kilar vidare till hönstrådarna. Tack och hej!
Värdefulla tips:  www.friskhud.driftig.nu

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 22 jul-09 kl 23:19 »
Ja, hönor och kaniner är nog lättare att få tillstånd för inom stadsplanerat område.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-09 kl 00:28 »
Men höns skall helst ha sällskap av en tupp, och även denna kan locka fram åsikter hos trötta grannar... Men här vet jag att det finns sorter som är tystare och kanske passar bättre i tättbebyggda områden

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 23 jul-09 kl 09:00 »
"Getter är underbara djur, som alltid befinner sig någon annanstans än Husse och Matte vill."  Jag har inte hört talas om någon som fått tillstånd att ha dem inom stadsplanerat område.

massey-35

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 23:01 »
boskapsdjur som getter är inte tillåtna i stadplanerade utrymmen, lika med ko och häst. höns får du ha men ingen tupp.
2 getter kan gå ,men enligt min utsago är det för få tack vare att getter är flockdjur. men har du plats så är getter underbara djur, vi har 5 getter på ett hängn som är ca 250 kvm med ett litet hus på 15 kvm ,och där stormtrivs våra djur. men det är ett stort jobb, dom kräver sly nästan varje dag (en get äter inget som dom gått på) dvs dom är inga gräsklippare som folk tror. nytt vatten 2 ggr per dag samt mat o hö. dom vaknar så fort solen går upp och skriker värre än nyfödda barn, ett stort förtret om du har grannar. men annars så är dom helt underbara
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser