Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt  (läst 3582 gånger)

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« skrivet: 14 jan-06 kl 01:13 »
Jag har en plan! :D

Borde det inte fungera om jag laddar 24-voltsbatterier med generatorer (via shuntregulatorer), dels från ett vidkraftverk och dels från en vattehjulsdriven generator och sedan laddar 12-voltsbatterierna från 24-voltsbatterierna, samt även från en solpanel avsedd för 12 volt?  Jag vill alltså kunna värma vatten, plus ha dubbla elsysten, ett för 12 volt och ett för 24 volt och alltid ha lika mycket kapacitet i båda elsystemen. Alltså så här:

Solpanel--------------------------------->Regulator>--------.
                                                                                     |
Vindkraft---->Shuntreg.>--------.                                       |
                          |                  |                                       |
                 Vattenvärmning      |                                       |
                                              |                                       |
Generator--->Shuntreg.--->Batteri 24 V---->Regulator--->Batteri 12 V
                           |                   |                                      |
                 Vattenvärmnig      24 V el                                12 V el

Solpanelen, som är en 12-voltspanel, låter jag vara kopplad via en regulator till 12-voltsbatterierna, precis som jag har det kopplat nu och då behöver jag inte ändra på detta.

Vindkraftverket, kör jag på 24 volt, kopplat via en shuntregulator, som broms och för vattenvärmning när batterierna är fulladdade. Generatorn från vattenhjulet kopplar jag på samma sätt, med shuntregulator för vattenvärmning, för att ta vara på energin när batterierna är fulladdade.

24-voltsbatterierna gör att jag kan köra med högre spänning i kablarna från vind- och vattenkraftverket och därmed minska förlusterna i dessa. Detta gör också att jag kan köra med klenare och billigare kabel. Hittar jag annan utrustning jag vill ha i huset, spelar det ingen roll om den är avsedd för 12, eller 24 volt eftersom jag har tillgång till båda spänningarna.

12-voltsbatterierna behåller jag eftersom solpanelen är avsedd för 12 volt, liksom TV:n och annan utrustning, exempelvis mobiltelefonladdare.

Shuntregulatorn till vindkraftverket är nödvänding som broms, eftersom det aldrig får vara obelastat. Dessutom gör den det möjligt att värma vatten när batterierna är fulladdade och varmt vatten är inte fel när man diskar och tvättar sig.
Shuntregulatorn för vattenhjulet har samma funktion, laddning + vattenvärmning.

12-voltsbatterierna laddar jag dels med solpanelen, via en regulator, men även från 24-voltsbatterierna, via en annan regulator (som klarar den inspänningen).

Min tanke med vattenvärmningen är att jag också kanske ska kunna värma huset en aning, dels för att slippa frysa om morgnarna, men också för att ha lite värme i huset när jag kommer dit till helgen. Som jag har det nu går nästan hela första dagen åt till att elda upp värmen i stugan.

-----------------------------------------------------------------------

Nu till frågorna.

* Kan jag ladda 12-voltsbatterierna med 24-voltsbatterierna, eller händer något oväntat som jag inte känner till när man gör så? En liten förlust vid laddning får jag ju räkna med, ca: 15 %, men så är det väl alltid.

* Är det i så fall lämpligt att ha högre kapacitet på 24-volts-, än på 12-voltsanläggningen, eller bör det vara tvärt om, eller ska de kanske ha samma kapacitet i amperetimmar räknat?
 

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #1 skrivet: 14 jan-06 kl 01:20 »
Det var meningen att strecken från solpanelens, och vindkraftverkets regulatorer skulle hamna rakt under varandra och peka på 24, och 12-voltsbatterierna. :-\

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #2 skrivet: 14 jan-06 kl 10:41 »
Det går bra att ladda 12 Voltbatterierna med 24 V. Antingen kan du ha en elekronisk omvandlare som hackar upp likspänningen och transformerar ned den till 15 V eller så kan du ta ner den med motstånd till vattenvärmning.


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #3 skrivet: 14 jan-06 kl 11:36 »
Har du en växelströmsgenerator så kan du transformera till den spänning du vill ha. Från 12 till 24 eller tvärtom. Sedan likriktar du förstås.

En transformator ger små förluster och är billiga. Går också att linda själv om man hittar en som går att lossa spolen på.  Ringkärnetransformator går ofta att trä i en ny lindning på.

Spolvarvens förhållanden ger spänningarna. T.ex om du har 100 varv på 12 V-lindningen och lindar en på 200 varv så får du 24 V. Vill man ha en hög ström men låg spänning t.ex för en punktsvets så kan man linda några få varv med en mycket kraftig kopparledare. Då kan man få kanske flera hundra A men kanske bara 1 V.

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #4 skrivet: 14 jan-06 kl 18:50 »
Transformator verkar vara överkurs och extra krångel när det handlar om likström. Det finns ju finns laddningsregulatorer som klarar det här.

Så här ser min ritning ut (både 24/12 och 48/12-voltssystem):
http://hem.passagen.se/publikmagneten/schema.htm
 

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #5 skrivet: 15 jan-06 kl 21:34 »
Hej!

Nog tror jag att det går att göra sådär. Enda nackdelarna är väl att det blir mera krångel och dyrare med alla regulatorer e.t.c....

Om man dunkar in vattenhjulet på samma regulator som vindsnurran, då? Likriktaren i vattenhjulsgeneratorn gör ju att du inte kan få bakeffekt från vindsnurran å vice versa...

Om man skippar 12 V batteriet och använder panelen enbart till färskvattenpumpning e.t.c. ? Om det finns en tillräckligt kraftig 24 --> 12 V-konverter så kan det ju vara ett alternativ.

Ha det gott!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Dubbla sammankopplade elsystem, 12 och 24 volt
« Svar #6 skrivet: 15 jan-06 kl 23:17 »
Regulatorerna kan vara dyra, men nu har jag plockat bort några av dem och kanske kan jag banta bort ett till, om det ändå blir för dyrt. Vattenhjulet ska jag förresten blåsa upp i 40-50 volt, om det funkar för regulatorn, som lovar 55 volt på ingången.

hem.passagen.se/publikmagneten/schema.htm
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 3 användare
Dalibor, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser