Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka masur?  (läst 3541 gånger)

Humle

• Västerbotten
Torka masur?
« skrivet: 06 jul-09 kl 14:57 »
Hej jag sprang på en stor knöl rotmasur av sälg igår som markberedaren så snallt hade plöjt upp. Ska till att såga ut några knivskaftsämnen men hur försiktig behöver jag vara vid torkningen? Det känns lite lurigt då märg och ändträ som man vid torkning av "vanligt" trä ska vara försiktig med är en enda röra känns det som i masuren.

Jag funderar på att pensla en bit med tapetklister, potatismjöl och vatten. Att gnugga bitar med potatis sägs minska risken för sprickbildning så det borde funka. Men förra gången jag testade detta flagnade tapetklistret på träbiten efter ett tag och skyddet försvann...

« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 15:10 av Humle »
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Pysslan

• Gäst
SV: Torka masur?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-09 kl 18:27 »

Jag undrar hur det skulle vara att ugnstorka det. Kanske man skulle hitta något tips om det om man söker på nätet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 07 jul-09 kl 19:14 »
Kan du inte bara lägga undan knölen på ett svalt och torrt ställe några år?
Risken för torksprickor är nog minimal i masur.
Jag har några såna bitar liggandes som jag aldrig gjort annat åt än att barka dom, finns inga sprickor i dom.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 07 jul-09 kl 23:56 »
Nja jag vill inte vänta i flera år :D. Ja det verkar som om masur inte är så sprickvilligt vid torkning. Det värsta träslag jag har torkat är nog syren, snacka om att det spricker lätt. Lindade in bitarna i telefonkatalogspapper och torkar i rumstemperatur, en liten bit är utan papper och än syns inte en spricka.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

enSAM

• -
« Svar #4 skrivet: 08 jul-09 kl 19:04 »
Jag svarvar mycket i rotknölar och björkvril som en del kallar "masur" och då brukar jag grovsvarva skålen eller vad det ska bli och sedan lägger jag ämnet i en säck med torr sågspån så det torkar långsamt, byt spånen efter ett tag, har ALDRIG varit med om att det blivit några sprickor, men du får vänta ända upp till ½ år innan du kan ta upp ämnet ur säcken och torka det vidare i rumstemperatur.

Pysslan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jul-09 kl 19:30 »

Hur är det med mögelrisken vid torkning i plastpåse? Hur ofta bör man byta spån?

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser