Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenålderskost  (läst 10936 gånger)

Charlotte

• -
Stenålderskost
« skrivet: 13 jan-06 kl 10:52 »
 Jag startar en ny tråd här, så att inte Hönsforumet behöver bli fullt av matprat :)
 För den som vill veta vad Stenålderskost är så finns en informativ sida här:
http://www.paleodiet.nu/index.php
 Så är det några som äter Stenålderskost som har lust att dela med sig av sina erfarenheter?
 En fråga: Jag läser nu boken Stenålderskost av Loren Cordain och enligt den ska lammkött inte alls vara så bra.... (för mycket fett) Mina lamm är ekologiskt uppfödda och äter väldigt lite spannmål (bara innan betet växt till sig ordentligt) är detta lammkött inte bra?
 Det kommer säkert att dyka upp fler frågor under vägen, så finns det någon som vill svara så skulle jag bli glad :)
                        Mvh
                       Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Stenålderskost
« Svar #1 skrivet: 13 jan-06 kl 11:19 »
Cordain är amerikan. De har inte frigående får på samma sätt som vi. Recepten är också väldigt amerikanska. Buffelbiffar hör ju inte precis till vanligheterna här. Jag rekommenderar Staffan Lindebergs böcker, de är svenska och anpassade till våra förhållanden. Det finns även ett paleoforum, har du sett det?
I Sverigen börjas det ju nu komma fram till att fetträdslan är obefogad och att vi mår bättre av att äta mer fett - så länge vi inte kombinerar det med kolhydrater.

Lammkött är toppenbra kött!  :)

« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 11:23 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Mullvaden

« Svar #2 skrivet: 13 jan-06 kl 12:22 »

I Sverigen börjas det ju nu komma fram till att fetträdslan är obefogad och att vi mår bättre av att äta mer fett

har väl alltid vetat att farfar haft rätt,märg är inte skadligt  ;)

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #3 skrivet: 13 jan-06 kl 12:48 »
Om köttet är bra eller inte har mer med vad djuren äter. Våra frigående får som äter gräs och sly har ett magert kött med mer omega 3 än får som föds upp på spannmål och kraftfoder.
kan själv

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 13 jan-06 kl 13:01 »
Ja så klart att det är beroende av vad djuren äter. Det var det jag menade i mitt första inlägg om att fren inte har det lika i olika länder. De allra flesta får i Sverige (varje fall i mina trakter) går just på slybete och Charlottas verkade ju också göra det , det var därför jag vågade uttala mig så generellt.
T.ex. ägg är också bra, men det är ju cokså helt beroende av vad de äter och detsamma gäller allt kött, fisk o.s.v.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 13 jan-06 kl 13:02 »
har väl alltid vetat att farfar haft rätt,märg är inte skadligt  ;)
Nej det är det inte.  :D

Har kursverksamhet!

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #6 skrivet: 13 jan-06 kl 13:31 »
Fettet i o runt köttet gör att smaken blir LJUVLIG !!
Är så trött på alla anorektiska köttbitar jag hittar här i Stockholm, tjatar på min lokale ICA handlare, men "Alla andra kunder vill ha fettsnålt och frächt kött"
*suck*

Någon i Stockholms området som säljer rejält kött från lyckliga djur ?

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 13 jan-06 kl 13:36 »
En "dum fråga"

Varför skall/vill någon äta stenålderskost ?
( har INTE läst på om ämnet, bara inläggen här )

Har vi inte lyckats "berika" vår kost med vitaminer/mineraler/spårämnen så vi skall slippa de bristsjukdommar som tyvärr var vanliga förr ?
( vågar jag skriva..... fortfarande inte är HELT ovanliga hos veganer... ? ::) )

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #8 skrivet: 13 jan-06 kl 15:00 »
Vilka brister menar du då? Det fanns nämligen inte sådana innan människan började odla säd. Folk dog av rovdjurangrepp, yxor i skallen m.m. men inte av välfärdssjukdomar och brister.

Naturliga och oprocessade råvaror behöver inte berikas, de innehåller redan allt vi behöver.
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 15:01 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jan-06 kl 16:24 »
Varför i herrans namn valde stenåldersmänniskan just säd, när han/hon kom för sig att odla?

Jo givetvis därför att stenåldersmänniskan hade för vana stt äta dessa frön, och önskade mer av varan.

I Norden var vi inte stora spannmålsätare förrän efter 1200-talet, när kungamakten uppstod och beskattningarna ökade,
samtidigt som kulturinflytande från söder med kristendomens införande medförde en anpassning till vad som gällde i söderut.

Spannmål kan således inte betraktas som en kost som inte åts i samlartid, men man hade en bredare bas för sin mathållning.

Bofasta  förmoderna och centraliserade enheter, har över hela världen gått mot allt ensidigare kost, må det vara vete, ris, majs, fisk, blod eller mjölk.

Spannmålens hållbarhet, var bra för att reglera olika års avkastning, som skatt, göra stadsliv möljigt,och möjlighet att avlöna militär, prästerskap och civil statlig personal i de centrala politiska stater som tidigt uppkom  i samband med spannmålsodlingens ökande, detta bidrog till specialicering och uppkomst av flera olika kaster i samhället.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #10 skrivet: 13 jan-06 kl 17:08 »
Varför i herrans namn valde stenåldersmänniskan just säd, när han/hon kom för sig att odla?
För att det var lätt att få mycket av så man kunna äta sig mätt, för att det var gott och lätt åtkomlig mat. Det man inte visste då var att människna inte mår bra av sädmat och socker.
Varför i hela fidens namn väljer folk idag att äta godis, sprit, snus, tobak m.m. Varför väljer vi det som smakar gott eller känns behagligt, trots att vi numera vet mycket om biverkningarna och t.om. att vissa är farliga - ja inte är det för att vi är särskilt kloka med väl utvecklade instinkter i alla fall...

Citera
Jo givetvis därför att stenåldersmänniskan hade för vana stt äta dessa frön, och önskade mer av varan.
Att äta ett och annat korn man hittade var inte samma sak som att basera sin kosthållning på det.

Citera
Spannmål kan således inte betraktas som en kost som inte åts i samlartid, men man hade en bredare bas för sin mathållning.

Bofasta  förmoderna och centraliserade enheter, har över hela världen gått mot allt ensidigare kost, må det vara vete, ris, majs, fisk, blod eller mjölk.

Spannmålens hållbarhet, var bra för att reglera olika års avkastning, som skatt, göra stadsliv möljigt,och möjlighet att avlöna militär, prästerskap och civil statlig personal i de centrala politiska stater som tidigt uppkom  i samband med spannmålsodlingens ökande, detta bidrog till specialicering och uppkomst av flera olika kaster i samhället.
Du pratar om en betydligt yngre tid än jag. Den paleolitiska tidsåldern var en väldigt lång period i människan historia som sträcker från ca. 10 000 år sedan ända bort till för 2,5 miljoner år sedan. Det äldsta fyndet som visar på sädanvändning är resterna från ett bageri i Israel daterat till 22 000 år gammalt men före det finns ingen sädkonsumtion annat än ev. några enstaka korn emellanåt så den revolutionerande stora användningen av säd började först för vid jordbruksrevolutionen för ca. 10 000 år sedan = alltså en försvinnande liten del av mänsklighetens historia.
Jag rekommenderar dig att läsa någon av dessa böcker:
"Det ofullkomliga djuret" av Göran Burenhult
"Den fulländade människan" av samma författare
"Stenålderskost" av Loren Cordain
"Maten och folksjukdomarna" av Staffan Lindeberg
De finns fler böcker i ämnet på svenska, detta var bara ett urval.
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 17:09 av Kicki »

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #11 skrivet: 13 jan-06 kl 17:18 »
Jag vill också tipsa om två artiklar:
http://www.gunnarlindgren.com/maten1ny.pdf
och www.markazits.com - med nätboken "mamma äter inget vitt"

Det finns även att diskussionsforum på www.paleodiet.nu välkommen dit Charlotte, Skytten och alla andra som vill veta mer, ifrågasätta och/eller diskutera paleokosten med verkligt kunniga.

Har kursverksamhet!

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 13 jan-06 kl 19:02 »
Kicki!
Jag har läst en del av böckerna, och även flera.
Jag är inte alls okunnig om vår äldsta historia, där har jag hyllmeter.

Om du besvärade dig om att läsa mitt inlägg utan lite mer förutfattat, hade du säkert kommit fram till att vi inte har helt olika ståndpunkter.

Dock, brödet är yngre än spannmålsodlingen, och ingen vet riktigt när odlingen har börjat.

Ett fynd av spannmål som kan misstänkas ha varit människoföda, är för det första svårt att dra generella slutsatser från , och inget säger att det har odlats.

Först när framavlade sorter finns, har det odlats en tid i en viss större omfattning.

De kulturer som gick över till ensidig spannmålskost har i många fall lämnat skriftliga spår, och är således från i detta sammanhang sen tid.

Sambandet, spannmål och stat är däremot ganska  lätt att klarlägga. Det är således inte spannmålets eviga smaklighet, som fick det att komma till stånd, utan en politisk process,
där stater och städer uppkom.

I Norden odlades spannmål sedan stenåldern, men blev inte den dominerande grödan förrän, inflytande som i samband med kristendomens införande, statens uppkomst, kom söderifrån.

Bonden fick det inte bättre, men överskottet försörjde staten och finansierade mer än tusen kyrkor på ett århundrande.

Överallt har det visat sig att staten, storgods görs möjligt med spannmål, det blir en dominerad arrendeavgift och skatt och feodala strukturer blir möjliga.

Idag när inte de agrara näringarna spelar en sådan dominerande roll i ekonomin, har andra strukturer uppkommit för att hävda makt och överhet. Dock har Vetebomben i större utsträckning än Vätebomben störtat regeringar in i vår tid.

Människan är allätare, kan hyfsat överleva med eller utan spannmål eller vara vegan, och till och med till 99% avstå från vegetabilisk föda.

Får en allätare sina näringsbehov tillfredställda, så har vad som äts underordnad betydelse.

Idag dör fler av för mycket mat, än av för lite.

Vi har tekniska metoder att påvisa fler och fler faror, till den grad att allt kan bevisas vara farligt, därav att så många "Äta Rätt" finns en expanderande bok och konsult branch.

Livet kan inte levas riskfritt, och allt kan inte skyllas på maten även om en som har överflöd lätt kan skada sig på mat.

Väldigt få människor i den rikare världen löper risk att skada sig på vettigt framställda varor med spannmål som bas, det är snarare ett för stort kaloriintag, och av industrinmisshandlad mat.

Fett är näringsrikt, men jag har inte mer än ägg, olja, vinäger, lite socker salt och kryddor i min feta sås. Den köpta har en hel del annat, som man bör se upp med istället.

Detsamma gäller spannmålsmat, det är mycket "EXTRA" i "modern mat" lättuggat och onyttigt.

Jag är av den åsikten att spannmålsmat passar en allätare, men man ska fortsätta att vara allätare och inte stoppa i sig för mycket varken i volym eller av en sorts mat.

Varje uteslutning blir en begränsning, och vi kan ju äta allt.

« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 19:14 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #13 skrivet: 13 jan-06 kl 19:16 »
ok, förlåt. Jag missuppfattade dig  :-[

Har kursverksamhet!

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 15 jan-06 kl 20:11 »
 Tack så mycker för svaren!
 Nu har jag ätit Paleodiet i 2 dagar, det fungerar hur bra som helst, det är egentligen sån mat jag gillar, förutom att jag saknar ost!!!
 Mackorna man tar när man inte hinner laga mat :-[ går det nu så bra att undvika bara för att man inte "får" äta dom....
 Jag har gått med på Paleoforumet och sen hittade jag ju detta med Skaldeman...
 Syrran följer hans diet och när jag surfade vidare så hittade jag minsan dig där på Forumet Kicki! :)
 Jag tänkte beställa boken men blev ändå lite nyfiken och undrar: Är hans diet en sorts "bantningsvariant" av paleo (om jag fattat rätt är det en Jägardiet, med mera fett). Kan man fortsätta att äta enligt Skaldeman (ost!! tex) hela livet? Eller bara en kort period?
 Kanske inte all denna frukt jag smäller i mig nu alls är bra???
                           Mvh
                         Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tjotten

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 16 jan-06 kl 11:32 »
 Nu har jag ätit Paleodiet i 2 dagar, det fungerar hur bra som helst, det är egentligen sån mat jag gillar, förutom att jag saknar ost!!!
 Mackorna man tar när man inte hinner laga mat :-[ går det nu så bra att undvika bara för att man inte "får" äta dom....
 Syrran följer hans diet och när jag surfade vidare så hittade jag minsan dig där på Forumet Kicki! :)
 Jag tänkte beställa boken men blev ändå lite nyfiken och undrar: Är hans diet en sorts "bantningsvariant" av paleo (om jag fattat rätt är det en Jägardiet, med mera fett). Kan man fortsätta att äta enligt Skaldeman (ost!! tex) hela livet? Eller bara en kort period?
                           Mvh
                         Charlotte

Hej!
SSS mat är bara en av alla liknande dieter som går ut på kolhydratsfattig, socker fri, mjölfri men mycket fet kost. Jag läste Maria T s bok "Mamma äter inget vitt " här på nätet och har sedan kontaktat henne och sss (Sten Sture Skaldeman) och de anser att deras är ganska lika. Men enligt dersa sätt att se så är sockret den stora faran i kosten och även under en övergångsperiod så ska man inte äta någon söt mat för att bli av med sockerberoendet och då även undvika frukt. Sakldemans, Marias med anda som går efter låg kolhydratskost kan fortsätta att äta så hela livet men man lägger till lite fler födoämnen och är inte så hård/strikt som man är om man vill gå ner i vikt.
Jag har gått över från Gi till denna sorts kost och det känns jättebra, dessutom rasar jag ner i vikt.
« Senast ändrad: 16 jan-06 kl 11:36 av Tjotten »

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 16 jan-06 kl 22:58 »
jag är nog skapt för stenålderskost

tål inte gluten, inte mjölk heller, kanske som en indirekt följd av glutenintoleransen

bläddrade på bokrean för två år sen förstrött i en bok, där det hävdades att olika blodgrupper passade ihop med olika sorts mat

jag som har blodgrupp 0 var anpassad för något liknande stenålderskost

har inte en aning om vad resonemanget grundades på

någon som känner till mer om detta?

kanske vi nollor är mer primitiva än andra hehe

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #17 skrivet: 17 jan-06 kl 06:17 »
Här står det lite om just detta, Zeke:

http://www.anderssonforlag.se/

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #18 skrivet: 17 jan-06 kl 11:12 »
                           Mvh
                         Charlotte

Jajamensan, jag äter enligt SSS just nu för jag återgick till vanlig "Svenssonmat" i en månad och gick upp i vikt igen. Jag är med på både Rasaivikt- och paleoforumen så jag är med överallt.  ;)
Ja, SSS-dieten är en extremvariant av stenålderskost där man också äter bara rena råvaror men även drar in på frukt, bär och rotfrukter = alla kolhydrater, allt som är sött eller som kroppen kan göra glukos av och som kräver insulin (= det hormon som bryter ner kolhydrater/socker till energi MEN som samtidigt hämmar glukagonbildning och gör att kroppen därmed inte kan använda fettet vi äter utan istället lagrar in det.) Anledningen att man äter så mycket fett är att man därmed stimulerar glukagonbildningen (= det hormon som bryter ner och frigör fett och omvandlar det till energi) maximalt. Skillnaden på SSS diet och andra lågkolhydratdieter typ LC, Atkins m.fl. är att i SSS diet ligger fetthalten mycket högre vilket  alltså höjer ämnesomsättnignen = fettförbränningen markant + att man i SSS ligger så nära paleokosten att man inte använder några halvfabrikat eller sötningsmedel.
Jag jobbade förut som Viktväktarkonsulent så detta har medfört att allt jag lärde mig, och lärde ut till andra, där ställdes på ända och omkullkastades men också att de farhågor och tvivel jag hade om den kosten bekräftades. SSS-diet funkar på ett helt annat sätt och man slipper sötsug, hunger och frusenhet medan man får njuta av sådant som annars är förbjudet och aj aj - feta ostar, bearnaisesås m.m.!  :D
Jag rekommenderar varmt Sten Stures bok. Den är lättläst och underhållande. Det finns en bra bok till "Fettskrämd" av av Lars-Erik Litsfeldt, den är "torrare" skriven med mer fakta men berör samma ämne och samma diet så de två böckerna kompletterar varann bra.

Om man kan ta enligt SSS hela livet låter jag vara osagt. Han har i alla fall gjort det i 4 år, har toppenbra värden och mår förträffligt. Mer om långtidsperspektivet vet jag inte men det är i alla fall en förträfflig metod för den som vill gå ner i vikt.

Per L. : Arkeologerna vet.

Zeke: Jag har boken om blodgruppsmetoden och visst visst den stämmer på mig men i övrigt anser jag den vara blaj och humbug. Den har ingen som helst vetenskaplig grund. Författaren studerade arkeologernas fynd angående paleotiden och visste att 0 var den äldsta blodgruppen. Han drog sedan slutsatser utefter vilka nya råvaror som introducerades och vad man åt vid tiden för de yngre blodgruppernas ankomster men inga studier finns som bekräftar hans teorier.
De studier som t.ex. Staffan LIndeberg gjort gäller patienter med alla blodgrupper och han har fått lika fina resultat oberoende av deras blodgruppstillhörigheter.

Har kursverksamhet!

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #19 skrivet: 17 jan-06 kl 12:19 »
När var stenåldern egentligen ?
Det korrekta namnet på denna kost är egnetligen paleolitisk kost = det man fått fram att människan åt under paleolitikum d.v.s. en lång period från för 2,5 milj. år sedan och fram till bondesamhällets intåg för 10 000 år sedan.
Före jordbruksrevolutionen var människorna jägare/samlare och förhållandet mellan dessa två var väldigt varierande beroende på vart människorna levde, ju längre norrut ju mer jägare, ju längre söderut ju mer samlare men oavsett var så levde de alra flesta nära vatten och åt stora mängder marin föda.

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser