Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stenålderskost  (läst 9932 gånger)

leifhh

  • Gäst
Re:Stenålderskost
« Svar #20 skrivet: 17 jan-06 kl 12:28 »
Angående stenåldersdiet:

Som arkeolog blir jag alltid lite förundrad när fragment av vår förhistoria besinningslöst plockas ut ur sitt ursprungliga sammanhang och exploateras. Ett sådant exempel är stenåldersdiet. Själva namnet är lite märkligt eftersom det i sin vidaste form åsyftar en oerhört lång tidsperiod, speciellt om man börjar röra sig utanför norden.

I norden kan man diskutera stenålder för perioden ungefär 12000 f Kr till 2000 f Kr. Rör vi oss lite utanför detta geografiska område så får vi tidsperspektiv som täcker hela människans historia, dvs något hundra tusental år bakåt i tiden (den anatomiskt moderna människan uppstår för ca 150.000 år sedan). Att tro att samma diet tillämpats under hela denna tidsperiod och i hela detta geografiska område är helt befängt.

Ett sätt att dela in stenåldern i Norden på är:
Bondestenålder (neolitikum), ca 4000-2000 fKr.
Jägarstenålder (mesolitikum), ca 8000-4000 fKr.
Paleolitikum, före 8000 fKr (här har vi bara en kort period av paleolitikum precis efter inlandsisens avsmältning).

Paleolitisk tid brukar sägas präglas av jakt på storvilt, vildren, älg mm. Jägarstenålden liknar denna men inslaget av fisk/skaldjur är större. Därtill förekommer ett stort mått av insamling. (Paleolitisk stenålderskost skall mao endast innefatta vilt samt fisk och insamlade växter, nötter, fröer, rötter mm)

Neolitisk tid innebär att man börjar odla men framför allt hålla sig med tamboskap. En stenålderskost baserad på neolitisk tid kan utöver det som ingår i paleolitisk kost innehålla våra tamdjur (förutom höns som dyker upp vid vår tideräknings början & kaniner som kanske dyker upp på medeltiden) men även äldre varianter av våra spannmål (tex speltvete istället för vete mm).

Lite tidigare i diskussionen dök påståendet att spannmål främst utgjorde en viktig basföda från 1200 talet e.Kr upp. Jag tror att detta är lite av en myt. I en avhandling av Sven Isaksson analyseras matlagningskärl från vikingatida boplatser (700-1000 eKr). I över 90% av kärlen hade man lagat mat av vegetabilier, i knappt 50% av kärlen fanns spår av animaliska produkter. Myten om den köttätande vikingen är med andra ord ffa en myt. Under 1200-talet börjar vi däremot få en dokumenterad beskattning vilket gör att vi helt plötsligt kan säga lite om mängder av bland annat spannmål.

I något av de tidigare inläggen hänvisas till Göran Burenhults olika böcker om ursprungligt leverne. Håll då i minnet att medellängden hos män och kvinnor under bondestenåldern ökade till något som liknar dagens, vilket kan jämföras med 160 cm för män under mesolitikum! Medelkroppslängden är ett direkt mått på en populations hälsa, där en ökad kroppslängd innebär att man har bra levnadsförhållanden. Dagens insatta arkeologiska och osteologiska forskare menar tveklöst att omläggningen av produktionen mot ett jordbruk (både odling och boskapsskötsel) resulterade i ett ökat överflöd som investerades i ökad kroppslängd och ett förhöjt välbefinnande. Göran Burenhult förfäktar en romantisk syn där det förment mest ursprungliga per definition betraktas som det bästa. Synen kan liknas vid 1800-talets romantiserade bild på den gode vilden, och visst är det så att Burenhults alla exempel är från just hans resor till exotiska paradisöar där han kan drömma om fri sexualitet och ursprungligt leverne. Burenhults hänvisningar till modern arkeologisk forskning saknas i princip helt, majoriteten av hans referenser är över 20 år gamla, mycket har reviderats sedan dess. Därtill kan nämnas att han bara tar upp den forskning som stödjer de teser han driver. Burenhults böcker om människan och civilisationen bör med andra ord läsas med mycket kritiska ögon. Allt han skriver bör ifrågasättas och endast om argumentationen är logisk och väl vetenskapligt underbygd kan den accepteras. (Snart kommer Burenhults bok om sexualitet, vi får väl se hur många nakenbröstade småflickor från Trobrianderna som exploateras av den medelålders vite mannen i denna bok.)

Vill man äta äkta stenåldersdiet kan man ju börja med säl, val och ren (glöm inte människa). Eller varför inte en lång fasta, en stenåldersdiet vore inte historiskt korrekt utan perioder av fasta (egentligen svält).

Sedan kan man ju betrakta stenåldersdieten ur ett marknadsmässigt perspektiv. De flesta bantningsmetoder riktar sig till kvinnor (viktväktarna, scarsdalemetoden, flytvärdinnemetoden mm). En stenåldersdiet vänder sig ideologiskt helt klart till män. Den söker sig tillbaka till en tid då männen jagade och kvinnorna samlade. Mannen får via stenåldersdieten bejaka sin manlighet samtidigt som han blir sund, smal och ursprunglig. Genom en mot män nischad metod når dietmakarna en mycket stor tämligen oexploaterad marknad. Marknadskrafterna exploaterar helt hämningslöst vår bild av könsrollerna, såväl när de säljer dietrecept som när de säljer kläder!

Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag framför allt vänder mig emot myten att man skall må bättre av att äta något som påstås vara ursprungligt. Det kan hända att det som kallas stenåldersdiet är nyttigt, men man skall inte inbilla sig att man åt efter en dieten under stenåldern (oavsett vilken del av stenåldern vi pratar om). En annan benämning på denna kost skulle vara bättre, men utan ett slagkraftigt dietnamn kanske inte böckerna skulle sälja lika bra - men det är författarnas och förlagens problem inte vårt!

PS: motverka marknadskrafterna, bojkotta alla dieter som haussas i media! Är istället det Du känner passar Dig, Din livssyn, Din moral och Din hälsa! Själv håller jag mig i fallande ordning till egenproducerat, närproducerat och ekologiskt eller rättvisemärkt.
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 12:31 av leifhh »

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Stenålderskost
« Svar #21 skrivet: 17 jan-06 kl 12:49 »
leifhh


voilá!!!   Klockrent!!

Tack för det klargörandet. :D
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Stenålderskost
« Svar #22 skrivet: 17 jan-06 kl 12:59 »
Ett sådant exempel är stenåldersdiet. Själva namnet är lite märkligt eftersom det i sin vidaste form åsyftar en oerhört lång tidsperiod, speciellt om man börjar röra sig utanför norden.
Ja det mesta av de arkeologiska fynd som ligger till grund för den sk. paleokosten är ju gjorda i andra länder och från äldre tid än vi har funnits här i Norden.

Citera
Att tro att samma diet tillämpats under hela denna tidsperiod och i hela detta geografiska område är helt befängt.

Det är det nog ingen som tror heller och det är också därför paleokosten är så flexibel, t.ex. vissa äter bovete andra inte, vissa äter honung andra inte o.s.v. Det beror ju på i vilken del av paleolitikum man vill lägga sig så att säja.

Citera
(Paleolitisk stenålderskost skall mao endast innefatta vilt samt fisk och insamlade växter, nötter, fröer, rötter mm)
Japp, det gör den också.
Problemet är bara att det inte alltid är så lätt att hitta råvaror så vi måste kompromissa ibland. Dessutom är näringsinnehållet annorlunda även i dessa råvaror idag jämfört med då.

Citera
Neolitisk tid innebär att man börjar odla men framför allt hålla sig med tamboskap. En stenålderskost baserad på neolitisk tid kan utöver det som ingår i paleolitisk kost innehålla våra tamdjur (förutom höns som dyker upp vid vår tideräknings början & kaniner som kanske dyker upp på medeltiden) men även äldre varianter av våra spannmål (tex speltvete istället för vete mm).
De flesta paleokostanhängare har lagt sig i gränsen mellan dessa tidsepoker, av praktiska skäl som jag nyss angav, och så även jag. Vi äter tamboskap som hålls på utebete utan krafttillskott men inget eller mycket ringa mängder spannmål och i så fall är det just dinkel/spelt som gäller

Citera
Vill man äta äkta stenåldersdiet kan man ju börja med säl, val och ren (glöm inte människa). Eller varför inte en lång fasta, en stenåldersdiet vore inte historiskt korrekt utan perioder av fasta (egentligen svält).

 Haha, säl- och valkött finns inte att tillgå här, det vet du också, och ren har ofta hög halt bequerell. Däremot tillämpar de allra flesta paleoätare fasta emellanåt.

Citera
Sedan kan man ju betrakta stenåldersdieten ur ett marknadsmässigt perspektiv. De flesta bantningsmetoder riktar sig till kvinnor (viktväktarna, scarsdalemetoden, flytvärdinnemetoden mm). En stenåldersdiet vänder sig ideologiskt helt klart till män. Den söker sig tillbaka till en tid då männen jagade och kvinnorna samlade. Mannen får via stenåldersdieten bejaka sin manlighet samtidigt som han blir sund, smal och ursprunglig. Genom en mot män nischad metod når dietmakarna en mycket stor tämligen oexploaterad marknad.
Har du läst Staffan Lindebergs böcker? Vad tycker du i så fall om dem?

Citera
Avslutningsvis vill jag bara poängtera att jag framför allt vänder mig emot myten att man skall må bättre av att äta något som påstås vara ursprungligt. Det kan hända att det som kallas stenåldersdiet är nyttigt, men man skall inte inbilla sig att man åt efter en dieten under stenåldern (oavsett vilken del av stenåldern vi pratar om). En annan benämning på denna kost skulle vara bättre, men utan ett slagkraftigt dietnamn kanske inte böckerna skulle sälja lika bra - men det är författarnas och förlagens problem inte vårt!
Paleokosten är inte en bantningsmetod och inte heller lancerad som en sådan, annat än på senare tid av pressen. Den är införd av Staffan Lindeberg till Sverige som en alternativ rehabiliseringskost hjärtpatienter. Han har forskat på detta och erbjuder sina patienter att välja mellan dessa kostråd eller gängse dietistråd

Citera
PS: motverka marknadskrafterna, bojkotta alla dieter som haussas i media! Är istället det Du känner passar Dig, Din livssyn, Din moral och Din hälsa! Själv håller jag mig i fallande ordning till egenproducerat, närproducerat och ekologiskt eller rättvisemärkt.
Instämmer!
« Senast ändrad: 17 jan-06 kl 13:53 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Stenålderskost
« Svar #23 skrivet: 19 jan-06 kl 12:51 »
Det är väl inte helt bevisat att våra förfäder var kannibaler i den meningen att människokött var mat, utan det hade nog samma symboliska betydelse, som den kristna nattvarden, även om köttet här blir till genom ett mysterium.

Den fortgående ekonomiska utvecklingen, har även gjort att det är ofördelaktigt att utnyttja en människa som mat, då det är mycket bättre att förslava honom, då produceras på sikt mer än vad individen så att säga omedelbart kan leverera.

I modernare tid har man tyckt att det är bättre att betala lön, så att man inte har ansvar när individen inte behövs i en mer förändrelig värld.

Drastiskt, förenklat, men inte helt skillt från sanningen!

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Målle

  • Gäst
Re:Stenålderskost
« Svar #24 skrivet: 19 jan-06 kl 18:28 »


Paleolitisk tid brukar sägas präglas av jakt på storvilt, vildren, älg mm. Jägarstenålden liknar denna men inslaget av fisk/skaldjur är större. Därtill förekommer ett stort mått av insamling. (Paleolitisk stenålderskost skall mao endast innefatta vilt samt fisk och insamlade växter, nötter, fröer, rötter mm)

 Det kan hända att det som kallas stenåldersdiet är nyttigt, men man skall inte inbilla sig att man åt efter en dieten under stenåldern (oavsett vilken del av stenåldern vi pratar om).

Det som kallas stenålderskost är vilt, fisk, skaldjur, växter, nötter, rötter mm. Så hur ska du ha det?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Stenålderskost
« Svar #25 skrivet: 25 jan-06 kl 15:39 »
Jag är av den åsikten att spannmålsmat passar en allätare, men man ska fortsätta att vara allätare och inte stoppa i sig för mycket varken i volym eller av en sorts mat.

Håller med! Det enda sättet att gå ner i vikt - långvarigt - är att äta mindre och röra sig mer. Och vi är allätare, vi måste äta allsidigt, utan att utesluta någon typ av råvara helt och hållet (inte ens fett och snabba kolhydrater), för att må bra. Detta är min fulla och fasta övertygelse! (Dessutom har studier visat att man får näringsbrist av att äta enligt Atkins-metoden en längre tid, vilket förmodligen gäller alla liknande koster.)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Stenålderskost
« Svar #26 skrivet: 30 jan-06 kl 10:27 »
Håller med! Det enda sättet att gå ner i vikt - långvarigt - är att äta mindre och röra sig mer.
Ja visst där är vi nog alla överens MEN det allra bästa sättet är att inte bli överviktig genom att inte äta det man blir fet av och det bästa sättet att hålla sig frisk är att inte äta det vi blir sjuka av.
Citera
Och vi är allätare, vi måste äta allsidigt, utan att utesluta någon typ av råvara helt och hållet (inte ens fett och snabba kolhydrater), för att må bra.
Ja visst, men att vara allätare bertyder inte alls att äta allt utan att det betyder att man "hämtar sin föda både från djur- och växtriket" = citat Norstedts svenska ordbok.
Ingen mår bra av ätt äta skräpmat och ingen mår heller bra att äta det den arten inte är avsedd för - varken människor, katter, hundar, höns, kor eller andra.
Citera
(Dessutom har studier visat att man får näringsbrist av att äta enligt Atkins-metoden en längre tid, vilket förmodligen gäller alla liknande koster.)
Jasså, vilka studier då. Vilka har gjort dessa studier? Har du några källhänvisningar?

Jag tycker dessutom det är väldigt viktigt att om vi ska diskutera paleoloitisk kost här och nu klargör att den INTE är detsamma som någon modern bantningsdiet, typ. Atkins, Montignac, South beach eller Camebridge, utan en vetenskapligt underbyggd kost som genom arkeologiska fynd och medicinska studier har visat sig vara den ursprungliga, och den optimala, för människan. Jag vill här hänvisa till t.ex. docent Staffan Lindebergs studier vid Lunds sjukhus.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Stenålderskost
« Svar #27 skrivet: 30 jan-06 kl 12:52 »
Undrar när vi kommer att anse det nödvändigt med professionell hjälp att andas och gå på toa, väntar bara på att olika skolor och metoder kommer att erbjudas. Snart har allt blivit kommersiellt, som delvis självhushållare, självhushållar jag med metoder för vad jag ska äta, istället för att upphandla på marknaden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Stenålderskost
« Svar #28 skrivet: 30 jan-06 kl 17:54 »
 Jaha! Kanske dags för en liten lägesrapport.... :)
Oavsett om jag börjat med paleodiet pga ondskefulla marknadskrafter ;)
 Eller om det nu var så här att allt började med att jag fick veta att betesuppfödda djur (som jag har) innehåller mer omega-3-fetter och därigenom sökte vidare och hittade till Paleodieten..... Och fann något intressant....
 Och oavsett vad man vill kalla detta sätt att äta, mig spelar det egentligen ingen roll....

  Läget nu efter lite mer än två veckor är i alla fall 3 kg minus, jag känner mig pigg och stark (kan i o fs bero på att ljuset sakta återvänder hit i norr) men orsaken spelar ingen roll egentligen, det är bara skönt att vara pigg!
 Jag äter mycket mer av gårdens egna produkter nu eftersom jag verkligen MÅSTE laga mat även om tiden "inte räcker till", om jag ska kunna få i mig mat utan div tillsatser.
  Hundarna blir mer och mer BARFade eftersom det blir "puts" och annat från kött och fisk+ en massa ben.
 Ja, än så länge inga minus, bara plus! :)
                      Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Stenålderskost
« Svar #29 skrivet: 30 jan-06 kl 20:53 »
Härligt att höra Charlotte!  :D

Välgångshälsningar
från Kicki
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Stenålderskost
« Svar #30 skrivet: 10 feb-06 kl 16:36 »
 Resultat efter 4 veckor: Man känner mycket bättre vad maten Verkligen smakar utan salt och socker!
 Minus 4,5 kg :)
                          Mvh
                         Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Stenålderskost
« Svar #31 skrivet: 13 feb-06 kl 21:34 »
Ja det där är en vanesak och då man blivit van att äta utan socker och överdrivet med salt så smakar sockrade och saltade rätter hemskt.
Duktig flicka!  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Stenålderskost
« Svar #32 skrivet: 03 apr-06 kl 11:01 »
Hur går det Charlotte, äter du fortfarande stenålderskost?
Jag skulle gärna vilja prova, men jag behöver nog lite "peppning", särskilt som ideén nog inte tas emot med stormande jubel härhemma  ::)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Stenålderskost
« Svar #33 skrivet: 03 apr-06 kl 12:25 »
 Det går hur fint som helst! Jag är pigg och frisk och vågen står på 12 kg minus numera. I början rasade jag i vikt nu går det mera sakta, men vad gör det? :)
 Jag fuskar lite någon enstaka gång :-[ På fest tex men ofta går det att undvika att äta alltför "dumt" utan att det blir så krångligt eller "fel".
 Sist serverades lax, potatis, sallad och en massa olika såser. Jag åt lax och sallad, mycket gott och inget fusk :)
 Det är inte så jättesvårt att kombinera med fler i familjen som ska äta, dom kan ju äta sås, potatis, pasta osv.
 Jag tror att min viktminskning beror mest på att man genom att inte äta något färdiglagat undviker det "dolda" sockret som finns i nästan allt man köper.
 Jag har hela tiden ätit så mycket jag velat. Aldrig varit hungrig eller sugen, det har varit så lätt!!! Det är bara den underbara osten jag saknat, men så småningom tänker jag börja äta den igen och se vad som händer.
 Det enda problemet är väl egentligen att vettiga bra råvaror kan bli lite dyrt.... Hemskat att färdiglagad skräpmat ska vara billigare :(
                         Mvh
                        Charlotte
« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 13:03 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Stenålderskost
« Svar #34 skrivet: 03 apr-06 kl 14:25 »
(Dessutom har studier visat att man får näringsbrist av att äta enligt Atkins-metoden en längre tid, vilket förmodligen gäller alla liknande koster.)

Nu äntligen har jag hittat artikeln (Jönköpings-Posten 17/3 -06)!
"Atkins-dieten är inte säker och rekommenderas inte, skriver professor Klaus Dieter Lessnau vid New Yorks School of Medicin i USA i tidskriften The Lancet.
  Lessnau och hans kollegor beskriver ett fall som rör en 40-årig kvinna med fetma som strikt följt Atkins-dieten. Kvinnan togs in på sjukhus med ketonacidos, ett allvarligt tillstånd som uppstår när blodet innehåller allt för höga halter av ketonkroppar och därför blir surt. Ketonkroppar bildas i levern vid svält.
  Enligt Lessnau och hans kollegor kan kolhydratfattiga dieter som Atkins leda till förhöjd produktion av ketonkroppar.
  Claude Marcus, professor vid Rikscentrum för överviktiga barn på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge, instämmer.
  -Vi avråder från Atkins-dieten, vi anser inte att den är sund, säger han. Det är inget bra sätt att banta på."
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Stenålderskost
« Svar #35 skrivet: 03 apr-06 kl 15:26 »
 Nettus: Inte vill du väl mena att Paleokost skulle likna Atkins?? :)
                      Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Stenålderskost
« Svar #36 skrivet: 03 apr-06 kl 19:12 »
Nä, men den är också fattig på kolhydrater.

vilka studier då. Vilka har gjort dessa studier? Har du några källhänvisningar?

Artikeln jag citerade var ett svar på den här frågan (långt tillbaka...)
« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 19:13 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 2 användare (1 dolda)
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser