Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107830 gånger)

anette i bugared

• -
SV: Pågående handarbeten
« Svar #600 skrivet: 06 dec-10 kl 11:22 »
Så här inför jul tillverkar jag många tygpåsar med tryck, spetsar m.m.. Jag tänker inte köpa en enda meter julklappspapper i år, allt skall "slås in" i vackra påsar istället
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Egge

• Uppland
« Svar #601 skrivet: 06 dec-10 kl 21:47 »
Så här inför jul tillverkar jag många tygpåsar med tryck, spetsar m.m.. Jag tänker inte köpa en enda meter julklappspapper i år, allt skall "slås in" i vackra påsar istället

wow va snyggt!!!

anette i bugared

• -
« Svar #602 skrivet: 07 dec-10 kl 14:30 »
wow va snyggt!!!
Tack!! Jag har flera till övers till bra priser ifall nån vill köpa (25 kr/st för de minsta upp till 75 kr/st för de största). Skickar gärna mot portokostnad.
Maila vid intresse.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Egge

• Uppland
« Svar #603 skrivet: 07 dec-10 kl 19:27 »
Lite skralt i kassan nu  :'( men jag ska tänka på det och fundera lite för dem var jämrans fina måste jag säga och så slipper man ju tråkiga papperspaket :))..

Hur är måtten på dem??

mvh Egge

anette i bugared

• -
« Svar #604 skrivet: 07 dec-10 kl 19:49 »
De på sista bilden där är de små lagom att lägga en trisslott i ( 25 kr/st)och de stora kan väl rymma en lite tjockare bok i A5 storlek, men de går att få i önskbar storlek, upp till "påslakansstorlek" ;D Kan också fås med egen bild på nån eller något man tycker om ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #605 skrivet: 08 dec-10 kl 08:15 »
Tjusigt Anette!!!  :D

Har avslutat 2 par raggsockor denna veckan, håller som bäst på med en Röglemössa åt sonen *bild kommer* efter det blir det raggsockor till resten av familjen också och så småningom ska jag försöka ge mig på mitt första stora projekt, en kofta!  :) Fast jag skulle vilja lära mig sticka vantar, eller tummar rättare sagt också  :P
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Egge

• Uppland
« Svar #606 skrivet: 08 dec-10 kl 08:58 »
De på sista bilden där är de små lagom att lägga en trisslott i ( 25 kr/st)och de stora kan väl rymma en lite tjockare bok i A5 storlek, men de går att få i önskbar storlek, upp till "påslakansstorlek" ;D Kan också fås med egen bild på nån eller något man tycker om ;)

ok...jag ska i så fall ha dem till torgvantar till två småtjejer i 9-11 år :)))...och kanske nån mer.. ska fnula lite till :)).. jag är för bedrövligt långsam ibland :(

Har avslutat 2 par raggsockor denna veckan, håller som bäst på med en Röglemössa åt sonen *bild kommer* efter det blir det raggsockor till resten av familjen också och så småningom ska jag försöka ge mig på mitt första stora projekt, en kofta!  :) Fast jag skulle vilja lära mig sticka vantar, eller tummar rättare sagt också  :P

Snygga sockor :))

Det var inte så svårt att göra tummen faktiskt :))).. där man ska ha tummen stickar man med en annan färg ett visst antal maskor... tror jag tog 7 maskor :).. och när man har stickat dessa 7 maskor i annan färg så sätter man tillbaka dem på stickan igen och så stickar man som vanligt :)..

När tummen ska stickas så drar man ur det färgade garnet och då blir det 7 maskor nere och 6 maskor uppe och sen på varje sidan (emellan) maskorna plockar man upp en maska på vardera sida, fördelar maskorna på 3-4 stickor och så stickar man tills tummen är lagom och så maskar man av :).. det lätt som en plätt...

mvh Egge

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #607 skrivet: 08 dec-10 kl 09:35 »

Snygga sockor :))

Det var inte så svårt att göra tummen faktiskt :))).. där man ska ha tummen stickar man med en annan färg ett visst antal maskor... tror jag tog 7 maskor :).. och när man har stickat dessa 7 maskor i annan färg så sätter man tillbaka dem på stickan igen och så stickar man som vanligt :)..

När tummen ska stickas så drar man ur det färgade garnet och då blir det 7 maskor nere och 6 maskor uppe och sen på varje sidan (emellan) maskorna plockar man upp en maska på vardera sida, fördelar maskorna på 3-4 stickor och så stickar man tills tummen är lagom och så maskar man av :).. det lätt som en plätt...

mvh Egge

Tack  :)

Hmm..nu minns jag att jag sett morsan sticka in en färgad tråd som hon sen drog ut, tror jag fattar. Ska genast prova på en provbit  :D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kabo

« Svar #608 skrivet: 08 dec-10 kl 13:46 »
Ett tips: Ta hårt och blankt bommulls- eller lingarn som den udda tråden så är det jättelätt att pilla bort sen när tummen ska stickas.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #609 skrivet: 08 dec-10 kl 19:29 »
Ska tänka på det, lingarn borde funka?

Så var sonens Röglemössa också klar  :)

Egge

• Uppland
« Svar #610 skrivet: 08 dec-10 kl 21:32 »
Fin :) även om jag inte hejar på Rögle ;D

Egge

jössesnesse

• Västergötland
« Svar #611 skrivet: 09 dec-10 kl 09:36 »

Jättefina!!!
Jag har letat efter sådana bilder att stryka fast, men har gått bet.
Vill du ge mig ett tips?
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #612 skrivet: 09 dec-10 kl 09:57 »
Vill du ge mig ett tips?
Det finns särskilda papper som man skriver ut på med en vanlig bläckstråleskrivare. Man köper dem i kontorsaffärer eller i datorbutiker. Tänk på att skriva ut motivet spegelvänt, om du har text eller annat som är beroende av riktningen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

anette i bugared

• -
« Svar #613 skrivet: 09 dec-10 kl 11:44 »
Jättefina!!!
Vill du ge mig ett tips?

Jag har köpt på inkclub http://www.inkclub.com/index.aspx?CtryNo=752&LangNo=46
och på Claes Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/StartPageProducts.aspx

Kabo

« Svar #614 skrivet: 10 dec-10 kl 16:34 »
ett par julstrumpor har det blivit.
Och fler är på gång
« Senast ändrad: 12 dec-10 kl 15:27 av Kabo »

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #615 skrivet: 12 dec-10 kl 20:15 »
Nu är 'Hunca Munca' klar...
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14189.msg901576#msg901576

...och jag har börjat med 'Mr Tod' istället :)

Edit: Mr Tod är klar...
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=14189.msg906158#msg906158

« Senast ändrad: 22 dec-10 kl 15:50 av Whippet »
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

edithsdotter

• Gäst
« Svar #616 skrivet: 12 dec-10 kl 20:39 »

Wow så vackra! Och jag som helt slutat samla på "nödvändiga saker"  :-[ vill ha en stor och en liten... dvs hundralappen jämt + porto! PM kommer!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #617 skrivet: 13 dec-10 kl 12:11 »
Handledsvärmare igen, den här gången en smidigare och mindre fåfäng modell. Dock tycker jag den blir rätt fin med sina ränder! Och varm, eftersom det blir dubbelt garn. Insidan ska fluffas&ruggas lite lagom när den är klar.
Ullgarn, såklart.  :-[

anette i bugared

• -
« Svar #618 skrivet: 13 dec-10 kl 17:04 »
Wow så vackra! Och jag som helt slutat samla på "nödvändiga saker"  :-[ vill ha en stor och en liten... dvs hundralappen jämt + porto! PM kommer!
Paketet är på väg. God Jul!!!

LimJans

• Dalarna
« Svar #619 skrivet: 04 jan-11 kl 08:46 »
Just nu är det 5timmarskoftor och en hel del raggsockor till både stora och små som upptar min tid.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser