Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107946 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Pågående handarbeten
« Svar #480 skrivet: 31 jan-10 kl 14:29 »
Och här har vi ju då det pågående.... En Echo Flower Shawl. Och jag måste säga att den är mer en utmaning än ett rent nöje.

« Senast ändrad: 31 jan-10 kl 14:32 av Gruff »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #481 skrivet: 31 jan-10 kl 18:49 »
Jäklar vad läckert det blev med den mörkare randen i din haruni Gruff!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Varg-älva

• Finland
« Svar #482 skrivet: 01 feb-10 kl 11:49 »
En resårstickad hjälmmössa att ha under hjälm.
Sen har jag linnegarn till ett inte påbörjat linne.
Och så de där sockorna som jag bara borde fästa ändarna på.... tänkte göra det idag, men sen kom nåt viktigare emellan (=katten bestämde sig för att sitta i fönstret så jag fick flytta undan blommorna)

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #483 skrivet: 01 feb-10 kl 12:11 »
Hej V-Kaos! Jag är också vänsterhänt. Sticka lärde jag mig på högerhäntas vis, så jag stickar från båda hållen. Mormor lärde mig virka: vi satt mitt emot varann och hon visade och såg hur jag gjorde. Smart av henne att spegelvända, det kom  inte min mor på!
Må väl! ;D

Min mormor tog sig faktiskt tid att klura ut själv hur hon skulle göra det vänsterhänt. Men att sitta mitt emot varandra är en jättesmart idé. Jag får hitta någon bra kompis som kan sånt riktigt bra att sitta och göra något sånt tillsammans med. :) Tackar för tipset.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #484 skrivet: 01 feb-10 kl 12:48 »
Om det kniper kan man väl ställa en spegel bredvid en bok. Eller om man Googlar på "Left handed knitting" så får man 7180 träffar ;)
« Senast ändrad: 01 feb-10 kl 12:50 av Gruff »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #485 skrivet: 01 feb-10 kl 12:54 »
Men de flesta gäller knasig bakvänd engelsk stickning, som går långsammare och där risken att tappa maskor är större.

Jag är också vänsterhänt, stickar från båda hållen och virkar från båda hållen.

Att använda "fel" hand gör att hjärnan utvecklar fler förbindelser och överlappande kunskap i höger och vänster hjärnhalva, och det är en stor fördel om man skulle råka ut för en hjärnskada.

Plus att vänsterhänta är smartare än andra... Se bara på Einstein, Leonardo da Vinci m fl  ;)  ;D  ;D
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #486 skrivet: 01 feb-10 kl 13:02 »
Om det kniper kan man väl ställa en spegel bredvid en bok. Eller om man Googlar på "Left handed knitting" så får man 7180 träffar ;)

Också bra förslag förstås. :) Förutom att jag skulle undra vem den där idioten som satt mitt emot och inte kan någonting är.  :P
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #487 skrivet: 01 feb-10 kl 13:06 »
Men de flesta gäller knasig bakvänd engelsk stickning, som går långsammare och där risken att tappa maskor är större.

Jag är också vänsterhänt, stickar från båda hållen och virkar från båda hållen.

Att använda "fel" hand gör att hjärnan utvecklar fler förbindelser och överlappande kunskap i höger och vänster hjärnhalva, och det är en stor fördel om man skulle råka ut för en hjärnskada.

Plus att vänsterhänta är smartare än andra... Se bara på Einstein, Leonardo da Vinci m fl  ;)  ;D  ;D

Haha! Jo, visst är det så!
Ska se upp för den konstiga engelska stickningen då. Tappa maskor suger...
Och jag är lite som du Ieenilorac i andra avseenden. Såga, spika etc kan jag göra åt båda hållen. Och folk blir bra förvirrade när man skriver på en whiteboard-tavla och byter hand. ;) Dock skriver jag inte lika tjusigt med höger på vanligt papper, men det går säkert att träna upp. Det sägs att det är bra hjärngympa ja. Kan säkert hjälpa upp några av de där nervbanorna som ramlat bort av för mycket stress...

Gruff: Vad är det för fin dödskalle som man ser på din bild av det nya projektet?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #488 skrivet: 01 feb-10 kl 13:14 »
Fler av det 7180 träffarna gällde continental knitting. Varför väljer man bara att se svårigheterna?

Edit: Träffar på "left handed continental knitting"
Och på "left hand continental knitting"

Och på youtube: left handed continental knitting
« Senast ändrad: 01 feb-10 kl 13:20 av Gruff »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #489 skrivet: 01 feb-10 kl 13:22 »
Jag ville bar göra ev nybörjare uppmärksam på att det finns två olika sätt att sticka, och att det ena är bättre än det andra. Därför får man sålla bland träffarna, men jag är säker på att det finns bra beskrivningar om man vet vad man ska leta efter. Och om man har möjlighet är det alltid lättare att lära sig av någon som visar i verkligheten, då kan man fråga och titta ur flera vinklar för att förstå hur man gör. Gäller alla hantverk jag hittills provat på, att lära sig från bok eller internet är svårare men inte ogörligt om man är lite envis.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #490 skrivet: 01 feb-10 kl 13:23 »
V-kaos, oj sorry.....missade din fråga  :-[ Jag knåpar ihop stickmarkörer med döskallar, pentagram och annat skoj jag hittar. För stygga tuffa stickare  >:D Den visar mig när jag är en maska från mitten.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #491 skrivet: 01 feb-10 kl 13:24 »
ieenilorac, oki....missförstod.

Peace!

/BB

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #492 skrivet: 04 feb-10 kl 01:28 »
Gruff, jag är också djupt imp:ad av Ditt torkande alster!  (vad-den-nu-hette).  Kan bara beklaga att jag inte behöver nån!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

V-kaos

• Övriga världen
« Svar #493 skrivet: 04 feb-10 kl 08:23 »
V-kaos, oj sorry.....missade din fråga  :-[ Jag knåpar ihop stickmarkörer med döskallar, pentagram och annat skoj jag hittar. För stygga tuffa stickare  >:D Den visar mig när jag är en maska från mitten.

Hehe, låter helt rätt att använda något som är lite mer estetiskt inspirerande, och gärna tufft förstås när man behöver stickhjälpmedel.  >:D Helt i min stil!
Och så svarade du på en fundering jag haft länge, nämligen hur i sjutton man håller ordning på var man har olika delar av stickningen för att t.ex. infoga mönster osv....så uppenbart att slänga in markörer, men hade verkligen inte tänkt på det.  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #494 skrivet: 04 feb-10 kl 12:06 »
Det går ju bra med en liten garnögla med, men varje gång den lilla gubben tittar fram så flinar man lite  :)

Siri-Piri

• -
« Svar #495 skrivet: 09 mar-10 kl 18:50 »
Jag håller på att sticka en skötväska i ullgarn som jag ska tova när den är klar. Det är det tredje alstret jag stickar i mitt liv, så det kan sluta hur som helst. :-[ Men än så länge ser det bra ut!
Hunting is not a matter of life or death.
It is much more important than that.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #496 skrivet: 11 mar-10 kl 22:11 »
Jag har äntligen uppgraderat mig från slända till spinnrock!!!

Så nu blir det garn. Spinner, spinner, spinner. Vet ännu inte hur resultatet blir. Eller vad jag ska göra av det. Men det är så kul!
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #497 skrivet: 28 mar-10 kl 21:29 »
Men det är så kul!
Heja, Gandhi!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #498 skrivet: 29 mar-10 kl 09:32 »
Färdigspunnet!!!

Har börjat sticka en sjal. Min första någonsin.
Har insett att om jag nu gör en sjal så måste jag skaffa andra kläder som blir fina ihop med den. Låter kanske lite märkligt. Men det är nog dags ändå.  ;D
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #499 skrivet: 30 apr-10 kl 23:45 »
Blåser liv i den här tråden med en halvfärdig gubbstrumpa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser