Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107953 gånger)

Varg-älva

• Finland
SV: Pågående handarbeten
« Svar #260 skrivet: 05 okt-09 kl 21:17 »
Kan du inte ge lite mer ledtrådar? Min fantasi är fortfarande galen...

(en grön vattenkanna av plast har av någon orsak hamnat inne i köket, jag stod och funderade på hur mycket garn det skulle rymmas i den, och att den skulle vara ganska praktiskt att låta garnet komma ur "pipen"... )

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #261 skrivet: 05 okt-09 kl 21:53 »
Kan du inte ge lite mer ledtrådar? Min fantasi är fortfarande galen...

(en grön vattenkanna av plast har av någon orsak hamnat inne i köket, jag stod och funderade på hur mycket garn det skulle rymmas i den, och att den skulle vara ganska praktiskt att låta garnet komma ur "pipen"... )

Det händer att jag stoppar nystanet i en gammal lavemangskanna (utan slang och pip) när jag inte får ha det ifred för katterna :D.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Charlotte

• -
« Svar #262 skrivet: 05 okt-09 kl 22:34 »
Storlyckans Anna, en sockblank är en stickad fyrkant eller i mitt fall en tub som man kan färga och måla för att sen repa upp och sticka av. Man kan få hel coola effekter, eller så blir det något som liknar bebisspya  :-[

Haha, ja.....det första jag tänkte när jag såg den var "En Barbie bidé!" Menne, nepp....inget suspekt  ;D Men, formen är en ledtråd till funktionen.
Formen gör att det ser ut som ett strykjärnsställ...
Finns det såna ???
                         Mvh
                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #263 skrivet: 06 okt-09 kl 00:18 »
Det är inget strykjärnsställ. Men det är ett strykjärn inblandat i funktionen  :)

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #264 skrivet: 06 okt-09 kl 10:02 »
Extrapoäng till den som kan gissa vad den blå porslinsmojängen är för något  ;)

Inga extrapoäng till mig, i alla fall!
Har försökt, men jag kommer inte på någon funktion. Strykjärn men inget ställ...
Hmmm.

Förresten - det där med att färga en sockblank låter väldigt arbetsintensivt!
Varför heter det just "sockblank"?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #265 skrivet: 06 okt-09 kl 15:11 »
Kan det vara någon slags extra strykjärnssula som man knäpper på?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #266 skrivet: 07 okt-09 kl 01:06 »
Ior, det tar ingen tid alls att sticka en fyrkant med 100g garn på maskin  :) Tänk "a blank piece of paper" som man fyller med färg och mönster.

Storklyckans, nä-äää!  ;D

« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 13:31 av Gruff »

Varg-älva

• Finland
« Svar #267 skrivet: 07 okt-09 kl 06:52 »
Ska fästa ändar på sockor, fingervantar, väska.... inte alls kul.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #268 skrivet: 07 okt-09 kl 07:29 »
I dag tror jag att Gruffs porslinsmojäng är något som man fördelar färg med.
Snart vill jag veta svaret. 8)

manna

• -
« Svar #269 skrivet: 07 okt-09 kl 07:49 »
Gruffs mojäng... Låter som något man skulle kunna tjäna pengar på.  ;) Har dock ingen aaaaning om vad den där saken är för något. Ser ut som en specialare från duplo.

---

Första koftärmen blev klar igår. "Kroppen" till lilla Ns mössa oxå. Hoppas få mössan färdig idag, sedan blir det ytterligare tre koftärmar.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #270 skrivet: 07 okt-09 kl 08:25 »

Första koftärmen blev klar igår. "Kroppen" till lilla Ns mössa oxå. Hoppas få mössan färdig idag, sedan blir det ytterligare tre koftärmar.

Åh, det går ju raskt framåt!

Jag har avslutat kjolen Ruths Claudia.
Har börjat samsticka en mössa.  ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #271 skrivet: 07 okt-09 kl 13:39 »
Hihi, jag skulle kunna vara stygg och inte tala om det hur länge som helst.  ;D Håll i er nu, detta är så fånigt att man blir helt fnissig. Mojängen är en "yarn streightener" Den rätar ut återvunnet knollrigt garn medans man repar upp något. Man leder garnet igenom den och ställer ångstrykjärnet över, och så nystar man. Härvan bredvid den kommer från tuberna som ligger där.

Jag älskar fåniga prylar  :-[

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #272 skrivet: 07 okt-09 kl 13:42 »
Hihi, jag skulle kunna vara stygg och inte tala om det hur länge som helst.  ;D Håll i er nu, detta är så fånigt att man blir helt fnissig. Mojängen är en "yarn streightener" Den rätar ut återvunnet knollrigt garn medans man repar upp något. Man leder garnet igenom den och ställer ångstrykjärnet över, och så nystar man. Härvan bredvid den kommer från tuberna som ligger där.

Jag älskar fåniga prylar  :-[

Ja, jisses i baljan! Det hade man väl inte kunnat ana!
Använder du den ofta, Gruff?  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #273 skrivet: 07 okt-09 kl 13:50 »
Jag nystade upp 6, 100g's härvor från sockblanks igår. Jag spar ju ett moment, genom att slippa blöta och blocka (sträcka) garnet efteråt. Knollrigt garn in och slätt garn ut. Kostade tre dollar på eBay. Så yapp, jag gillar den.

Här är förresten ett exempel på sockblank (inte min). Stickar man in två trådar får man två exakt lika randade sockor.

« Senast ändrad: 07 okt-09 kl 14:22 av Gruff »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #274 skrivet: 07 okt-09 kl 15:32 »
Mojängen är en "yarn streightener" Den rätar ut återvunnet knollrigt garn medans man repar upp något. Man leder garnet igenom den och ställer ångstrykjärnet över, och så nystar man.

Jävlar vad coolt!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #275 skrivet: 07 okt-09 kl 15:33 »

Är lilla N en quatropus ;)?

Varg-älva

• Finland
« Svar #276 skrivet: 07 okt-09 kl 17:05 »
Hihi, jag skulle kunna vara stygg och inte tala om det hur länge som helst.  ;D Håll i er nu, detta är så fånigt att man blir helt fnissig. Mojängen är en "yarn streightener" Den rätar ut återvunnet knollrigt garn medans man repar upp något. Man leder garnet igenom den och ställer ångstrykjärnet över, och så nystar man. Härvan bredvid den kommer från tuberna som ligger där.

Jag älskar fåniga prylar  :-[

Häftigt!!!! Det hade nog tagit länge för mig att lista ut!!! Kul grej i alla fall! Och tydligen funkar den.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #277 skrivet: 07 okt-09 kl 17:26 »
Yupp, den funkar  :)

manna

• -
« Svar #278 skrivet: 07 okt-09 kl 19:29 »
Är lilla N en quatropus ;)?

Är inte alla tvååringar det?  ;D

---

Mössan är klar!!! Senare i käll börjar jag med minikoftärm nummer 2.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #279 skrivet: 08 okt-09 kl 06:45 »
Nej, nej, nej Gruff!!!!
Sådana där garn får du ju inte visa! Jag blir alldeles darrig och ha-galen och dreglar....

(Har börjar på tredje paret fingervantar. Mörkblå.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser