Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107890 gånger)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Pågående handarbeten
« Svar #140 skrivet: 14 aug-09 kl 11:41 »
Min sjal är klar!  :D  Nu ska den bara blockas. Undrar om jag vågar dränka in den i vatten - tänk om den inte torkar tills i morgon...

Jodå, det vågar du :)! Det är ju tunt garn som torkar snabbt, lägg den i ett badlakan för att få ur det mesta vattnet bara.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #141 skrivet: 14 aug-09 kl 12:05 »
Måste fråga! Vad är att blocka? Har varit stickberoende sen 60-talet men det är en ny term för mig. Det är så kul att unga kvinnor (och en och annan man - känner en) börjar sticka igen. Det behövs verkligen nya idéer och en statushöjning av kvinnohantverket.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #142 skrivet: 14 aug-09 kl 12:14 »
Att blocka är att fukta det stickade (ibland ihopsytt, men oftast innan) och spänna ut det på en plan yta med hjälp av nålar.
Man kan då dra lite i det så att allt blir lika långt osv. M a o så kan man till viss del rätta till lite imperfektioner.

När det gäller spetsstickning så är det absolut nödvändigt, efter som det drar ihop sig så mycket att man inte tydligt kan se mönstret.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #143 skrivet: 14 aug-09 kl 12:25 »
Jag dränkte in den helt och nu ligger den utspänd på golvet, på ett sängöverkast och ett gäng handdukar. Jag trädde bomullssnören i kanterna för att få dem jämna. Får se hur det blir, ah, det duger nog. Annars är det ju bara att göra om (ja, inte i morgon då)!
Höns, stickning och pelargoner

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #144 skrivet: 14 aug-09 kl 12:56 »
Tack Stolyckans Anna! Nu vet jag att jag har blockaten massa plagg också! "Spänn ut mellan fuktade dukar och låt ligga över natt" stod det i beskrivningarna ibland - och det gjorde jag. Spände ut och låg/lät ligga över natt.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #145 skrivet: 14 aug-09 kl 13:10 »
Ja, det är samma sak :)!

"Att blocka" är nog överfört från engelskan.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #146 skrivet: 15 aug-09 kl 15:50 »
Det har hänt något hemskt.
Eftersom jag var missnöjd med randningen längst upp på kjolen så klipptes den övre delen bort.
Jag har stickat en ny del, och tänkte helt sonika sy fast delarna i varandra, med stickstygn.
Det sket sig. :(

Nu får jag rädda kjolen genom att sticka linningen nerifrån och upp.
Lovar fortsatt rapport! ;)

« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 21:16 av Ior »

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #147 skrivet: 15 aug-09 kl 15:54 »
...och vad ska det betyda?
Ska ni byta ringar?  :D

Jag sa ju det!

GRATTIS, ni två! :D :D :-*

lenane

« Svar #148 skrivet: 15 aug-09 kl 16:39 »
Vilket roligt ämne! Jag är tydligen inte den enda som köper på mig garner och handarbeten fast besluten att snarast ta itu med det. Det är tur att jag har nio barnbarn, för den som skulle få det stickade plagget har ofta vuxit ur det innan det är färdigt och då kan ju ett yngre barnbarn får det istället! Jag vill så gärna både sticka, virka och brodera, men tiden räcker inte till! Nu har jag bestämt mig för att göra en rejäl inventering av alla handarbeten, nya och påbörjade, och så lovar jag mig själv att inte köpa något nytt förrän allt påbörjat är klart.

malines

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 15 aug-09 kl 20:26 »
Åh! Ser den och tänker bröllop! Så fin den blir!

Ha ha!!!  ;)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #150 skrivet: 16 aug-09 kl 17:12 »
EN socka klar, nu ska jag bara göra en till... :P

manna

• -
« Svar #151 skrivet: 16 aug-09 kl 17:39 »
Ett, två, tre... på det fjärde sjunde ska det ske...

Resåren ser ut som resår nu. *andas ut*
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #152 skrivet: 16 aug-09 kl 17:58 »
Ett, två, tre... på det fjärde sjunde ska det ske...

Resåren ser ut som resår nu. *andas ut*

Härligt!!!!
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #153 skrivet: 17 aug-09 kl 20:34 »
I ett tidigare inlägg berättade jag om mitt svettiga projekt med att få ordning på den här kjolen.

Efter många om och men har jag nu färdigställt den övre delen, som jag helt enkelt högg av.
Arbetet lönade sig till slut. Är nöjd. Den undre bilden visar det slutgiltiga resultatet, den övre bilden visar linningens randning, som jag var missnöjd med.

Nu återstår bara resten av kjolen. 8)
« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 20:38 av Ior »

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #154 skrivet: 17 aug-09 kl 20:54 »
Fint Ior! Gillar färgerna.

Jag fick ett paket med garn i brevlådan idag. Nu gäller det att hålla sig i skinnet! Jag SKA sticka en strumpa till innan jag börjar med något annat.

Lenaaxel

• Västergötland
« Svar #155 skrivet: 17 aug-09 kl 21:46 »
Vilka läckra färger på kjolen Ior! Blir väldigt sugen! Fast stickad kjol på min redan väl vadderade kropp är kanske inte så lyckat. Tyvärr.

manna

• -
« Svar #156 skrivet: 18 aug-09 kl 05:58 »
Snyggt, Ior! Du är i sanning ett proffs! Den klart lysande stjärnan! Ankaret! Ljuset i tunneln!  8)

Resten av kjolen kommer att gå snabbt att förfärdiga. Nu ska du ju ägna dagarna åt viktiga vuxensaker, så då kommer garnet att locka som aldrig förr.  ;) ;D

---

Min stickning ligger i sin påse och ser fint ut. Jag har tyvärr skaffat mig lite magiskt tänkande, så nu inbillar jag mig att jag kommer att misslyckas om jag inte sitter i Iors soffa... Ska skärpa mig. Snart.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Pysslan

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 18 aug-09 kl 11:43 »

Söker mönster till en lång tröja. En som kan stickas på enbädds-stickmaskin. Gör inget fastän jag hamnar att svänga några maskor. Funderar på ngt med flätor. Stickstorlek 4-5. Stor krage ska det vara.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #158 skrivet: 19 aug-09 kl 09:29 »
Tack för alla kommentarer om kjolen!
Den är i princip ett härmprojekt - jag blev nog förtjust i den p.g.a. färgerna som var på originalbilden, och har försökt att efterlikna den kjolen.

Manna: Om jag hade varit hälften så duktig som du tycks tro, så hade jag haft mer kläder i min garderob...
Tack i alla fall! :-[

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #159 skrivet: 19 aug-09 kl 10:57 »
Ior - kjolen är verkligen jättejättefin! Och spetsstickad och allt!  :D
Är det Kauni-garn, förresten?

Själv håller jag nu på med en liten, liten tröja. Och ja, den är till en bebis, men inte vår!  ;)
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser