Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107858 gånger)

Ior

• I am a happy gal.
SV: Pågående handarbeten
« Svar #80 skrivet: 05 aug-09 kl 13:02 »
Vilket garn stickar du kjolen i?

Jag stickar i Kaunis effektgarn.
Färgen jag har valt påminner om de i kjolen, kanske var det färgerna snarare än mönstret som jag blev förtjust i...?
Här är några liknande nystan.

Och du då? ;)
Vad har du valt för garn?

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #81 skrivet: 05 aug-09 kl 15:39 »
Och du då? ;)
Vad har du valt för garn?

Superdupermumsgarn, Nef Lace från walesiska Fyberspates: babyalpacka/silke/cashmere. Så mjukt att man kan ha det direkt mot huden, tyvärr hittar jag ingen bild på färgen men det är en blandning av gråsyrénlila och klarrosa som heter Schwarzwald Gateau *yum*.

Hur är Kaunin, är den mjuk? Har stickat med Evilla och den var full av rester av hö, spelade ingen roll hur mycket man plockade >:(.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #82 skrivet: 05 aug-09 kl 16:09 »

Hur är Kaunin, är den mjuk? Har stickat med Evilla och den var full av rester av hö, spelade ingen roll hur mycket man plockade >:(.

Nix.
Noll mjuk. Jag har aldrig haft problem med sticksiga garner, och dessutom är det till en kjol.
Vad gäller höskörden så har jag samma erfarenhet av Kauni som du av Evilla. Kanske i lite mindre mängd, dock.
Har trots det svårt att prata illa om garnet. Förmodligen beror min oförmåga till ärlig bedömning på stick-euforin som jag befinner mig mitt uppe i.  :-[

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #83 skrivet: 05 aug-09 kl 16:16 »
Nähäpp, inte Kauni heller alltså >:(. Visserligen så är det billigt, men jag hade gärna betalat lite mer för att slippa plocka bös.

Euforin kanske beror på att de har så underbara färger?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #84 skrivet: 05 aug-09 kl 16:23 »
Kauni blir mjukare efter tvätt med såpvatten. Har jag hört...
Höns, stickning och pelargoner

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #85 skrivet: 05 aug-09 kl 19:36 »
Men... jag har ju inte ens hunnit lägga upp maskorna till lilla Ns blåbärsmössa... Hur många timmar har dina dygn?
He-he, det handlar inte om tid, utan om prioriteringar! ;)

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #86 skrivet: 06 aug-09 kl 16:55 »
Nähäpp, inte Kauni heller alltså >:(. Visserligen så är det billigt, men jag hade gärna betalat lite mer för att slippa plocka bös.

Euforin kanske beror på att de har så underbara färger?

Jag har tidigare stickat med Vartoftas växtfärgningsgarner, och tyska ullgarner i 35-kronorsklassen (per hg!)
Nyligen stickade jag i bomull för 49 kr/50 gram.

Du kallar Kaunigarnet för billigt när det kostar 90 kr/hg. :o
Vad brukar du ge för dina härvor/nystan?

Ja, färger är ju som alltid en smaksak, men titta vilken icke-elegant färgövergång jag hittade mitt i nystanet!  :-\  
För tillfället är jag upptagen med att "klippa och klistra" för att övergången ska bli mjukare. :(

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 06 aug-09 kl 17:34 »
Jag ääääääääälskar den här tråden! Jäkla kamera att vara på avvägar...  >:(

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #88 skrivet: 06 aug-09 kl 23:07 »
Du kallar Kaunigarnet för billigt när det kostar 90 kr/hg. :o
Vad brukar du ge för dina härvor/nystan?

Har inte provat Kauni, men Evilla kostar 75:-/hg tror jag. Med tanke på de vackra nyanserna så tycker jag det är ganska billigt.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #89 skrivet: 07 aug-09 kl 07:21 »
Har inte provat Kauni, men Evilla kostar 75:-/hg tror jag. Med tanke på de vackra nyanserna så tycker jag det är ganska billigt.
Billigt, nja, prisvärt, kanske...? ;)
Tydligen samma prisklass,eftersom priserna varierar beroende på var man köper det.

Jag tycker dock inte att kvaliteten (Kauni) verkar skilja sig så mycket från Vartoftas växtfärgningsgarn (garnkänslan, alltså) så jag skulle nog inte våga sticka något plagg med hög förslitning i Kauni.

manna

• -
« Svar #90 skrivet: 07 aug-09 kl 08:33 »
He-he, det handlar inte om tid, utan om prioriteringar! ;)

Igår prioriterade jag att sticka en provlapp. Provlappar är, vad jag har förstått, vägen till ett lyckat projekt om detta har en beskrivning som ska följas. Nu är det bara resten kvar, sedan kan lilla N ståta med en schysst blåbärsmössa.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #91 skrivet: 07 aug-09 kl 09:08 »
Nu är det bara resten kvar, sedan kan lilla N ståta med en schysst blåbärsmössa.
:D

Visst, det kommer att gå som smort!

Pysslan

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 07 aug-09 kl 18:52 »
Jag ääääääääälskar den här tråden! Jäkla kamera att vara på avvägar...  >:(

Det var verkligen kul att den kom igång!

Kameror är en sådan sak liksom plånböcker och nycklar som man borde kunna ringa till för att hitta dem ;)

Har kardat ull idag och hade tänkt tova men är helt slut i armen av vevandet. Pust, suck, stön!

Har att välja mellan en tröja jag håller på att virka, en halvfärdig vante eller en strumpfot. Hoppas det kommer något bra på tv.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 08 aug-09 kl 15:39 »
Det var verkligen kul att den kom igång!

Kameror är en sådan sak liksom plånböcker och nycklar som man borde kunna ringa till för att hitta dem ;)

Har kardat ull idag och hade tänkt tova men är helt slut i armen av vevandet. Pust, suck, stön!

Har att välja mellan en tröja jag håller på att virka, en halvfärdig vante eller en strumpfot. Hoppas det kommer något bra på tv.

Åh men jag vet var kameran är.
Det är mest bara att den verkar ta väldigt lång tid på sig för att bli hitskickad efter min kvarglömning.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #94 skrivet: 08 aug-09 kl 17:27 »
Har börjat spinna angora från yrians kanin ihop med gotlandsull från annan. Har aldrig spunnit angora förut, kul att testa ett nytt material. Jösses vad mjukt det är  :o Gotlandsullen ger lita stadga åt det  hela, jag tror det blir bra. Bilder kommer senare när jag kommit lite längre.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #95 skrivet: 08 aug-09 kl 19:27 »
Vad kul, Christina!  :D  Kaninen heter förresten Rakel och är av färgen chinchilla. Lite kul att veta kanske.
Du måste visa resultatet sen.

manna

• -
« Svar #96 skrivet: 09 aug-09 kl 12:16 »
Jag stickar mössa efter beskrivning och mönster.  8)

En felmaska har det blivit, ett "frö" blev helt knasigt och jag fattar inte varför, men jag låter den vara så. Den blir mössans särskilda kännetecken. ... precis som om inte hela mössan kommer att bli ett enda stort kännetecken...  8) ;D ;D ;D *manna knäcker sig över sin egen vitsighet*

Jättekul att vara igång i alla fall!  :) Börjar komma överens med strumpstickorna och har inte svurit sedan igår. Det tar på hjärtat att inte ha någon "stopp" i ändarna på stickorna, men hittills har bara två maskor ramlat av - och då fanns proffs-Ior i närheten och kunde ställa allt tillrätta igen.

Siktar på att sticka lite varje dag, så ska jag nog få mössan färdig i nästa vecka. Är nästan så självsäker att jag redan planerar nästa stickprojekt...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Varg-älva

• Finland
« Svar #97 skrivet: 09 aug-09 kl 18:46 »
Stickar tjocka blå sockor med lååånga skaft.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #98 skrivet: 09 aug-09 kl 19:47 »
Stickar tjocka blå sockor med lååånga skaft.

Ja, det är den tiden nu.  :)  Själv har jag rött garn som väntar på mig. Ska bli ett par "från-tån-och-upp-strumpor"!

manna - visst är det kul med mönster! Men ibland, om man inte har tålamod, så kan man brodera mönster med maskstygn i stället. Det blir minst lika snyggt.
Höns, stickning och pelargoner

manna

• -
« Svar #99 skrivet: 10 aug-09 kl 09:35 »
manna - visst är det kul med mönster! Men ibland, om man inte har tålamod, så kan man brodera mönster med maskstygn i stället. Det blir minst lika snyggt.

Åh, det är inte tålamodet jag har problem med, det är nerverna. När jag väl har bestämt mig för något, så har jag allt tålamod i världen. Tyvärr bestämmer jag mig ofta för att testa - och klara av - saker som jag inte är riktigt insatt i eller ens har provat på tidigare. Då sitter jag där med min nervositet och mina fladdriga nerver och får håll och njursvikt.

... men nu går det bra igen med mössan. Sista varvet på M.3 och sedan ska jag minska maskor och sedan ska jag sticka stjälk och sedan är mössan klar.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

361 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser