Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pågående handarbeten  (läst 107893 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Pågående handarbeten
« skrivet: 06 jul-09 kl 08:15 »
Såg en önskan om en tråd om våra pågående handarbeten så jag startar en sådan! Berätta om vad ni håller på med. Även arbeten som ligger i dvala får vara med så klart. Kanske kan man få inspiration till att komma igång igen och eller göra färdigt när man ser att man inte är ensam.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Pågående handarbeten
« Svar #1 skrivet: 06 jul-09 kl 08:19 »
De där vikingastövlarna borde jag sy färdigt...
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Pysslan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jul-09 kl 08:23 »
Såg en önskan om en tråd om våra pågående handarbeten så jag startar en sådan!

Jättebra, tack!

Strumpor och tygkassar aktivt på gång just nu. Har en hel del halvfärdigt liggande förutom det.

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 06 jul-09 kl 09:05 »
Ullpläd av mormorsrutor på gång att förfärdigas. Men har akut garnbrist och måste iväg till garnbutiken snart.

En varmtröja i isländskt ullgarn åt lilla N.

Några gardiner och draperier. Bara raka sömmar, så snart klart.

---

Det var evigheter sedan handarbete (eller något annat) var roligt. Det har mest varit en källa till ångest och dåligt mående, men nu börjar det ljusna på den textila fronten. Gött!  :)

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Varg-älva

• Finland
« Svar #4 skrivet: 06 jul-09 kl 09:40 »
PYSSLAN: Här syns hur man sätter ihop tossor av fyrkantiga rutor, visserligen är språket på finska, men det räcker gott med att se på bilderna!

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/palatossut.html
« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 20:37 av Varg-älva »

Varg-älva

• Finland
« Svar #5 skrivet: 06 jul-09 kl 09:44 »
Har filten med rosa och röda rutor på gång! Storleken är 9x17 rutor, och de har en ljusgul kant runt. Nu är delarna utlagda på golvet och väntar på att jag ska bli nöjd med kompositionen och virka ihop dem.

Dessutom har jag en orange ylleväst på gång, men den är för varm att sticka på just nu...

Och ett par sockor i ett blandgarn med ylle och bomull. Bara etta skaftet kvar innan de är klara. (Stickade dem med början i tån)

Sen finns ju de där projekten som inte är påbörjade ännu, som bara finns som garn....

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 06 jul-09 kl 10:39 »
Ska kanske skriva själv också.  :)

Håller på att virka mormorsrutor som ska bli en pläd. Sist jag räknade men, det var ett tag sedan hade jag runt 60 rutor kvar. Började lite igår igen. Rutorna har legat i dvala sen i julas någon gång. Rutorna är av garnslattar jag haft själv eller köpt på loppis och liknande så det är alla möjliga och omöjliga färger men, med sista varvet i grått.

Har också virkat mormorrutor i svart och grått  som är monterade och ska bli en liiten kudde med mörkgrå ulltygsbaksida. Har framsidan, har baksidan, har fyllning men, ingen inspiration.

Har stickat två handledsvärmare som jag tänkt kanta med fårskinn. Stickningen klar men, inte kantningen.

Håller även på med två handledsvärmare i tjock svart garn till sonen. En och en halv klar. Tänkt att applicera på någon figur innan det är klart men, sonen har inte bestämt om han vill ha någon figur eller inte.

Sen har jag min matta som jag håller på att virka på ibland. Det är en trasmatta som jag virkar runt runt i jeanstyg. Har tagit gamla avdankade och trasiga jeans och klippt trasor av. Barnen sliter och växer ur på löpande band känns det som. Just nu så har jag flera jeans på hög som väntar på att blir klippta. Bra att göra lite i taget för jag får ont i händerna (handen) av allt klippande.

Stickning har jag nog inget mer liggande för tillfället. Höll på med en sjal i evigeheter (ja, det kändes så i alla fall) och den blev bara sådär bra när det blev klar och en halsduk blev klar lagom till det blev varmt ute.  ::)
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 23:33 av javill »

Humle

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 06 jul-09 kl 14:18 »
Det är samma handarbeten som var pågående före påsk...
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Pysslan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 jul-09 kl 14:54 »
Tusen tack, Varg-älva!

Men rätt gärna i ditt inlägg, du har fått det som e-post i stället för som länk. Det tog ett tag innan jag fattade vad som var fel :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-09 kl 16:16 »
Stickar just nu mest på en spetssjal i petrolturkost bomullsgarn, har varit lite väl varmt för ull.

Spetssjal i entrådigt färgväxlande garn.

Sedan har jag en landskapströja från Yllet som varit i gång i flera år, det var så tråkigt mönster nedtill men nu när jag får stick små linneor är det roligare.

Ett antal vantar utan partner.

En av Solveig Hisdahls koftor från Dikt i maskor som också legat i flera år, väntar på att få ärm nr 2 fastsydd + framkant. Det är ju så urbota tråkigt med montering.

Sjal i kontstickning som väntar på att blötas och blockas lite lätt, tror den ska få en virkad kant runtom.
« Senast ändrad: 26 jul-09 kl 16:04 av Storlyckans Anna »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Pysslan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-09 kl 18:16 »

Jo, montering är tråkigt och det att fästa trådar. Har en rundstickad tröja som legat ett par år, har stickat upp till ärmarna men sedan skulle den mätas på honom den var tänkt åt och där lämnade det.

Varg-älva

• Finland
« Svar #11 skrivet: 06 jul-09 kl 20:39 »
Tusen tack, Varg-älva!

Men rätt gärna i ditt inlägg, du har fått det som e-post i stället för som länk. Det tog ett tag innan jag fattade vad som var fel :)

:-[ Man ska inte ha för bråttom så man inte ser vad man gör.... Tack att du påpekade, nu är det korrigerat, så nu funkar det bättre!  ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 06 jul-09 kl 20:47 »
PYSSLAN: Här syns hur man sätter ihop tossor av fyrkantiga rutor, visserligen är språket på finska, men det räcker gott med att se på bilderna!

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/palatossut.html

Ja, jag fattar då inte.  ::) Är det så att blå fyrkant ska fästas mot blå fyrkant och grön cirkel mot grön cirkel osv?

Sen undrar jag vad koko betyder på finska också?  :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #13 skrivet: 06 jul-09 kl 21:15 »
Har en mörkblå stickad tröja som väntar på blockning. Den är stickad i ett stycke (nästan), så jag slapp montera den! Härligt!  :D

Har mönster och garn till en bolero i naturfärgad alpacka, ska börja på den vilken minut som helst...  ::)

Ska brodera ett kärleks-ordspråk att ha på en vägg här i huset, väggen ska innehålla foton på nära och kära. Vet precis hur allting ska se ut, ska bara komma till skott (och måste tapetsera om först...)

Åh, just det - ska brodera en kudde i skånskt yllebroderi också. Och en spede-tröja, jisses!

Är det förresten någon som har lust att träffas och sticka lite någon dag i sommar? I Skåne, företrädelsevis.
Höns, stickning och pelargoner

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #14 skrivet: 06 jul-09 kl 21:20 »
Har äntligen kommit till skott att nålbinda. Jag kan för tillfället bara osloknuten, men det blir vantar till hela familjen. Ska försöka lära mig åsleknuten sedan...

Pysslan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 jul-09 kl 21:35 »
Ja, jag fattar då inte.  ::) Är det så att blå fyrkant ska fästas mot blå fyrkant och grön cirkel mot grön cirkel osv?

Sen undrar jag vad koko betyder på finska också?  :)

Jo du har nog fattat det  :)

Koko betyder storlek.

TOSSUJEN KOKO
tossun leveys = 1 x neliön lävistäjä tossun pituus = 2 x neliön lävistäjä
Tossan blir lika breda som diagonalen på en ruta, tossans längd = 2x en rutas diagonal.

TOSSUJEN KOKO tossornas storlek
 NELIÖIDEN KOKO/ NELIÖN LÄVISTÄJÄ  rutans storlek/rutans diagonal
vauvan koko  (4 x 4) cm / ~ 5,7 cm  babystorlek
lasten koko  (6 x 6) cm / ~ 8,6 cm  barn-
naisten koko  (8 x 8) cm / ~ 11,4 cm  dam-
miesten koko  (10 x 10) cm / ~ 14,3 cm  herr-

Kanonkulan

« Svar #16 skrivet: 06 jul-09 kl 22:35 »
Förutom en nålbunden mössa som jag alltid har på gång krokar jag en halsduk i mosskrokning av restgarn. Den blir nog säkert klar i vinter någon gång... ;)

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 07 jul-09 kl 07:20 »
Åh, just det - ska brodera en kudde i skånskt yllebroderi också.
Är det förresten någon som har lust att träffas och sticka lite någon dag i sommar? I Skåne, företrädelsevis.

Åh, skånskt yllebroderi är så himla kul!!!  :D Det var länge sedan jag gjorde något sådant. Tack för påminnelsen!

Jag har definitivt lust att träffa andra för lite lagom avslappnat garnumgänge! Saknar någon/några att "junta" tillsammans med, men jag bor ju så eländigt till. Är emellertid mobil, så det mesta löser sig. 
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #18 skrivet: 07 jul-09 kl 07:59 »
Åh, skånskt yllebroderi är så himla kul!!!  :D Det var länge sedan jag gjorde något sådant. Tack för påminnelsen!

Jag har definitivt lust att träffa andra för lite lagom avslappnat garnumgänge! Saknar någon/några att "junta" tillsammans med, men jag bor ju så eländigt till. Är emellertid mobil, så det mesta löser sig. 

Jag har också lust men, bor om möjligt ännu sämre tilll.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 jul-09 kl 08:16 »
Jag håller på att sticka en jätte stor mysfilt.. Fick tre säckar full med garner av min moster och det är bara 1-2 nystan  av samma färger och kanske inte alla gånger mina favorit färger men filten kommer nog att bli super skön i vinter...

/Marie

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser