Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det där att flytta grejer...  (läst 1240 gånger)

ersam

• -
Det där att flytta grejer...
« skrivet: 03 jul-09 kl 15:26 »
...tycker jag vållar lite huvudbry. Har en kamrat biodlare på andra sidan församlingsgränsen och det blir ju genast lite mer komplicerat.

Han ringer och ber om hjälp - får jag då ta med min bidräkt hem till honom? Eller ska man åka vägen förbi bitillsyningsmannen så får han kolla dräkten först? Eller handlar det om att visa ens bigård?

När det gäller eventuell gemensam slungning. Jag antar att man inte får föra med sig ramar med honung över församlingsgränsen men en väl rengjord slunga? Eller är det samma sak här att man ska visa upp sin bigård?

Honung på burk antar jag att man får föra med sig över församlingsgränsen - men får man stödfodra med honung från annan församling? Eller ska man kolla med tillsyningsmannen om honungsleverantören är "godkänd"?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Det där att flytta grejer...
« Svar #1 skrivet: 03 jul-09 kl 17:04 »
Han ringer och ber om hjälp - får jag då ta med min bidräkt hem till honom? Eller ska man åka vägen förbi bitillsyningsmannen så får han kolla dräkten först? Eller handlar det om att visa ens bigård?

Oj, det där har jag aldrig ens reflekterat över. Jag har hjälpt till "utsocknes" och då självklart haft min egen overall. Får man göra så?

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jul-09 kl 20:52 »
Kupor och inredningsmaterial (tex ramar med eller utan honung) omfattas av samma bestämmelser som bin, men redskap, inkl. skyddsdräkt och slunga får färdas fritt. Under förutsättning att de är rengjorda förstås.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Kollberg

« Svar #3 skrivet: 03 jul-09 kl 21:23 »
Så om man har flera samhällen övre föreningsgränserna så måste ALLTID en bitillsyningsman kolla ramar etc?
Om man är verksam över flera "gränser" måste man helt sonika ha en lokal för varje förening?
Glad amatör!

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-09 kl 21:46 »
Så om man har flera samhällen övre föreningsgränserna så måste ALLTID en bitillsyningsman kolla ramar etc?
Om man är verksam över flera "gränser" måste man helt sonika ha en lokal för varje förening?
Om jag inte är helt fel ute så tror jag, att om man är godkänd biodlare så får man flytta mellan sockengränserna.
Jag är som sagt osäker, rätta mig gärna.
Hans

poze

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-09 kl 21:52 »
Om jag inte är helt fel ute så tror jag, att om man är godkänd biodlare så får man flytta mellan sockengränserna.
Jag är som sagt osäker, rätta mig gärna.
Hans

När man är godkänd biodlare så får man ett flyttillstånd av tillsynsmannen för en längre period mellan sina bigårdar. Vid försäljning eller ny bigård skall man ha nytt flyttillstånd.
Hör med tillsynsmannen, jag har inte vart så hård på flytt när det gäller mellan församlingsgränser när det gäller korta avstånd. då behandlar jag dem som "godkända biodlare".
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Kollberg

« Svar #6 skrivet: 04 jul-09 kl 03:59 »
Okey tack för svaret!
Glad amatör!

Dela detta:

* Inloggade just nu

961 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser