Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnaden mellan hobby- och yrkesbiodlaren  (läst 6675 gånger)

ersam

• -
Skillnaden mellan hobby- och yrkesbiodlaren
« skrivet: 02 jul-09 kl 10:42 »
Vi har här hemma haft diskussioner om för-/nackdelar att ha biodlingen som en del av vårt företagande eller köra som hobbyverksamhet. Tittar då bland annat hos "proffsen på honung" - Biodlingsföretagarna. De har en text länkad under sitt arkiv som heter precis som titeln på detta ämne (http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/skillnaden_mellan_hobby_och_yrkesbiodlare.pdf).

Tycker det känns anmärkningsvärt att man från "ledande" håll hänvisar till till en text från 2003 med felaktiga uppgifter. Hos Skatteverket finns aktuell information (http://www.skatteverket.se/download/18.383cc9f31134f01c98a800092/34408.pdf). För övrigt så tycker jag att det text som är publicerad hos proffsen låter oerhört bitter och har trist inställning. Verkar ju vara en trevlig förening att bli medlem i...  ;)

För vår del så håller vi på med landsbygdsföretagande i liten skala med bland annat Bed & Breakfast, galleri och lite diverse småuppdrag. Vår första tanke var att låta biodlingen ingå som en del i företagandet då vi har som avsikt att kanske på något/några år ha cirka 10 samhällen och låta det vara en (liten) del av vår försörjning.

Sen kom Skatteverkets myndiga personer på besök och slog näven i bordet. B&B och galleriverksamhet kan man inte driva i sin privatbostad! Frågan var om det var företag över huvud taget. Så hela illusionen om att vara företagande föll som ett korthus - inklusive biodlingen.

Så för att komma tillbaka till den ursprungliga frågan - när är det rimligt att vara företagande? Ju mer man läser Skatteverkets information desto mer ser man att man kommer ganska långt att driva det som hobbyverksamhet och man blir redovisningsskyldig först när verksamheten går med vinst och/eller omsätter 30.000 kr. Man kan dessutom "spara" underskott fem år bakåt i tiden (fel i texten hos BF) - vilket gör att investeringskostnader i starten kan kvittas mot eventuella framtida intäkter.

Enligt definitionen av hobby så är det något privat som man gör på ens fria tid - alltså inte för försörjning - men kan generera intäkter. För vår del är våra djur vår hobby - alltså både hund, katter, får, hönor och bin tillsammans. Det tar nog ett tag innan honungen täcker upp alla de kostnaderna...  8)

Antar att när den dagen kommer då man pumpar ut ton med honung på marknaden så är det dags att bli företagare?  :)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Skillnaden mellan hobby- och yrkesbiodlaren
« Svar #1 skrivet: 02 jul-09 kl 11:18 »
Men vem är "åklagare .." och vem kollar hur mycket honung du egentligen producerar och hur många kupor du egentligen har om du ligger runt 10 eller säljer egen burkad honung på marknader.
Jag är själv företagare och ser absolut inte problemet, så varför skulle en som inte är företagare ha problem ...
Med ett företag kan man dra av alla utgifter och stämma av intäkter mot dessa utgifter.
Om sedan en och annan honungsburk slinker vid sidan om så finns det ingen som räknar dem mer ändu själv eller rättare sagt ditt samvete eller vad den där saken jag inte har en aning om nu heter.

Alla jämförelser mellan hobby och yrkes är egentligen fel. BF vill få det att låta som om dom är enda proffsen och få allt stöd.
Men i själva verket är det ingen skillnad på en rationell odling om man har 10, 30, 70 eller 200 kupor och lägger ner 2-3 timmar per kupa.
Att man sedan kallas yrkes för att man lever på sin odling så är det ytterst få inom BF som verkligen gör detta.
Mycket skitsnack därifrån alltså i vanlig ordning, man är alltså inte proffs eller yrkesbiodlare för att man betalt medlemsavgiften till BF utan för att man lever på verksamheten.

Ordet "Hobby" därifrån är ofta en mycket inskrängt och förlegad syn på mindre odlingar. Jag har få kupor än men kommer att sköta mina lika proffsigt som dom och t o m proffsigare än några av dem. Det handlar mycket om resurser, intresse, inställning och ambition.
Många har gamla prylar, det billigaste tänkbara, skruttiga kupor men lever på sin odling. Man kan ha proffsiga kupor, de bästa maskinerna och en stor rationell ambitionsnivå som gör att det bara tar lite extra tid (något år) för allt att betala sig och så hamnar man på samma punkt men med bättre förutsättningar för framtiden.
Denna skillnad är varken hobby eller yrkes eller proffs, det är något helt annat och här blandar man och ger vad som är fördelaktigast för stunden i avseende på att kalla sig yrkes/proffs mm. Det är bara att stunta i sådant dravel, lika knäppt som att räkna biår.
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 11:30 av Sten-Åke Lindell »

Lyckero

« Svar #2 skrivet: 02 jul-09 kl 11:28 »
"I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga." citat från skatteverkets länk ovan.

Det verkar finnas många föreställningar om vad man behöver skatta för eller inte. Skatteverket är dock tydliga: Allt ska skattas från första kronen, oavsett om man har ett eget företag eller ej.

Själv har jag en mycket lite biodlingsverksamhet med fyra kupor. Så jag känner mig inte som proffs. Har också ett litet skogsbruk som är registrarat som enskild firma. Tyckte då det var naturligt att låta bina ingå i den verksamheten. Så tyckte de på skattekontoret också.

Fördelen är att jag får dra av moms och alla investeringar. Nackdelen är att jag måste betala moms och skatt. Men det måste jag egentligen oavsett om jag har firma eller ej.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 11:30 »
Liten fråga hur man gör med större investeringar i ens hem. Vi hade tänkt oss att inreda vårt grovkök till slungrum (och livsmedelsgodkänt tillagningskök för B&B). Men det skulle man ju inte tro att man får göra avdrag i företaget för - eftersom det är investeringar i ens egna bostad (vi har klassat som småhus) - så det skulle man se att man fick igen den dagen man säljer huset. Vi ställde frågan om det var skillnad att bygga och inreda separat hus istället (och då snackar vi 150.000 kr istället för 50.000 kr) - men det har vi inte fått svar på. Vi hade räknat att kunna kvitta underskott i verksamheten mot tjänsteinkomster för att på så sätt frigöra medel att bygga upp verksamheten - men det sket sig rejält. Så nu är det hobby som gäller!  8)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 11:31 »
Exakt så är det, jag gör lika dant!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 11:35 »
Man kan dra/skriva av inventarierna till ett slungrum så klart. Men att ha kontor i bostaden och låta firman betala hyra som man sedan skall skatta för är kanske inte så lönsamt. Jag tar inte betalt för kontorsplatsen hemma, vinner inget på det.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 02 jul-09 kl 11:37 »
Men att kakla och bygga om? Vatten/avlopp och el är sådana grejer som springer iväg i kostnad.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 jul-09 kl 11:45 »
Jag skulle tro att en separat byggnad typ "friggebod" som inte kräver bygglov inte omfattas av det där, så får du in det i friggeboden 15 kvm så kan nog företaget ta det. Men då måste man se till att få intäkter som motsvarar utgifterna inom rimlig tid.
För mig är det samma om jag får intäkter på min konsultverksamhet och finansierar utgifter i bigården som har samma organisationsnummer.
När omsättningen blir så stor att jag ombeds att särredovisa gör jag det. Just nu har bigården egna konton i bokföringen, allt i sin ordning alltså och jag kör på. Väldigt få kör sin biodling som aktiebiolag.
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 11:49 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 02 jul-09 kl 12:14 »
Antar att du inte haft två myndiga personer i köket som sitter med varsin bunt papper framför sig och läser lusen av en! Inte skoj...  :P Trodde att det skulle vara skoj att starta eget - efter att fått starta eget-stöd och EU-pengar till att bygga upp bland annat galleri. Dagen efter lämnade jag tillbaka min f-skattsedel och betalar nu snällt tillbaka underskottet som jag trodde mig få dra av i uppstartsskedet.

Men för att återgå till ursprungliga frågan - detta är för-/nackdelar jag sett:

Fördelar hobby:
- Slipper lägga moms på såld honung.
- Slipper redovisning.
- Kan räkna in privata omkostnader i högre grad såsom förbättringar i hemmet (slungrum) eller kostnader för övriga djur.

Fördel företag:
- Kvitta ingående moms (12%/25%) mot utgående (12%?).
- Avdrag underskott mot tjänst första 5 åren.
- Spara underskott lägre tid och kvitta mot inkomster.

Så sammantaget så tror jag att gränser går någonstans då man säljer honung/avläggare för runt 30.000 kr om året. Då bör man överväga att bli företagare. Så tänker jag iallafall just nu.

Lyckero

« Svar #9 skrivet: 02 jul-09 kl 12:28 »
"Även om hobbyverksamheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget." Ett citat till från länken.

Har ni läst skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet som länkas till ovan? Hobbyverksamheten ska redovisas den också, om man nu ska följa lagen. Sedan är det ju en annan sak hur stor chans det är att bli ertappad med svarta inkomster av hobbyverksamheten. Det är mycket man kan göra som man inte får. Men det är väl inte riktigt den typen av verksamhet som ska uppmuntras.

andcar

• Biodlare med fem samhällen.
    • Uppland
    • Andreas bisyssla
« Svar #10 skrivet: 02 jul-09 kl 12:50 »
"Även om hobbyverksamheten utvisar underskott, som du ju inte behöver deklarera, måste du spara underlaget." Ett citat till från länken.

Har ni läst skatteverkets broschyr om hobbyverksamhet som länkas till ovan? Hobbyverksamheten ska redovisas den också, om man nu ska följa lagen. Sedan är det ju en annan sak hur stor chans det är att bli ertappad med svarta inkomster av hobbyverksamheten. Det är mycket man kan göra som man inte får. Men det är väl inte riktigt den typen av verksamhet som ska uppmuntras.

Jag bokför biodlingen som om det vore en näringsverksamhet. Eftersom jag har bokföringsprogram, är det lika bra att knappa in biodlingens uppgifter, så får man hjälp med summeringen till deklarationen.

/Andreas

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 02 jul-09 kl 12:56 »
Sen kan man ju beroende på vad som är mest givande antingen stycka upp hobbyverksamheten i små enheter (varje hobby redovisas för sig). Alltså du kan ha en hobby att sälja avläggare, en annan att sälja honung och en tredje att sälja propolis - om det nu gynnar saken. Annars kan man ju slå ihop flera hobbies såsom alla djur hemma på gården för att på så sätt få fler utgifter.

Klart att alla underlag ska sparas så det finns möjlighet att visa vad man håller på med.

Rune H

« Svar #12 skrivet: 02 jul-09 kl 13:00 »
En av fördelarna med hobby är mindre krav på bokföringen.

Det är också skillnad på momspliktig verksamhet och företag.

Så länge man gör större investeringar än man har momspliktiga inkomster är det en fördel.

Ang lokaler för honungshantering så skall de vara livsmedelsgodkända. Det innebär att helkaklat inte räcker. Fogarna mellan skarvarna måste målas med någon godkänd epoxifärg. Kolla upp inan du bygger.

En liten fråga när de gäller inkomster: Hur mycket brukar ni redovisa som eget uttag ur biodlingen, dvs värdet på den honung ni själva konsumerar ?
« Senast ändrad: 02 jul-09 kl 13:04 av Rune H »

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 02 jul-09 kl 13:22 »
En liten fråga när de gäller inkomster: Hur mycket brukar ni redovisa som eget uttag ur biodlingen, dvs värdet på den honung ni själva konsumerar ?

Den är bra!  :D Eller den här: När fick du kvitto från frisören senast?

Angående epoxitätning av kakel - har hört det surrats om det från olika håll - trodde inte att man i detalj styr hur det ska se ut utan att det mer handlar om att man kan visa hur man kan hantera olika kritiska gränser (HACCP). Bra info finns här: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=15572&epslanguage=SV

Har du länk till nått som beskriver det där om fogarna?

Gep

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 02 jul-09 kl 14:29 »
Vi startade en enskild firma för några år sedan och blev lite besvikna på
skattemyndigheten. De sa bland annat att "sådant som man gör för nöjes skull
är hobbyverksamhet". Vi använde ett startbidrag för att träffa en revisor och en
advokat vilka gav en helt annan bild av företagandet. 
Mycket som skattemyndigheten sagt till oss var tolkningar och hur de helst såg
att företagande skulle vara. Praktik och prejudikat var något annat.
Med främst råd från vår revisor har vi nu en firma där vi lagt in allt möjligt som
vi har inkomster från. Och som vi har nöje av.
Så mitt tips är att leta reda på en erfaren revisor eller rutinerad företagare som kan
ge dig råd. Jag har olika vänner som driver B&B i egna bostaden och galleri i ett
eget hus på tomten.
Biodlingen har vi inte lagt i firman.  Är lite orolig för en eventuell framtida sköntaxering
där skatteverket antar en viss skörd. Förra årets skörd konsumerade vi eller gav bort
till vänner i olika sammanhang. (4 kupor) I år blir det mer än vad vi kan ge bort men
det  känns ändå som att det skulle bli mer krångel än vinst med att bokföra allt.
Lycka till !

Rune H

« Svar #15 skrivet: 02 jul-09 kl 23:55 »
Tyvärr har jag ingen länk ang vad som krävs för att få lokaler livsmedelsgodkända. Eventuellt kan mijöskyddskontoret ha normerna eftersom de är tillsynsmyndighet. I vår förening har vi hittills två personer som har byggt lokaler som skall klara kraven ,eller kommer att göra det när de blir helt klara. I båda fallen har man valt annan väggbeklädnad än kakel. ( Den som är närmast dig, om jag gissat rätt, finns i Långared)

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 03 jul-09 kl 00:01 »
Känns ju tryggt att den lilla mängd honung vi slungade förra året var slungad i godkänd lokal!  :)

Skämt åsido - vi satt här hemma och diskuterade hälsokrav (min fru är utbildad kostekonom). Viktig del i tillståndsgivningen är att man kan identifiera risker och analysera hur man kan påverka dessa. En relevant fråga som då kom upp är vilka risker som egentligen finns i honungsframställningen. Vilka bakterier exempelvis överlever i honung?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 jul-09 kl 07:57 »
Hur många lokaler är livsmedelsgodkända? Ta alla som slungar hemma och säljer till en liten kundkrets.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #18 skrivet: 03 jul-09 kl 08:42 »
Det är synd att föreningarna inte erbjuder det, måste ju gå att få bidrag från SBR eller nått för att bygga en lokal som alla medlemar kan nytja?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 jul-09 kl 08:59 »
Lokalföreningar kan få bidrag ifrån banker mm som har olika fonder för landsbygden, men SBR har sannolikt inga sådana medel, inte vad jag känner till i alla fall. Hör med dom? Ingen sponsar en lokal biodlare i alla fall, det kan man glömma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

924 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser