Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste ullgarnet?  (läst 11725 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Billigaste ullgarnet?
« Svar #40 skrivet: 30 aug-09 kl 11:11 »
Uppplever att grundfrågan handlade mest om sockgarn men...
Vartofta har nu=igår otvättat ullgarn=perfekt till att sticka blöjbyxor av.
När jag växtfärgade på 1970-talet använde vi otvättat ullgarn (vet ej leverantören) och sockor var det inte lämpligt för. Hållbara sockor måste ha
1. särskild stickteknik i hällappen eller
2 förstärkningstråd som stickaren lägger till eller
3. vara blandat med starkare fiber t ex akryl (ryser) från fabrik
Hoppas att någon kan få nytta av mina uppgifter! ;D

Vad är det för stickteknik man kan använda i hällappen?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #41 skrivet: 01 sep-09 kl 01:27 »
fick tipset att lägga med en bomullsgarnstråd med ullgarnet när man stickar sockor för hållfasthetens skull, provat det?

Så gjorde mormor. Stickade med en björntråd i tån och hälen.

Soshila

• Småland
« Svar #42 skrivet: 01 sep-09 kl 07:43 »

I Bonniers stora bok om handarbete läser jag om två metoder för att stärka hälen. Antingen "som om man stickade med två färger", vilket jag antar innebär att man stickar med två trådar, några maskor med varje eller nåt, så löper den trådarna med på baksidan och det bli liksom dubbelt. Annars står det att man kan göra så här:
Citera
Varv 1 Avig sida, alla m aviga. Varv 2 1r, *lyft 1m, 1r*. Varv 3 alla aviga. Varv 4 2r, *lyft 1m, 1r*, sluta med 1r.

På ett annat ställe läste jag om utbytbar häl. Har inte hittat någon beskrivning där jag kan läsa hur det går till, men i den här boken ska det finnas: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153420748
Här finns det också: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=5742&art=958104 Det hade ju hur som helst varit trevligt att slippa de där syntetiska %...
Och ja, jag har lite sockdille just nu. ;D

Gruff Vad blev det för garn du köpte? Hur gick det med stickmaskinen? Ser jättegärna bilder om du har möjlighet!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #43 skrivet: 01 sep-09 kl 10:33 »
Man kan tvåändssticka hälen.

Om man är helt inkörd på handspunnet i naturfiber så blanda i lite getragg, eller använd rya eller spelsau. Det blir inte de mjukaste sockorna. Men, det hade man inte innan polyamidets tid heller. Gå och kläm på historiska sockor på någon hembyggdsgård får ni se. Tror inte det var hög prioritet när det gällde överlevnad, att ha kinkigt skinn.

Soshila, dels så vart det lite koner här och var ifrån Tradera och eBay, typ från aukioner. Och dels så vart det ett tunnt sockyarn som förmodligen inte alls är politiskt korrekt. Men det är inte merino i alla fall. Ull 75% / 25% polyamiiiiiiid!!!

Jag var på stickutställning i helgen. Östergötlands uppspinneri har två intressanta garner som jag ska testa som sockgarn. Dels deras pälsgarn. Blankt och fint, tunnt och såg ut att vara hyfsat långa fibrer. Sen hade dom ett ikatfärgat garn som jag tror blir ascoolt i handstickade sockor.

Lite fler bilder finns i min Etsybutik och på min Flickrsida. Men det har inte hunnit bli så mkt. ännu.

« Senast ändrad: 01 sep-09 kl 10:55 av Gruff »

Soshila

• Småland
« Svar #44 skrivet: 01 sep-09 kl 11:13 »
De ser jättefina ut Gruff!
Nä, det är min själ inte lätt att både ha kinkiga fötter, vilja ha 100% naturfibrer, slitstarka sockor och samtidigt vara politiskt korrekt ::). Men det går kanske. Det är väl bara att testa sig fram och hoppas man blir lite duktigare med stickorna efter vägen så det inte tar flera månader att få färdigt ett par... ;D Jag har hur som helst en påse sockgarn i ull och nylon som väntar på mig först.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #45 skrivet: 01 sep-09 kl 11:22 »
Ull / bambu eller ull / silke blandningarna kan ju vara intressanta med. Om man inte har något emot transporter eller dödandet av maskar  ::)

Soshila

• Småland
« Svar #46 skrivet: 01 sep-09 kl 13:15 »
Ja, jag stickar just nu i ull/hampa. http://www.hampvaruhuset.se/index.php?main_page=product_info&cPath=31&products_id=24&zenid=cce242a63db0f23e7bea19efc1099b75 Ska bli intressant att se hur hållbara de blir. Bara vanlig slätstickning i hälen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #47 skrivet: 01 sep-09 kl 16:46 »
Oooooh! *bookmark*

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #48 skrivet: 01 sep-09 kl 16:58 »
Sen hade dom ett ikatfärgat garn som jag tror blir ascoolt i handstickade sockor.

Det tror jag säkert att det blir :).
Deras 2-trådiga är mitt absoluta favoritullgarn, det mjukaste och mest ostickiga jag känt.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Klararara

« Svar #49 skrivet: 01 sep-09 kl 17:08 »
På tal om silke så kan man ta fram detta även på sätt som gör att larven får genomgå sin fulla utveckling. Lanseras ibland som "peace silk". Googla och läs!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #50 skrivet: 01 sep-09 kl 17:52 »
Åh? Hm....ska undersökas.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #51 skrivet: 01 sep-09 kl 18:03 »
Jahapp.....redan slagit det ur huvudet. Min filosofi är att skapa minsta möjliga lidande i så fall. Och mkt. peace silk är framtaget på ett sätt att MER avkomma dör i slutändan EFTER kläckning än vid conventionell silkesframställning. Nåja.....som FD vegan, så är jag inte rätt person att ta upp den debatten. Så jag lämnar den därhän.

Klararara

« Svar #52 skrivet: 01 sep-09 kl 18:14 »
Hm...intressant... Det var inte den vinklingen på det hela när jag fick höra talas om peace silk. Tänk all denna information som man matas med dagarna i ända och som man skulle behöva granska kritiskt innan man tar till sig på allvar och för vidare...

Låt tråden återgå till billigaste ullgarnet igen!

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #53 skrivet: 02 sep-09 kl 20:41 »

[/quote]
Om man på vartannat varv (jag brukar köra avigsidan) lyfter varannan maska på hällappen blir arbetet mer slitstarkt!

Soshila

• Småland
« Svar #54 skrivet: 02 sep-09 kl 21:33 »
Om man på vartannat varv (jag brukar köra avigsidan) lyfter varannan maska på hällappen blir arbetet mer slitstarkt!
Lyfta= flytta den från den ena stickan till den andra utan att sticka den?
/Sticknooben

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #55 skrivet: 03 sep-09 kl 09:49 »
Lyfta= flytta den från den ena stickan till den andra utan att sticka den?
/Sticknooben
Yes :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #56 skrivet: 07 sep-09 kl 17:01 »
Låt tråden återgå till billigaste ullgarnet igen!

Yapp, i skrivande stund undersöker jag möjligheten att anlita små spinnerier i UK. Återkommer om det ger något matnyttigt.

Wisteria

« Svar #57 skrivet: 10 sep-09 kl 20:49 »
Det låter riktigt spännande, men ursäkta dum fråga... men finns det inga bra i Svergie? Är det billigare eller bättre kvalite? Vad hoppas du uppnå?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #58 skrivet: 10 sep-09 kl 21:05 »
Ett prisvärt TUNNT 4 trådigt hårt spunnet sockgarn vore optimalt. Jag har ännu inte sett det i Sverige  nej.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #59 skrivet: 11 sep-09 kl 01:06 »
Jo förresten, det har jag visst det! På en bobbin till en Viktoria från 1920-1930 talet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser