Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mkt ogräs i ekovall/spannmål?  (läst 3466 gånger)

louise

• Gäst
hur mkt ogräs i ekovall/spannmål?
« skrivet: 29 jun-09 kl 21:26 »
Alltså. Jag tror inte på min sådd. Ogräset står i stora mattor, högre höjd än havren. Gräset står klent under alltihop och hur det ska ta sig begriper jag inte.

Hur mycket ogräs brukar en ekoodling ha?  Är det normalt att hälften  är ogräs?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: hur mkt ogräs i ekovall/spannmål?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-09 kl 06:43 »
Jag tror det blir svårt att ta julkärvar av acceptabel kvalitet från en så ogräsbemängd åker.
Däremot kan vallinsådden ta sig så småningom, förutsatt att fröet blev jämnt utsått.
Det är ju mest ettåriga ogräs antar jag.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 30 jun-09 kl 10:02 »
Det låter som det finns två alternativ. Om ogräset är tjänligt som föda till dina djur så kan du skörda det som grönfoder. Torkas, ensileras eller utfodras färskt. Annars fram med betesputsare eller dylikt redskap. (Se upp så det inte blir för tjockt lager med slaget material ovanpå gräset. Jag vet inte hur känsligt detta är. Kanske måste grönmassan ändå avlägsnas?) Sen hoppas på att gräset tar sig. Om havren fläckvis är bättre (mindre ogräs) så kan du försöka spara de fläckarna till skörd av kärvar (eller tröskning).

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 30 jun-09 kl 10:32 »
En bra sak man kan göra om man misslyckas med sådden - och så låter d i detta fallet - är att ge hyndan i tröskningen och istället göra rundbalar. Kan man inte använda d själv så går d nog att sälja. Jag kanske tom e spekulant? Bra fibertillskott för exempelvis mina kossor, som inte vill äta torrhalm. Pressningen av bollarna bör lämpligen ske när kornen fortfarande e mjölkiga. På så sätt blir d ofta ett fönster för en tredje skörd + att vallen blir fri från halmrester nästa säsong. Sug på den.
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 jun-09 kl 11:19 »
Jag hastade ut i gärdet här och tog några bilder på olika varianter, alltfrån normalt/bra, till kasst, och det är på samma åker, grödan är havre. Det är ovanligt mycket problem med ogräs i år tycker jag, jag har aldrig sett fröogräset som ett problem, men det var kallt så länga i våras så spannmålen tog sig sakta, och då hinner ogräset före, för det växer ju av nån anledning alltid.
Vill man lyckas med eko-säd så är det tidig sådd som gäller, mycket utsäde och sen lite tur med vädret.
Man kan ju inte rätta till misstag med sprutan, vilket ju alltid är en utväg i vanlig odling.

Den första bilden är tagen nere i havren, där är bra säd och ogräset har här ingen chans.

Andra bilden är samma ställe, men en översikt, inget ogäs över havren som synes, här blir bra skörd.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jun-09 kl 11:28 »
Fortsätter här för jag ville inte minska bilderna mer, då syns ju inget.

Första bilden visar en mista där en bill på maskinen inte fungerat, genast får ogräset mer fart och kommer här att växa i jämnhöjd med säden.

Andra bilden visar hur det inte bör se ut, här har ogräset kvävt spannmålen och det blir ingen skörd här, max 500 kg/ ha. Såg det ut så här och det var insådd så hade jag slagit av det helt redan nu och låtit insådden växa sig kraftig istället. Alternativet här där det inte är insådd är ju att släppa på grisarna lite senare, då får dom lite att mumsa på.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 30 jun-09 kl 17:39 »
jaha. Så ni menar tt det är en misslyckad odling.  Då är min fråga i första hand  hur jag ska undvika att få en sådd med så mycket ogräs, inte vad jag ska göra med skörden.

Vad gjorde jag fel?? Hade grisar där under ett helt år innan. Och kvickrot har jag ju inte, men högt skit av allt möjligt annat, mycket målla bland annat. Harvade en omgång, det är kanske där jag brustit? Att jag borde ha låtet ogräs komma upp och sedan "stört" det några gånger och tröttat ut det före sådden?

Det där med betesputsen lät väldigt ologiskt för mig. Havren växer, inte ska jag hugga av den nu? Då blir den ju aldrig färdig.

Tidig sådd - jag ska ju göra en "supersen" grässådd utan spannmål nu i juli. Det ska ju fungera tydligen. Är det alltså bara "sen vår" som är problemtiden för ekosådd eller?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 30 jun-09 kl 18:17 »
Nu var det ju så ogint väder ett tag i maj-juni. det kan ha spelat in beträffande havrens groning och uppkomst.
Har grannarna också dålig uppkomst så beror det nog på årsmånen, om inte så är det troligen den egna metodiken som har brister.
Som alltid gäller det att placera utsädet i jorden med så goda förutsättningar som möjligt, så att det växer ifrån ogräsfröna som alltid finns där.
Samma tillvägagångssätt vare sig ekosådd eller inte, på min tid sprutade jag sällan mot ogräset, men ibland mot bladlöss.
Om det inte ser ut att bli mycket med spannmålsskörden, så kan det vara bättre att göra grönfoder av alltihop.
Så vall i juli, är inte det lite tidigt?
Risk att det blir för torrt, bättre vänta till augusti.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 30 jun-09 kl 22:16 »
Grannarna sådde flera veckor före mig..

Ensilage är inget jag kan använda på min gård. Om nu  nån ändå vill börja en diskussion om näringsinnehåll i grönfoderensilage och försöka övertala mig, kan jag ju tillägga att det är helt olönsamt att hyra gubbe + maskin att slå och plasta 1500 kvadratmeter.

Kan man inte skörda det som halm ändå? För mig är det skitsamma vad det torra ströet till grisar består av. Men fundarr om på om det är nåt problem med torkningen om det är ogräs i. En till fundering är att skörda väldigt sent, kanske ogräsen har hunnit vissna?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 01 jul-09 kl 17:39 »
1500 kvadratmeter är ju knappt lönt att använda traktorn till.
Slå av med lie lite i taget och ge fåren, om du har några.
Man kan visst ge grönfoder till grisar också, iaf enligt vad jag läst.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 jul-09 kl 12:38 »
Jag vill ju inte ge det som grönfoder, varför försöker du övertyga mig? Jag förstår inte poängen. Det är för lågt näringsvärde för får, jag kan inte slå med lie, ett jävla jobb med räfsande.

Istället vil jag inviga och träna på min självbindare. Invänta hur det går med havren och lära känna sorten jag har sått.

För och nackdelar med din och min idé?

Fritjoff

« Svar #11 skrivet: 02 jul-09 kl 22:25 »
Kan man inte skörda det som halm ändå? För mig är det skitsamma vad det torra ströet till grisar består av. Men fundarr om på om det är nåt problem med torkningen om det är ogräs i. En till fundering är att skörda väldigt sent, kanske ogräsen har hunnit vissna?

Jag pressade havrehalm förra året på en bit där ogräset i vissa sektioner var tjockt, medans den insådda vallen hade kommit upp tjockt på andra ställen. D.v.s mycket grönt emellan den gula halmen efter tröskan. Då det var fint väder så var det inga problem med torkningen. Den låg på backen i 2-3 dagar innan jag pressade. Det var fint o soligt.

Hästarna älskade att leta gröna strån i sin havrehalm.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 02 jul-09 kl 22:38 »
men hur gick det med din vall sen?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 03 jul-09 kl 10:03 »
Jag vill ju inte ge det som grönfoder, varför försöker du övertyga mig? Jag förstår inte poängen. Det är för lågt näringsvärde för får, jag kan inte slå med lie, ett jävla jobb med räfsande.

Istället vil jag inviga och träna på min självbindare. Invänta hur det går med havren och lära känna sorten jag har sått.

För och nackdelar med din och min idé?

Spelar ingen större roll vad man gör med en så liten yta, bara att experimetera på.
Men kunskap om liehantering är nästan obligatoriskt vid körning med självbindare.
Annars blir mycket oskuret, särskilt på småplättar.
Bindarna kommer inte åt så bra i åkerhörn, så där brukar man slå med lie och binda kärvar för hand, innan man tar resten med självbindaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 2 användare
kretslopp, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser