Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hamburgare av fläskfärs  (läst 8121 gånger)

40+

  • Inlägg: 190
  • Våran "lilla" Ida
Hamburgare av fläskfärs
« skrivet: 26 jun-09 kl 01:33 »
 ??? Kan ngn ngt bra recept för att göra hamburgare att grilla av fläskfärs   ??? ( hemslaktad gris ) Tyvärr är jag inte så förtjust i fläskfärs men försöker att hitta ngt att göra med färsen  :-[  ;D :o
Nybliven gårdsägare

Existens?

  • Gäst
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #1 skrivet: 26 jun-09 kl 01:50 »
Tja..jag brukar göra dom som vanliga pannbiffar, lite fastare möjligen så dom inte ramlar genom gallret...Blir kanongott, saftiga och fina :)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #2 skrivet: 26 jun-09 kl 07:18 »
Hamburgare går inte att göra på fläskfärs, då är det inte hamburgare längre.
snus? vad är priset på en pris?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #3 skrivet: 26 jun-09 kl 11:55 »
Tyvärr är jag inte så förtjust i fläskfärs men försöker att hitta ngt att göra med färsen  :-[  ;D :o
Jag brukar blanda fläskfärs med lika mycket älgfärs. Det blir en bra konsistens och mycket god smak!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

louise

  • Gäst
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #4 skrivet: 28 jun-09 kl 12:31 »
varför kan man inte göra på fläskfärs?

Existens?

  • Gäst
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #5 skrivet: 28 jun-09 kl 12:34 »
Det var nog mest en ren namn-kommentar. Hamburgare ska ju bestå av nötkött, annars är det ingen hamburgare.
Annars går det ju utmärkt att grilla en bit fläskfärs och lägga mellan bröd..frågan är vad man ska kalla den..

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #6 skrivet: 28 jun-09 kl 23:49 »
Det var nog mest en ren namn-kommentar. Hamburgare ska ju bestå av nötkött, annars är det ingen hamburgare.
Annars går det ju utmärkt att grilla en bit fläskfärs och lägga mellan bröd..frågan är vad man ska kalla den..

Precis. Och man kan inte blanda kapris, lök och hackade rödbetor med fläskfärs och kalla det lindströmare, men jag tycker att det går med fårfärs. Kanske inte helt regelmässigt, men gott.

Hamburgare gör man av nötfärs. Av lamm/fårfärs med lite lammhjärta o dyl gör man lammsmäckar. Vad man gör av grisfärs vet jag inte, men inte är det lammsmäckar. Eller hamburgare. Andra typer av grillad/stekt  färs går nog bra.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #7 skrivet: 29 jun-09 kl 00:13 »
Ja om man nu inte ska missbruka skyddade namn, så kan man ju (vad man än kallar det) använda fläskött, och då ska de göras platta och  alldeles runda, sedan ska man frysa ner dem, exakt 1/4 pund i vikt, och lägga dem frysta på gallret. Enligt tillförlitlig hörsägen, gör man just så på specialicerade hamburgerställen. All kryddning undvikes, det skall vara konstgjorda smaktillsatser i dressingen, för lättare hantering. ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lilla Tackan

  • Inlägg: 12
SV: Hamburgare av fläskfärs
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 19:05 »
Det går fint att pensla på lite smaksatt olja på de frusna burgarna om man vill ha lite mer spännande smak.
Olivolja med vitlök och hackad färsk rosmarin, blir smaskens. Säkert helt ok på en fläskfärsburgare också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 3 användare
Själv är bäste dräng, RobbyY0637, Eldtroll

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser