Jag ska försöka få till ett avlopp till den f.d. banvaktstuga jag och sambon arbetar för att göra beboelig året runt. Vi satsar på torrdass och BDT-avlopp. Eftersom tomten är relativ plan och grundvattennivån i provgropen konstaterades i vintras till ynka 80 cm under markytan, har entreprenören föreslagit en förhöjd markbädd med trekammarbrunn (paketen med tvåkammarbrunnar är dyrare eftersom de efterfrågas mindre) för omkring 60.000 kr.
Enligt personer på bland annat detta forum, kan markbäddar hålla ett tiotal år varefter de måste grävas om.
Igår hittade jag
http://www.biorock.se/ som låter lite bra för att vara sant... men den kräver en slamavskiljare, och på grund av tomtens beskaffenhet måste jag nog pumpa upp utloppsvattnet. Bara själva burken kostade 35.000 kr exklusive moms om jag minns rätt. Vad totalkostnaden blir vet jag inte för denna typ...
Eftersom jag vill tänka långsiktigt ekonomiskt och ekologiskt, men samtidigt kunna hitta en lösning som kommunen godkänner, undrar jag om någon har fler tips?