Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp - kostnad och miljö  (läst 6454 gånger)

Rasmus

Avlopp - kostnad och miljö
« skrivet: 25 jun-09 kl 21:47 »
Jag ska försöka få till ett avlopp till den f.d. banvaktstuga jag och sambon arbetar för att göra beboelig året runt. Vi satsar på torrdass och BDT-avlopp. Eftersom tomten är relativ plan och grundvattennivån i provgropen konstaterades i vintras till ynka 80 cm under markytan, har entreprenören föreslagit en förhöjd markbädd med trekammarbrunn (paketen med tvåkammarbrunnar är dyrare eftersom de efterfrågas mindre) för omkring 60.000 kr.

Enligt personer på bland annat detta forum, kan markbäddar hålla ett tiotal år varefter de måste grävas om.

Igår hittade jag http://www.biorock.se/ som låter lite bra för att vara sant... men den kräver en slamavskiljare, och på grund av tomtens beskaffenhet måste jag nog pumpa upp utloppsvattnet. Bara själva burken kostade 35.000 kr exklusive moms om jag minns rätt. Vad totalkostnaden blir vet jag inte för denna typ...

Eftersom jag vill tänka långsiktigt ekonomiskt och ekologiskt, men samtidigt kunna hitta en lösning som kommunen godkänner, undrar jag om någon har fler tips?

Anders G.

• -
SV: Avlopp - kostnad och miljö
« Svar #1 skrivet: 26 jun-09 kl 11:16 »
Du kan få ut minst 40 år ur en markbädd.
Med en schysst trekammarbrunn före blir ju vattnet in i bädden rimligen bra.

Fosfater är förbjudna i konsumenttvättmedel, och ett förbud kommer i maskindiskmedel inom något år. Du kommer alltså att belasta markbädden minimalt med näring från dush/tvätt/diskvatten.

Kosta på några extra m³ grus, och gör bädden onödigt stor. Längre livslängd för bara gruspriset när grävaren ändå är där.

Rasmus

Svar
« Svar #2 skrivet: 26 jun-09 kl 22:14 »
> Du kan få ut minst 40 år ur en markbädd. Med en schysst trekammarbrunn före blir ju vattnet in i bädden rimligen bra.

Är detta under förutsättning att jag bara kommer ha BDT?

> Fosfater är förbjudna i konsumenttvättmedel, och ett förbud kommer i maskindiskmedel inom något år. Du kommer alltså att belasta markbädden minimalt med näring från dush/tvätt/diskvatten.

Diskmaskin kommer inte att finnas i huset...

> Kosta på några extra m³ grus, och gör bädden onödigt stor. Längre livslängd för bara gruspriset när grävaren ändå är där.

Hur ser du då på http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47368.msg422265#msg422265 avfallsfrågan från en markbädd?

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jun-09 kl 22:41 »
En uttjänt markbädd är väl bara att sprida på närmaste åker, under förutsättning att man inte bedrivit kemisk industri på tomten.

40 år är inget konstigt även med vattentoalett, men vad skall du med det till? Slå till på en oljepanna också om du ändå är igång...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #4 skrivet: 02 jul-09 kl 16:42 »
Nu när kommunerna landet runt skall löpa amok mot enskilda avlopp så finns risk att de börjar kräva omgrävning av infiltration vart 15:e år.

Vitsen är det är dåliga tider, och kommunen behöver få in deg. Genom hutlösa priser, ex 1200:- för inspektion och 4800:- för tillstånd, så drar kommunen snabbt in stora pengar. En inspektion tar inte många minuter, så 1200:- är en bra timpenning.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jul-09 kl 18:34 »
Nu skall vi inte måla fan på väggen. Att kommunerna äntligen börjat inventera avlopp betyder bara att odugliga anläggningar kommer att snyggas till. Det finns så många fåntrattar på landet som vägrar inse att deras utsläpp också är en del av problemet.
Börjar någon kommun bråka med schyssta anläggningar är vi väl starka nog att förfölja dem upp i Europadomstolen!

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #6 skrivet: 03 jul-09 kl 09:44 »
Nu skall vi inte måla fan på väggen. Att kommunerna äntligen börjat inventera avlopp betyder bara att odugliga anläggningar kommer att snyggas till. Det finns så många fåntrattar på landet som vägrar inse att deras utsläpp också är en del av problemet.
Börjar någon kommun bråka med schyssta anläggningar är vi väl starka nog att förfölja dem upp i Europadomstolen!

En schysst anläggning kommer likväl få betala 1200:- i inspektionsavgift. En kommun som min, med kanske 3000 hus på landet drar alltså in 3.6 MSEK i inspektionsavgifter. Sedan skall de ha 4800:- för det tillstånd som de sedan kräver att en del skall skaffa. Säg 1/3 underkända avlopp, det blir ytterligare 4.8 MSEK in i kommunkassan.

En fullkomligt lysande affärsidé iaf.

Anders G.

• -
« Svar #7 skrivet: 03 jul-09 kl 12:43 »
En schysst anläggning kommer likväl få betala 1200:- i inspektionsavgift. En kommun som min, med kanske 3000 hus på landet drar alltså in 3.6 MSEK i inspektionsavgifter. Sedan skall de ha 4800:- för det tillstånd som de sedan kräver att en del skall skaffa. Säg 1/3 underkända avlopp, det blir ytterligare 4.8 MSEK in i kommunkassan.

En fullkomligt lysande affärsidé iaf.
Min kommun är schysst: Vet du med dig att ditt avlopp inte håller måttet (och det vet ju många innerst inne) så säger man till kommunen, och slipper inspektionsavgiften. Men sen måste man fixa avloppet också...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 13:20 »
Min kommun är schysst: Vet du med dig att ditt avlopp inte håller måttet (och det vet ju många innerst inne) så säger man till kommunen, och slipper inspektionsavgiften. Men sen måste man fixa avloppet också...

Samma här. Men om man redan har ett godkänt avlopp så får man ju ändå en inspektion och kan inte tacka nej för att man skall fixa avloppet eftersom det redan är fixat. De skall ju även kontrollera att godkända anläggningar fungerar, vilket ju inte direkt alltid är sant för t ex infiltration som kan behövas grävas om.

Man kan också chansa, ställa in inspektionen, och sedan inte fixa avloppet och hoppas att kommunen hinner glömma bort det hela. Skulle tippa att oddsen än 50-50.

Rödskägg

• Småland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-09 kl 13:29 »
Foppas fot, det finns rätt många som inte ens har slamavskiljare. I övrigt är det väl så att naturvårdsverkets krav är på reningen som skall redovisas (blir jävligt svårt från en infiltration). Att sedan kommunerna tolkar/tillämpar detta på olika vis är ju en annan sak, men om du Larso tar och redovisar dina utsläpp har jag svårt att se hur kommunen ska kunna kräva en av dig finansierad inspektion då.

Fler alternativ... nu talar jag möjligen delvis i egen sak men kolla www.bioptech.se fast å andra sidan kräver detta koncept vattentoalett. Hur nu detta skulle göra dig till större miljöbov än något "präktigare" alternativ har jag svårt att se. Anser man dricksvatten som en begränsad resurs kan man faktiskt recirkulera utloppsvattnet från biopen till WC-reservoaren.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 3 användare
Be, Nataks, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser