Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Öron som är alldeles torra och fnasiga  (läst 1812 gånger)

Ulricaa

• -
Öron som är alldeles torra och fnasiga
« skrivet: 24 jun-09 kl 19:49 »
Har ett bagglamm med öron som är alldeles torra och fnasiga, vad kan det vara???? Har smort dom med jodopaxsalva ikväll....han verkar inte klia sig så värst men han går och rister på huvudet emellanåt...
Ulrica
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

attefocratte

SV: Öron som är alldeles torra och fnasiga
« Svar #1 skrivet: 24 jun-09 kl 20:47 »
Solbränna? Om han är vit och öronen är rosa under fnaset.

hustran

« Svar #2 skrivet: 24 jun-09 kl 21:19 »
Just nu har dessutom knotten vaknat.

Ulricaa

• -
« Svar #3 skrivet: 24 jun-09 kl 21:53 »
Ja han är torr och fnasig och alldeles rosa ja....jag smorde på jodopaxsalva och så hällde jag flusa på dom idag....

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 24 jun-09 kl 23:22 »
vilken ras är dina får?
Om lantras får inte får koppar kan de få koppar brist o då får de ofta skorviga öron bl a

har ni mycket fästingar hos er?'
Ibland kan lamm bli invaderade av fästingar... har haft lamm som var fulla av fästingar på öronen... små små fästingar... jag fick behandla dem med flusa o då blev de bra..

känner till lamm som helt enkelt tappade öronen av fästing angrepp.. de fick blod förlust o då blir de ju liknande kallbrand ... öronen trillade av...
även knott kan ju ställa till det..

:-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jun-09 kl 10:29 »
Usch, han är en blandning av finull och texel men jag behandlade honom med flusa igår så då torde ju det hjälpa, jag ville inte dra honom för mycket i öronen igår men det verkade lugna ner sig bara han fick jodopax på dom, han fladdrade en del med dom innan.

Vad händer med fåret när öronen ramlar av???

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 10:43 »
Det händer inget om örat trillar av bara det inte spridit sig för långt..
Har ett tacklamm med ett halvt öra.. hon förfrös det när hon var liten (-25 när hon föddes)..

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Ulricaa

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jun-09 kl 10:50 »
Kunde du inte gett henne öronmuffar Ewa??? ;)
Skämt åsido, jag hoppas örat lugnar ner sig påhonm nu, hans flaskissyster suttade honom på örat när han var mindre men hon har lagt av med det nu så det kan väl vara en kombination av torra öron från början och sol kanske och lite fästingar för det har vi gott om härnere...

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare
Hans Hultén, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser