Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bildtråd- betesbilder  (läst 7773 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: bildtråd- betesbilder
« Svar #20 skrivet: 30 jun-09 kl 00:15 »
Stora hagen är så rolig att springa i.....
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 30 jun-09 kl 22:34 »
Vilken liten fining :-*! Vad är det för ras?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 01 jul-09 kl 12:14 »
Ny betesbild, nu med nya kompisen Lukas som sällskap  :-*
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 01 jul-09 kl 12:23 »
Jäklar vilken snygging han var Lukas!! :D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 01 jul-09 kl 12:27 »
Jäklar vilken snygging han var Lukas!! :D
Ja det är han verkligen, fast väääääldigt fet  :P
Men han har gått ner sen jag såg honom sist, nu är det bantning och träning som gäller.  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 01 jul-09 kl 12:34 »
Ja det är han verkligen, fast väääääldigt fet  :P
Men han har gått ner sen jag såg honom sist, nu är det bantning och träning som gäller.  ;D

Jepp! Banta honom så han inte åker på fång... Morsans lille Ligist är ungefär samma kroppsform... Smällfet trots att han nog gått ner en hel del sen det var som värst, och.. Det är lite knepigt med bete för hans del, eftersom han hade fång förra sommaren... Bara att göra vad man kan för att åtgärda problemet, för han är en väldigt trevlig liten tjockis!

Bilder lyckas jag dock inte med... Verkar vara fel format på bilderna i min telefon... :(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 02 jul-09 kl 08:23 »
Jepp! Banta honom så han inte åker på fång... Morsans lille Ligist är ungefär samma kroppsform... Smällfet trots att han nog gått ner en hel del sen det var som värst, och.. Det är lite knepigt med bete för hans del, eftersom han hade fång förra sommaren... Bara att göra vad man kan för att åtgärda problemet, för han är en väldigt trevlig liten tjockis!

Bilder lyckas jag dock inte med... Verkar vara fel format på bilderna i min telefon... :(
Det konstiga är att han aldrig haft fång hittills trots att han i sommar gått på frodigt, gödslat bete  :-X
Jag hittar i alla fall inga spår efter fångränder etc och förre ägaren garanterar att han inte haft fång, men man vet ju aldrig. När jag tittade på honom första gången hade han valkar på sidorna, ha kunde inte ens klia sig bakom örat så tjock var han. Han måste gått ner minst 25-30kg sen dess. Han är så fet så grimman stannar inte kvar bakom öronen så här ska inhandlas en sele så fort det bara går sen bär det ut på vägarna. För nåt annat begriper han inte, försökte longera honom i förrgår, han bara glodde dumt på mig, tills slut gick vänster varv men i höger kom han bara gående emot mig vad jag än gjorde  ::)

Varför tar man inte hand om sna shettisar lite bättre  >:( det är hästar det med fast de är små!  >:(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 02 jul-09 kl 08:43 »
Förresten, kan man lära en 15 årig häst nya kommandon?
Jag menar en gammal hund kan man ju lära sitta, men hur är det med hästar?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 02 jul-09 kl 12:04 »
Självklart kan u det Kimma! Vi har kört in en 17-årig arab en gång som aldrig sett varken sele eller vagn i sitt liv, det gick det med.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Norrsken

• -
« Svar #29 skrivet: 02 jul-09 kl 13:18 »
Det konstiga är att han aldrig haft fång hittills trots att han i sommar gått på frodigt, gödslat bete  :-X
Jag hittar i alla fall inga spår efter fångränder etc och förre ägaren garanterar att han inte haft fång, men man vet ju aldrig. När jag tittade på honom första gången hade han valkar på sidorna, ha kunde inte ens klia sig bakom örat så tjock var han. Han måste gått ner minst 25-30kg sen dess. Han är så fet så grimman stannar inte kvar bakom öronen så här ska inhandlas en sele så fort det bara går sen bär det ut på vägarna. För nåt annat begriper han inte, försökte longera honom i förrgår, han bara glodde dumt på mig, tills slut gick vänster varv men i höger kom han bara gående emot mig vad jag än gjorde  ::)

Varför tar man inte hand om sna shettisar lite bättre  >:( det är hästar det med fast de är små!  >:(

Kimma, en sak med shettisar är att de är listiga djur! Och ofta kan de vara lite bekväma av sig, och vill de inte springa och ser minsta chans att komma undan, ja, då springer de inte! Jag tror säkert att longeringen kommer att funka när du får lära känna Lucas lite bättre! Som hundmänniska har du ju antagligen en viss vana av kroppsspråk. Var uppmärksamm på kroppsspråket! Börja med att leda honom runt, och öka avståndet! Ha hela tiden koll på kroppsspråket så ser du snart de där små små teknen på att han tänker göra nåt! Det gäller att hinna med att korrigera innan hästen stannat, vänt, kommer emot eller vad den nu gör! Lite tålamod så går det säkert utmärkt att longera sen!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 02 jul-09 kl 14:37 »
Kimma, en sak med shettisar är att de är listiga djur! Och ofta kan de vara lite bekväma av sig, och vill de inte springa och ser minsta chans att komma undan, ja, då springer de inte! Jag tror säkert att longeringen kommer att funka när du får lära känna Lucas lite bättre! Som hundmänniska har du ju antagligen en viss vana av kroppsspråk. Var uppmärksamm på kroppsspråket! Börja med att leda honom runt, och öka avståndet! Ha hela tiden koll på kroppsspråket så ser du snart de där små små teknen på att han tänker göra nåt! Det gäller att hinna med att korrigera innan hästen stannat, vänt, kommer emot eller vad den nu gör! Lite tålamod så går det säkert utmärkt att longera sen!
Jo jag provade det med men det slutade ändå med att han smög efter mig  ;D

Norrsken

• -
« Svar #31 skrivet: 02 jul-09 kl 22:20 »
Jo jag provade det med men det slutade ändå med att han smög efter mig  ;D

Ditt eget kroppspråk måste också vara med!! Tar du ett steg bakåt så bjuder du in hästen att komma mot dig!

När jag var gravid och stor och tjock och på läkares order skulle ta det lugnt så skulle far min försöka longera hästen... Morsan ringde mig en dag och berättade att hon hade haft världens underhållning av att se pappa springa baklänges i ena änden av linan, för att hålla den sträckt när hästen kom emot... ;D Grejen var då att han backade för att hålla linan sträckt, utan att inse att han därmed med sitt kroppsspråk i princip  bad hästen att komma mot honom...

Men, du har liksom inte lärt känna Lucas ännu! Du har inte lärt dig hans egenheter, och han har inte lärt sig dina! Hav tålamod! Och... börja i små cirklar, så du når honom med spöet.. Om han tenderar att komma mot dig så peta till honom på bogen, gå mot hans bog och huvud ´när du ska driva honom från dig, inte mot bakdelen (där är det liiiite knepigt med just shettisar, eftersom de är så små, att baken är så nära bogen) Tänk på din vinkel gentemot hästen... Såna små detaljer som man oftast inte tänker på kan göra rätt mkt skillnad faktiskt! Och som sagt, låt det ta lite tid!

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #32 skrivet: 03 jul-09 kl 08:21 »
Hehe tack för tipsen och en rolig historia  ;D
det där med att peta han på bogen osv provade jag också men han verkar inte ens fatta vad en pisk är. han går rakt emot den så den viker sig :P

Inte ens en dask på rumpan för at få upp honom i trav (i det varv som funkade) gav nåt vidare resultat. Han är helt nollad, men att följa mig är inga problem och han börjar så smått ge mig plats, för 3 dagar sen sprang han nästan ner mig, ingen koll alls var jag var  ::)

Jaja, det löser sig så småningom. Nu ska vi inte vara mer OT i betes-bildtråden  :-[

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 08 jul-09 kl 23:46 »
Här kommer en otäck betesbild på min lilla hingst som fick skapet uppskuret i natt/dag o har kolappsat i gräset .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

linnlusa

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 08 jul-09 kl 23:53 »
Stackars lille gubben  :'(  !  Hur i helvete kan folk bära sig åt på det sättet ?!
Det är så vidrigt, så sjukt, har inte ord för det.
Hoppas innerligt att ni kan få ordning på honom fysiskt och att han inte får alltför allvarliga psykiska men.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 08 jul-09 kl 23:59 »
Ja du jag skakar fortfarande , det tog oss tre timmar att lyckas väcka han .
Massa kallt vatten fick vi slå över hela honom ...
Jag har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv !
Vi får se hur han mår i morgon.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #36 skrivet: 09 jul-09 kl 00:00 »
Stackars liten. :'(

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 09 jul-09 kl 07:38 »
Skapet? ???

Vad menar du, har någon skurit honom i könsorganen?  :'(

putte95

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 09 jul-09 kl 08:58 »
usch hur fan kan man göra så???.   Här hände samma sak när jag var liten och pappa hade två russ hingstar på betet. Så en natt hörde grannarna något men brydde sig inte på morgonen var hästen död. Någon hade kört in ett spjut i bringan  :'(

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 09 jul-09 kl 09:17 »
Vår 2-åring (nsv bruks) och det inlånade betessällskapet, ett 1-årssto av samma ras:

« Senast ändrad: 09 jul-09 kl 09:20 av Skumme »
Självhushåll till nytta och nöje

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser