Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badrumsrenovering  (läst 3607 gånger)

sverek

Badrumsrenovering
« skrivet: 23 jun-09 kl 01:37 »
Hejsan,

Det ska bli badrumsrenovering snart i föreningen och jag vill då köpa lite bättre material än den plastinredning som är standard. Huset är från 1910-tal och jag eftersträvar en känsla från tiden (dvs 1850-1920 typ) jag är dock inte "stil-fascist" så lite gott och blandat funkar givetvis bra om det blir mer praktiskt eller är bättre på annat vis.

Vad jag vill ha hjälp med är alltså tips och råd om stilval, var jag kan hitta material till bra pris och bra kvalite (kakel/golv/kranar/blandare/dusch/toalett/handfat/skåp osv), och allt annat jag kan ha glömt att fundera på! :)

Badrummet är cirka 2-3kvm så jag kan använda dyra material om det behövs utan att bli ruinerad, men föredrar ju bra pris på saker. Jag vill gärna ha så autentiskt som möjligt, gärna begagnade saker som är från "tiden" om det inte stör funktionen (vill tex inte ha 2 kranar på blandare). Var hittar man begagnade saker förutom på blocket och tradera, gärna på nätet?

Vad jag tänkt mig så länge är:
* väggkakel: av denna stiltyp, fast gärna billigare http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=847&itemId=1599    kanske köpa någon gammal platta med måleri från 1600-1700-tal som dekoration :)
* golv: något sorts mörkgrått skifferliknande material? tips någon?
* duschblandare/handfatskran: någon äldre stil typ från http://www.nackabyggnadsvard.se
* handfat: någron äldre stil från typ http://www.nackabyggnadsvard.se
* toalett: är tank-toalett vettigt att ha? skvätter de då det ju blir en del kraft på vattnet när det flyger ner? :)
* badrumsskåpsinredning: hitta något på tradera/blocket eller om någon vet något företag som säljer sånt? något snickeri kanske som rekommenderas? gärna stiltips :)
* handdukshängare/krokar/schampoo-hylla i duschen? alla tips emottages
* minielement: har ett mycket fult litet el-element i badrummet nu, finns det snygga att få tag i eller måste jag bygga något sorts element-skåp för att dölja? :)
* lampor? alla tips emottages, finns en del på nackabyggnardsvård.
* duschdraperi-stång? var hittar man en sån i äldre stil? vad kör ni med för draperi?

Så nu hoppas jag att alla inredningsdesigners, vvs-folk och alla som renoverat förut och kommit på vad de borde ha gjort istället skriver ner allt de vet :)

Tack på förhand!

Sommartorparn

SV: Badrumsrenovering
« Svar #1 skrivet: 23 jun-09 kl 08:01 »
Skulle det inte se tidsmässigare ut med en lämplig skärm istället för duschdraperi? På Tjolöholms slott hade de någon sorts duschkabin om jag minns rätt, men den duschen var väl lite före sin tid.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jun-09 kl 10:01 »
* minielement: har ett mycket fult litet el-element i badrummet nu, finns det snygga att få tag i eller måste jag bygga något sorts element-skåp för att dölja? :)

Om det ändå skall läggas nytt golv kan du ha golvvärme och slippa se uppvärmningen alls. Eftersom det är så liten yta blir det ingen dyr kostnad.

sverek

« Svar #3 skrivet: 23 jun-09 kl 12:07 »
Skulle det inte se tidsmässigare ut med en lämplig skärm istället för duschdraperi? På Tjolöholms slott hade de någon sorts duschkabin om jag minns rätt, men den duschen var väl lite före sin tid.

Det var ett bra tips, dock tror jag att i mitt fall att det skulle bli lite för trångt med en "stel skärm". Badrummet, som är en gammal garderob och blev dusch/badrum först på 80-90-talet, är format som ett L med duschen i nedre delen och i hörnet funderar jag på att möjligtvis få in en tvättmaskin eller något mindre skåp. Tydligen stod Tjolöholm slott klart 1904 och var då som du säger modernt med dusch, så här blir det kompromiss med tidsenligheten :)  Något grövre ogenomskinligt duschdraperi med något trevligt klassiskt mönster tror jag blir bästa lösningen.

sverek

« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 12:10 »
Om det ändå skall läggas nytt golv kan du ha golvvärme och slippa se uppvärmningen alls. Eftersom det är så liten yta blir det ingen dyr kostnad.

Det blir givetvis bästa lösningen. Tack! :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 23 jun-09 kl 13:02 »
Det fasade kaklet finns på k-rauta och bauhaus oxå. Till väldigt mycket billigare pris...  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

sverek

« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 14:25 »
Det fasade kaklet finns på k-rauta och bauhaus oxå. Till väldigt mycket billigare pris...  :o

/Sara

Tack för den, det blir perfekt :) Antagligen har de också den typ av golv jag har fått för mig ska vara snyggt (såg en bild i en inredningstidning, men där stod det inte vart det kom ifrån).

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 17:53 »
Något som jag ofta får komplimanger för i mitt badrum är gardinerna. Istället för duschdraperi har jag köpt genomskinliga, långa nylongardiner med tjockare, sirliga mönster. Eftersom de säljs i två-pack, får man en på var sida och skapar en ingång till duschen/badkaret.
Det är faktiskt oerhört snyggt, är lätt att tvätta i tvättmaskinen och ger en romantisk känsla till badrummet.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 jun-09 kl 18:15 »
Var har du köpt dom?
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 23 jun-09 kl 19:09 »
Var har du köpt dom?
/Sara

Jag? Gardinerna köpte jag på Jysk. Helt vanliga gardiner för fönster.
Jag skulle dock inte rekommerndera bomullsgardiner. tror det blir lite väl tjockt och håller kvar vattnet på ett dåligt vis.

sverek

« Svar #10 skrivet: 23 jun-09 kl 19:37 »
Något som jag ofta får komplimanger för i mitt badrum är gardinerna. Istället för duschdraperi har jag köpt genomskinliga, långa nylongardiner med tjockare, sirliga mönster. Eftersom de säljs i två-pack, får man en på var sida och skapar en ingång till duschen/badkaret.
Det är faktiskt oerhört snyggt, är lätt att tvätta i tvättmaskinen och ger en romantisk känsla till badrummet.

Bra ide! :) det är detaljerna som gör rummet.

Pong

« Svar #11 skrivet: 23 jun-09 kl 22:13 »

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #12 skrivet: 24 jun-09 kl 07:43 »
Jag byggde badrum i "tidsenlig" stil, golvvärme givetvis.. skall bara kopplas på  :-[, Som duschdraperi blir det några ihop sydda gamla oljerockar och kaklet.. samma som Gysinge har fast jag köpte mitt på Hornbach.. ett X antal kronor billigare..  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

christian k

« Svar #13 skrivet: 10 jul-09 kl 18:46 »
Hvor mange hadde bad på slutten av 1800 tallet?.
Ang kakel,det er stoooor skillnad på faset kakel fra Bauhaus/hornbach osv og Kakelet fra bla Gyssinge.
De billige plattene ser riktig billig ut..
Altså ser veldig maskintilverket ut.

Christian

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare
Hantverkaren, ärt, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser