Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekingeanka  (läst 14318 gånger)

putte95

• Gäst
Blekingeanka
« skrivet: 22 jun-09 kl 22:39 »
tycker att blekingeankor ser mycket fina ut. 1. men hur är dom?. 2. går det bra att ha de med gäss och höns?. 3. är dom svåra att få tag på?

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
SV: Blekingeanka
« Svar #1 skrivet: 26 jun-09 kl 07:32 »
hej jag har blekinge ankor utan genbank och dom är jätte trevliga ankor lätta och mina går med hönsen och det går jätte bra.. dom kostar ungefär lika mycket mellan från a 100 kr och uppåt beroede på ålder. om du köper utan gen bank så kan man ej garantera att dom är renrasiga från botten men den garantin har du om du köper med gen bank.... men som sagt dom är utrotnings hotade och jätte trevliga... ;D
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

putte95

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jun-09 kl 22:40 »
jo jag vill ju ha dom i genbank så man vet att de är rena. men kan jag ha kvar myskankorna om jag har genbank på blekingarna?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 02 jul-09 kl 15:47 »
om man håller de väl åtskilda så ska det nog inte vara några problem.
tror det kommer att finnas en del blekinge ankor på bondens dag i augusti. www.brantas.se
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 21 aug-09 kl 22:31 »
så nu har jag köpt två blekingeankor med genbank!

Grattis till köpet!
Tänk på att dina ankor inte är med i genbanken förrän du själv skrivit kontrakt med föreningen (info finns på http://kackel.se/genbank_kontrakt.html:)

putte95

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-09 kl 22:41 »
jo jag vet redan det. men tack ändå ;)!.  de är födda i april- maj i år så när får de deras riktiga färger??

putte95

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 aug-09 kl 11:22 »
lite bilder de är lite skygga så det är svårt att fota dem ...

putte95

• Gäst
SV: blekingeankor
« Svar #7 skrivet: 22 aug-09 kl 18:34 »
tack :D.. men det blir lite slagsmål när det är 40 höns som också vill ha lite bröd... men de lär sig väll snart att man måste vara snabb!!

Ingemar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 aug-09 kl 15:26 »
Hej Putte.
Jag har också Blekingeankor. Vi är ju inte så många i genbanken.
http://www.kackel.se/lantras_rodlista.html
Vore bra om fler som skaffar dom här ankorna hjälper till att bevara dem.
Ta kontakt med klubben tycker jag!
 ;D

putte95

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 aug-09 kl 16:25 »
jo  har pratat med en !.. men är det krongligt att vara med där har sätt papper syp att man måste fylla i precis allting ägg vikt, vikt antal ägg mm.. men skall ju självklart gå med snart...

Ingemar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 aug-09 kl 16:48 »
Jag har genbank för både ankor, gäss och höns och de uppgifter som alla fyller i är inte speciellt krångliga en gång om året tycker jag. Värpning och äggvikt är ju frivilligt.
Välkommen!
 ;D

putte95

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 aug-09 kl 18:07 »
tack ingemar...
en bild på honan..
« Senast ändrad: 17 okt-09 kl 20:46 av putte. »

putte95

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 okt-09 kl 20:46 »
nya bilder....( kameran e inte så bra eller e de jag som e väldigt dålig fotograf..)

putte95

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 okt-09 kl 19:29 »
tänkte på en sak när ja kollade ringlistan på ras fjäderfä förbundet att de inte står vad blekingeankorna har för storlek. är de samma som för gul/blå ankorna?.. inte för att ställa ut dem (de kan man väll inte?) utan skilja åldern..

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 26 okt-09 kl 21:33 »
Du kan inte ställa ut Blekingeankor för de är inte godkända som ras inom SRF och har därmed alltså ingen ringstorlek. Är du med i genbanken får du heller inte fastringa dem med en SRF-ring. Det finns öppningsbara ringar att köpa på tex Granngården eller Högberga eller liknande firmor. Dessa ringar finns i flera olika färger, modeller och storlekar.

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 nov-09 kl 13:15 »
..finns det ingen annan som kan lägga in bilder på sina blekinge ankor?..

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-10 kl 19:50 »
Citera
Fredag 3 december 2010
Utrotningshotade ankor ska bli fler

Från en gård i halländska Veddige har tre blekingeankor sålts till Nordens Ark, som ska bedriva avel för att rädda den utrotningshotade lantrasen.

Det är Bertil Andersson som på sin gård har blekingeanka som ansågs utdöd fram till 1994. Han köpte dem för några år sedan för nöjes skull. Men nu har han sålt tre ankor till Nordens ark, i Bohuslän, som arbetar för att rädda utrotningshotade djur, skriver Hallands Nyheter.

I dag finns ett hundratal blekingeankor som alla härstammar från två hanar och fem honor som hittades i skärgården 1994, enligt en djurvårdare på Nordens Ark.

Med hjälp av Bertil Anderssons tre ankor och tre ankor från Vara ska Nordens Ark bedriva avel för att rädda blekingeankan, skriver HN vidare. Man beräknar att det behövs runt 1 000 individer för att rasen ska vara säker.
Nordens Ark har redan 15 lantraser.

ATL.nu
info.atl@lrfmedia.lrf.se
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=63961&nyhetsbrev&a=Utrotningshotade%20ankor%20ska%20bli%20fler
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Neiklot

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 dec-10 kl 21:20 »
"Som 1994 hittades i skärgården"...

Mja, nog för att dom kanske hittades men dom var inte direkt vilda.  :) Och så var det såklart den Blekingska skärgården.

Har för mig att Håkan Hallander skrev i sin bok att dom hittades hos en dam som hette .. Vera Andersson?

Likaså har jag för mig att man fann en besättning hos en Nordström (på Ungskär i Karlskrona skärgård)

:-)

Hoppas det går bra för dom, ankorna alltså!

/Neiklot

edithsdotter

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 dec-10 kl 21:24 »
"Som 1994 hittades i skärgården"...

Mja, nog för att dom kanske hittades men dom var inte direkt vilda.  :) Och så var det såklart den Blekingska skärgården.

Har för mig att Håkan Hallander skrev i sin bok att dom hittades hos en dam som hette .. Vera Andersson?

Likaså har jag för mig att man fann en besättning hos en Nordström (på Ungskär i Karlskrona skärgård)

:-)

Hoppas det går bra för dom, ankorna alltså!

/Neiklot

Det sas väl ingenstans varifrån han köpt sina ankor? Och Andersson som Andersson...

Neiklot

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 dec-10 kl 21:59 »
Nej, jag ville mest göra reklam för Blekinge..  ;D

Det framgår inte ur artikeln i vilken skärdgård dom hittades.
Likaså framgår det nästan som om dom hittades ute i det fria...

Likaså är det stor skillnad på Andersson och Andersson..

Lika stor som på dig och mig. :)

Hur som helst, det är bra att Nordens Ark finns.

/Neiklot

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser