Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekingeanka  (läst 14291 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Blekingeanka
« Svar #20 skrivet: 03 dec-10 kl 22:08 »

Likaså framgår det nästan som om dom hittades ute i det fria...
Det trodde jag, tills jag läste ditt inlägg  ;)  :-[
« Senast ändrad: 03 dec-10 kl 22:21 av ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ♂ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #21 skrivet: 04 dec-10 kl 15:49 »
I dagens BLT står att en dagens blekingeankor stammar från en flock på Ungskär i Karlskronas skärgård. Hittar ingen länk dock.
Ankorna ser riktigt vackra ut. Känner mig lite lockad att ha n genbank på dem!

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #23 skrivet: 08 apr-11 kl 12:14 »
Hej. Jag vill veta så mycket som möjligt om den här rasen, är det en bra ruvare? Har den gott fodersök? Tar den hand om ungarna bra? All information tas tacksamt emot :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Ronny

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 09 apr-11 kl 02:09 »
Som med alla raser finns individuella skillnader. Om man ändå ska säga något generellt om blekingeankan som ras, så är fodersöket mycket bra. En del ruvar. Enligt genbanksstatistik ca 30 % av honorna, vilket är samma som tex svensk gul och svensk blå anka. De som ruvar brukar ta väl hand om sina ungar.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #25 skrivet: 09 apr-11 kl 06:31 »
Kan börja med att säga att mina Blekingeankor är bra äggläggare(ca 20 ägg/anka hittills) och att fodersöket är mycket bra. Jag bor i Bjurholm som ligger i Västerbotten, altså -35 några veckor på vintern :) och det klarar de utan problem i ouppvärmd hydda. De badade till och med i -22 grader en gång i vinter :) Annars brukar jag bara ge dem bad när det är varmare än -15, men nu hade det varit kallt så länge så jag tyckte de behövde ett bad!

Ruva har inte mina börjat med ännu då jag köpte dem i höstas. Så jag kan inte säga så mycket om det. Däremot skriver Håkan Hallander i lantraser -98 att de skall vara bättre på att ruva än tex gul/blå anka. Men om man ser till senaste statistiken från lanthönsklubben så kläcks de flesta kycklingar fram i kläckare, vilket ju är lite synd då vi kanske på sikt kan avla bort ruvlusten.

Men men, trevliga ankor är det iaf :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #26 skrivet: 09 apr-11 kl 20:36 »
Tack det var intresant information. Lantraser -98 vad är det för bok? Jag har läst svenska lantraser och husdjur till husbehov. Men om man håller blekingeankorna fritt, ungefär hur mycket ska man ge dem i extrafoder?
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #27 skrivet: 10 apr-11 kl 09:34 »
Tack det var intresant information. Lantraser -98 vad är det för bok? Jag har läst svenska lantraser och husdjur till husbehov. Men om man håller blekingeankorna fritt, ungefär hur mycket ska man ge dem i extrafoder?

Jag fick den när jag skaffade ankorna och gick med i genbanken för dem. Jag ger dem endast kornkross blandat i vatten ute året runt, lite drygt 1 hg / anka och dag. Sen är de och pillar i halmen och höet hos grisarna också :) Åsså får de snäckskal lite nu och då. Är som inte lönt at ha det framme hela tiden, det blir riktigt slabbigt då och sen välter de ut allt hela tiden!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Terés G

• Blekinge
« Svar #28 skrivet: 11 apr-11 kl 10:28 »
Hej!
Våra Blekingeankor värper minst 100 ägg/år. Vikt ca ca 75-80 gram.
Vi kläcker i maskin och ankorna ruvar, så här är det både ock som gäller.

Det är mycket vakna och aktiva ankor som direkt ser faror (hök och räv) och flyr/varnar. Om höken slagit så ser man inga ankor på den platsen på ett par dagar, så de lär sig! :)

De simmar och vankar, men flyger inte.

De har väldigt bra fodersök och får genom det i sig mycket maskar, insekter, sniglar och gräs. Som tillskott får de blandsäd och lite allfoder av oss + snäckskal. Ällingarna får startfoder till en början. Sedan får de i sig vad protein de behöver från alla smådjur och vi ger då samma foder till alla. Vi låter dem äta tomt i matskålarna varje dag, annars blir det en läskig bottensats...

De blaskar och blandar mat och vatten (liksom andra ankor vill de ju sila maten i vatten), men det löser vi genom att ha mat och vatten-skålarna långt från varandra. Tycker vi kan ha det eftersom de blaskar i dammarna och i det grunda vattnet i dikena när de är lösa.

Det är typiska simänder och trivs i vatten och i dess närhet.
Rasen kommer från yttre skärgården här i Blekinge där de simmat varje isfri dag, året runt i "mannaminne". Sommartid har de klarat sig på vad de hittat själva + fiskrens som fiskarna slängt till dem. Därav det goda fodersöket och den goda tillväxten vi ser på våra ällingarna. Troligen även den goda äggläggningen, då den ökat markant sedan de var öbor. :)

Här ruvar de flesta honorna. Kanske inte första året, men år två är de sugna. Ca 50-70% av UNGhonorna ruvar här.

De får ett bo/hona som är rätt väl avskilt och där gör de en bale.
Vi plockar bort äggen varje förmiddag, när honorna är ute och lämnar ett eller två redägg i balen.
När alla värpt ca 70 ägg lämnar vi tre ägg i balen och senare 4.
Då en hona visar tecken på att vilja ruva tar vi inte bort några ägg från "hennes" bale. Så snart hon lagt sig sätter vi för ett nät för att de andra ankorna ska lämna henne ifred och hon ska få lugn och ro.  Det är viktigt för dem att vara ostörda i balen, men vi kollar till äggen då honorna är uppe och äter.

Ja, det var en beskrivning av våra Blekingeankor och hur vi gör.
Vi har inte genbank på Blekingeankorna men vi tycker att det är viktigt att vara rädda om de gamla raserna, deras egenskaper och utseende.

Lycka till med alla era ankplaner!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #29 skrivet: 11 apr-11 kl 17:25 »
Då ska jag garanterat skaffa blekigeankor ;D

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #30 skrivet: 27 apr-11 kl 19:18 »
Kan vi inte göra ett eget uppfödningsregister ENBART för blekingeankor, som kommer att enbart gälla här på alternativ?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #31 skrivet: 27 apr-11 kl 20:02 »
Kan vi inte göra ett eget uppfödningsregister ENBART för blekingeankor, som kommer att enbart gälla här på alternativ?
Varför det? Onödigt när det finns flera ankuppfödar listor??? Inte så jobbigt åt leta i dem...
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Terés G

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 27 apr-11 kl 20:04 »

Tänkte du alla som vet att de har riktiga Blekingeankor eller bara de med godkänd genbanksbesättning?

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #33 skrivet: 11 maj-11 kl 19:50 »
Jag tänkte på alla som vet att de har riktiga blekingeankor :)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 31 maj-11 kl 22:56 »
Vi har inte genbank på Blekingeankorna men vi tycker att det är viktigt att vara rädda om de gamla raserna, deras egenskaper och utseende.

Skumt resonemang..... typ obegripligt  ???

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #35 skrivet: 01 jun-11 kl 08:01 »

Kanske ska vara lite snällare i tonen då vi redan haft ganska mycket obehagliga trådar här på alternativ, speciellt bland fåglarna :)

Men jag håller med dig Mmmm, om man nu ska bevara en ras så måste man ju i princip ha den i genbank. De bevaras ju endast därigenom. Har man ett djur utanför genbanken komer den aldrig på sikt att bevara rasen då man inte kommer locka in den i genbanken eftersom man inte kan vara "helt säker" på att den är renrasig. Har varit mycket tjaffs om detta angående lantrashönsen och många vill inte vara med i genbanken men ändå bevara en gammal lantras, tex hedemorahönan. Så i min värld är det självklart att man sha djuren i genbank OM man vill ha dem för bevarandets skull. Har man dem bara för att de är fina så är det ju lite sak samma :)
www.backforsgard.se

Terés G

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 05 jun-11 kl 20:23 »

Hej på er!
Jag har inte varit här på ett tag och har därför inte sett att jag var skum ;)

Jo, vi har handlat ankor på genbanksansvarigs rekommendationer . Just de ankor han skrev att vi skulle köpa visade sig vara ... ICKE RENRASIGA Blekingeankor MED GENBANKSINTYG!!!

Det är därför vi inte bryr oss om lantrasklubbens intyg.

Vi åt upp dem till middag. (Ja, alltså ankorna då)  :)  Det var en dyr middag!  :(

Vi håller oss till våra Blekingeankor vi hade sedan tidigare, de som kommer från Ungskär och ursprungsbesättningen.
Visste ni förresten att ursprungsbesättningen inte heller är godkänd genbank? Tänk att lantrasklubben fortfarande efter 17 år inte godkänt hennes ankor som renrasiga!

1994 när lantrasklubben "hittade" Blekingeankorna konstaterades att det var en vit anka inkorsad på senare tid. Detta tystades ner eftersom korsningsankor inte ger några EU-pengar.
Lantrasklubben valde sedan att låta de vita inslagen bli större och större. Även helt vita Blekingeankor är godkända.
Tänk själv: Vit anka i yttre skärgården = mat

Vi väljer att bara avla på de ankor som har de ursprungliga egenskaperna kvar och någorlunda ser ut som Blekingeankorna sett ut i mannaminne - De är inte vita, inte ens hela halsarna.
Det var därför jag skrev:" de gamla raserna, deras egenskaper och utseende".

Vi har som ett experiment köpt in två grupper blekingeankor med intyg (förutom korsningsankorna) som vi avlat på separat. Den ena slaktade vi ut efter ett knappt år då de var krokiga i ryggarna, hade dålig fjäderdräkt (ej isolerande) och inte växte till sig eller värpte så bra som de andra vi har (inavlade?). Den andra gruppen ser faktiskt rätt lovande ut. Rätt lik i storlek och temperament. Lite skyggare än våra andra, men det kommer kanske med tiden och sedan är de ju rätt vita...

Tur att man har gott om bodar, burar, gårdar och ängar.  :P

Ha det gott i ankvärlden! Passa på att njuta av alla de små som växer!
/Terés

Ronny

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 11 jun-11 kl 18:54 »
Vi håller oss till våra Blekingeankor vi hade sedan tidigare, de som kommer från Ungskär och ursprungsbesättningen.
Visste ni förresten att ursprungsbesättningen inte heller är godkänd genbank? Tänk att lantrasklubben fortfarande efter 17 år inte godkänt hennes ankor som renrasiga!

1994 när lantrasklubben "hittade" Blekingeankorna konstaterades att det var en vit anka inkorsad på senare tid. Detta tystades ner eftersom korsningsankor inte ger några EU-pengar.
Lantrasklubben valde sedan att låta de vita inslagen bli större och större. Även helt vita Blekingeankor är godkända.
Tänk själv: Vit anka i yttre skärgården = mat

En kvinna som bodde nära bröderna Nordström på Ungskär tog hem ankorna och kläckte fram ett gäng. De delades upp på flera besättningar. Några vita kläcktes sedan från dessa ankor och någon vit kan jag garantera att aldrig korsades in! Du kommer med en grov anklagelse som är fullständigt tagen ur luften!

Vad jag vet så har ingen i klubben varit i kontakt med kvinnan på många år och vad som egentligen hände med henne och hennes ankor har jag inte tänkt på sen den tiden. Jag var dock aldrig genbanksansvarig så jag vet inte om hon över huvud taget sökte till genbanken. Om hon sökte och inte blev godkänd med de ankorna, måste det ha funnits andra anledningar varför hon aldrig kom med. Jag har en svag aning om hur det ligger till, men det vill jag inte gå in på här.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dreborg

• Värmland
« Svar #38 skrivet: 12 jun-11 kl 18:25 »
Terese G:s inlägg syns märkligt självförhärligande. Terese hörde för ett år sedan av sig och hade panik för hon ville bli snabbt godkänd genbank. Det viktiga var att allt gick fort så att hon fick sälja de blekingeällingar hon höll på att kläcka i maskin. Sälja dem med genbanksintyg.

De djur hon köpt av diverse genbanker – utan min vetskap - visade sig några komma från en besättning jag precis var på väg att ta bort ur vår genbank, eftersom det fanns stor risk att det i den fanns gener från en inkorsning jag sedan någon månad utredde. Hennes avelsanläggning var heller inte helt säker.

Sist jag hörde av henne höll hon på att sälja av dessa djur. Detta var i höstas. Hade hon sedan länge djur från ursprungsbesättningen, lär de ha köpts före -94 och jag rimligen blivit upplyst? Djuren i ursprungsbesättningen togs om hand av en kvinna som sedan sålde avkomma till de första genbankerna i SLK. 

Detta var mycket kort ett skolexempel på varför det är bra att vara med i Sv Lanthönsklubbens genbank och i god tid ta kontakt med mig för att få veta vad som gäller. I genbanken ställs det krav som syftar till att hålla rasen fri från inkorsning och att djuren skall få leva ett naturligt liv. Händer ett missöde har vi stor möjlighet att rätta till det skedda.

Vår genbanks djur härstammar från ursprungsbesättningen på Ungskär allihop. Djur med mer vita inslag har alltid kluvit ut sedan de första hämtades i Blekinge. Gissningsvis skyddas ällingarna bättre av våra uppfödare, vilket leder till att de ljusa djuren överlever lättare nu.
Läs din Hallander -98.
Ingemar Dreborg
Genbanksansvarig
Blekingeankan

nittonhundranittiosex

• Gotland
« Svar #39 skrivet: 02 aug-11 kl 20:48 »
Varför varierar blekingeankan inte mera i färgen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser