Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stackars fiskar  (läst 9861 gånger)

fishyerik

• Uppland
SV: Stackars fiskar
« Svar #40 skrivet: 18 aug-09 kl 18:46 »
Visst har man påvisat reaktioner hos växter vid fysisk åverkan, vilket även är en av grunderna för att man antar att djur känner smärta, så man kan inte äta växter heller om man vill att ens ätande inte ska skapa lidande. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

LasseDalom

• -
« Svar #41 skrivet: 19 aug-09 kl 12:41 »
Växter har inte ett likadant nervsystem som djur har, därför kan man inte säga att växter känner smärta på samma sätt som djur.

Neiklot

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 21 aug-09 kl 18:49 »

Imorgon ska jag och frun (barnlediga!) iväg och fiska hela dagen.
På "jaktlistan" står Gös, abborre och gädda.

Fina fisken alltså.

Nej, växter känner inte smärta på samma vis som vi (människor) gör.
Men en fisk uppfattar inte heller smärta på samma sätt som vi gör, eller rättare sagt, upplever den inte på samma sätt.

regnpipan

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 24 aug-09 kl 15:24 »
Men en fisk uppfattar inte heller smärta på samma sätt som vi gör, eller rättare sagt, upplever den inte på samma sätt.

Orsakar andra fångstmetoder mindre lidande för fiskarna?
Vilka metoder är effektivast/bäst ur självhushållningsperspektiv?

Personligen ser jag inga problem med hushållsfiske oavsett om det förs med krok, garn eller ryssja, problemen ligger i den storskaliga fiskeindustrin.
Etiskt tycker jag att det blir problematsikt när fiskar tillagas eller fileas levande, då börjar jag fundera över det där med lidande:
http://svtplay.se/v/1637347/varldens_storsta_kinarestaurang/del_1_av_4__ett_foretag?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1658585/sb,p113506,1,f,-1

fishyerik

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 25 aug-09 kl 19:52 »
Djur har nervsystem som liknar varandras mer än växters, men djurs nervsystem är inte heller identiska. Om man ska dra alla djur över en kam vad gäller lidande finns det inte mycket sakliga argument kvar för att inte ta med växterna över samma kam.

Vad gäller val av fiskemetod om man tittar på hur fort fisken repar sig efteråt så ligger krokfiske bland de bästa, att håva upp dom med akvariehåvsliknande tyg i större håv är något bättre, men sällan särskilt effektivt.
Kött är delar av djur!

Neiklot

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 31 aug-09 kl 21:21 »
Vad gäller val av fiskemetod om man tittar på hur fort fisken repar sig efteråt så ligger krokfiske bland de bästa, att håva upp dom med akvariehåvsliknande tyg i större håv är något bättre, men sällan särskilt effektivt.

Men fisken får likväl, efter "silkeshåven", smaka på påken, om man nu får säga så.

Yrmff

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 sep-09 kl 14:15 »
Måste göra ont att få en krok i ansiktet.   :o

Det gör det!! & ännu ondare om kroken sitter fast på ett drag som väger 20gram och som nyss satt i ett träd tvärs över ån och rycktes loss ,för att med rejält momentum smaska in i ansiktet på en.. :-[

mvh Heikki

nyhem

• Ångermanland
« Svar #47 skrivet: 21 okt-09 kl 23:48 »
En del fiskar har ialla fall, god förmåga att ge smärta. Stack mig en gång, på en havmushona, (i tummen). Armen var jämntjock i 1 1/2 dygn. Kunne inte sova på två dygn, fast stort behov fanns. Nog för att det är ett helvete, att få ut krok ur nävarna. men i jämnförelse en smekning. Så krok är nog inte värsta
smärtan, för fisk.

Nån tog upp kvävning av fisk. Jag anser att bottenfisk skall blöggas ("skära halsen"). Borde vara lag. Men med pelagiska fångster, tror jag inte att där är några alternativ.

Shit fiske på er

fishyerik

• Uppland
« Svar #48 skrivet: 21 okt-09 kl 23:56 »
En del fiskar har ialla fall, god förmåga att ge smärta. Stack mig en gång, på en havmushona, (i tummen). Armen var jämntjock i 1 1/2 dygn. Kunne inte sova på två dygn, fast stort behov fanns. Nog för att det är ett helvete, att få ut krok ur nävarna. men i jämnförelse en smekning. Så krok är nog inte värsta
smärtan, för fisk.

Nån tog upp kvävning av fisk. Jag anser att bottenfisk skall blöggas ("skära halsen"). Borde vara lag. Men med pelagiska fångster, tror jag inte att där är några alternativ.

Shit fiske på er

Skära halsen av dom bara? Deras hjärna fortsätter i så fall att fungera ett bra tag till, och med det möjligheten till lidande.
Kött är delar av djur!

nyhem

• Ångermanland
« Svar #49 skrivet: 22 okt-09 kl 21:21 »
Skära in till "blokaren", vid ryggbenet, och ner i vann, för av blödning. Det går betydligt snabbare än kvävning. Och glöm inte blodtrycksfallet. Om hjärtat pumpar(rätt snitt), så menar jag att "firren" är borta på nån minut. Mot kvävning som kan ta timmar. Men det är klart "japsecut" (nacke kloak snitt), men då losar man 8% kött.
Det här med smärta o lidande hos fisk, intresserar mej i alla fall. Så om nån har några tips, på litteratur i ämnet, vore jag tacksam.   

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 22 okt-09 kl 21:53 »
Mig veterligen så slutar hjärnan och kroppen sin kommunikation om man skär halsen av någon, stopp på blodflöde och syre. Är väl det mest humana att avliva fisk på ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

fishyerik

• Uppland
« Svar #51 skrivet: 23 okt-09 kl 17:29 »
Om man skär halsen av ett däggdjur faller blodtrycket relativt snabbt till en nivå där hjärnan slutar fungera.

Fiskar har inte samma behov av högt blodtryck till hjärnan, så deras hjärna fortsätter att i viss mån fungera mycket längre än hos däggdjur. 

Naturligtvis kan inte den fisken känna något i resten av kroppen om huvudet är kapat, men det som själva huvudet utsätts för, och snittytan på huvud-delen har fisken möjlighet att känna en relativt lång stund.

Att kapa huvudet är inte en godkänd avlivningsmetod för fisk, för de fall där det behövs. Det anses efter vetenskapliga studier inte tillräckligt humant.
Kött är delar av djur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser