Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  .  (läst 3198 gånger)

murtorpet

• Gäst
.
« skrivet: 22 jun-09 kl 14:44 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:40 av murtorpet »

Huggorm

• Gäst
SV: Gammal ek som måste bort?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 19:49 »
Det vita är förmodligen ett svampangrepp. Det är mer eller mindre normalt för såpass gamla ekar, och den kan mycket väl överleva oss alla utan problem ändå. Samtidigt vet man inte, om stammen ruttnar upp inifrån kan det skapas en risk för att trädet klyvs vid en storm.

Ekar är relativt glesa i kronan jämfört men andra träd, och det också naturligt med en del döda grenar. Det behöver inte betyda någonting. Vill man ändå ta ner den gör man det lättast bit för bit, eller snarare gren för gren. Ekar brukar ju vara rätt lättklättrade så det borde vara ett enkelt jobb. Kolla i lokaltidningen, det brukar annonseras om trädfällning rätt ofta

Ptr

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 20:14 »
Jo ekar är otroligt stabila, men även de har sin begränsade livslängd.

Attbropå tidningar och telefonkataloger, det går att ropa på nätet (forumet) också, har skickat pm.

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

murtorpet

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-09 kl 09:28 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:41 av murtorpet »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 16:19 »
Be en trädkirurg komma och titta på det.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Neiklot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 aug-09 kl 11:49 »
Man kan plocka bort dom döda grenarna + dom grenar som hänger över taket.

"Sjukdomen" kan (med betoning) ev. ha orsakats av en mal eller två.

"Vaxet" är sav ("trädblod") och luktar lite syrligt om man har känslig näsa.
Helt möjligt att det sommartid kan jäsa eller ruttna, och därvid lukta ruttna äpplen.

Förövrigt vet jag en duktig kille, www.morlundstradgard.se  ( :-[ ::))

/Markus

« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 11:53 av Neiklot »

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 13 aug-09 kl 16:41 »
Ekar är inte mitt område - men visst borde det gå att göra ett "rötprov" med tillväxtborr även på dessa?.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 aug-09 kl 21:21 »
Ekar är inte mitt område - men visst borde det gå att göra ett "rötprov" med tillväxtborr även på dessa?.

Det tror jag absolut, ekar tål borrning bra

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 aug-09 kl 15:22 »
Förövrigt vet jag en duktig kille, www.morlundstradgard.se

He He

;D
Ja, där ser man, fler svängstabor ja.. :)

Neiklot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 aug-09 kl 20:56 »
Ser man!

Ja, här är det Tostarp, eller "Gungvalaryd".
 :)

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 aug-09 kl 19:31 »
Nästan grannar ju!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #11 skrivet: 23 aug-09 kl 11:16 »
Eken växer på längden i 300år, på bredden i 300år till och sen dör den i 300 år... Så du behöver nog inte oroa dig för att den ska ramla ner :) Blir förstås lättare om du bifogar en bild på trädet och dess förhållande till garaget. Men jag skulle klättra upp eller hyra en skylift och kapa dom grenar som ser ut att vara på väg ner. Och låta trädet överleva din och kommande generationer :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 aug-09 kl 12:48 »
Eken växer på längden i 300år, på bredden i 300år till och sen dör den i 300 år... Så du behöver nog inte oroa dig för att den ska ramla ner :) Blir förstås lättare om du bifogar en bild på trädet och dess förhållande till garaget. Men jag skulle klättra upp eller hyra en skylift och kapa dom grenar som ser ut att vara på väg ner. Och låta trädet överleva din och kommande generationer :D

Skulle vilja se en ek som fortsätter växa på höjden i 300 år, dom har ju ofta nått 20m redan efter 30 år och sedan blir dom inte mycket högre

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #13 skrivet: 23 aug-09 kl 13:26 »
jo det är klart :) Men det är ett gammalt talesätt. Poängen är att dom kan bli bra mycket äldre än man tror och att dom inte dör på några år. Det tar väldigt lång tid för dom att ruttna samman eller på annat sätt trilla ner. Stor en stor ek på föräldrarnas lantställe som pappa tänkt ta ner under ett tiotal år men nu har han kommit fram till att den får stå kvar :) Ska bara ta ner dom värsta grenarna. Men det är klart om man inte tycker att den fyller någon funktion(pappa tycker den är vacker och dessutom var den där först..) så är det ju bättre att ta ner den :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 aug-09 kl 13:47 »
Håller med, ekar är en symbol för något som skall bestå en mycket lång tid. Det är något evigt över dom där dom trotsar vädrets makter och tidens tand, ofta på den sämsta och torraste av jordar och med vinden ständigt gnagande.

murtorpet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 13:25 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 13:40 av murtorpet »

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 2 användare
Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser