Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödklöver i hårdpressat hö?  (läst 3902 gånger)

Elis Karlsson

• Uppland
Rödklöver i hårdpressat hö?
« skrivet: 22 jun-09 kl 11:56 »
Har ni erfarenhet av att skulltorka hårdpressat hö som innehåller rödklöver?

Eftersom det torkar långsamt finns ju risk för dåligt hö - några erfarenheter och tips kring detta?

Existens?

• Gäst
SV: Rödklöver i hårdpressat hö?
« Svar #1 skrivet: 22 jun-09 kl 12:02 »
Grannen kör mycket sånt, och det funkar, men det är då slaget med slåtterkross och det gör ju en del. Stjälkarna trycks ju sönder. Men det funkar annars med, men du får räkna med nån eller ett par dars extra torktid, så om dom nu lovar fint hela denna vecka;.... Ut och slå direkt så kan du köra in på fredag.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 jun-09 kl 22:02 »
Tack för svar! Vi slog igår kväll och tar in fredag - tror du att det duger då för rödklövern alltså?

Vi funderar annars att pressa med löspressen som vi brukar, men vi har skaffat hårdpress i år och det skulle vara toppen att kunna använda den även på åkern med mkt klöver i.

Det låter ju hoppfullt, vi har ingen kross utan det är bara slaget som vanligt.

trädman

« Svar #3 skrivet: 23 jun-09 kl 01:39 »
Är hårdpressen utrustad med balbana, kastare eller ingendera? Kör du med balbana är jag rädd att balarna blir för hårda för att låta sig skulltorkas oavsett klövern och hur löst du ställer pressen. Med balkastare (eller om man pressar utan balbana på marken) är min erfarenhet att det går utmärkt att skulltorka balar från en hårdpress förutsatt att man pressar dem ganska löst

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jun-09 kl 06:02 »
Men om det fina vädret som är utlovat håller i sig så tror jag det går på fredag, det beror lite på hurdan ´tork` det är i luften, svårt det där, men en solig dag då det blåser torkar ju förstås bättre än en solig kvav vindstilla dag när åskan hänger i luften.
Och ni känner när ni börjar, känns balarna blytunga så vänta nån dag till. Är vädret bra skadar det ju aldrig, man sparar ju ström till fläkten också, vilket inte är obetydligt.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 24 jun-09 kl 23:20 »
Det verkar hoppfullt. Åkern har ganska lite hö så det torkar bra. VI har balkastare, men jag förstår inte hur du menar att det skulle påverka, det är väl snarare hårdheten på pressen som påverkar? eller hur menar du?

Tack för tips och engagemang.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jun-09 kl 05:40 »
Det märks inte så mycket på en hårdpress, men på en löspress är nästan en förutsättning att man har en balbana på för att den ska fungera.  Balarna som ligger upp i banan håller emot och ökar pressningen, har du en balkastare försvinner ju balarna hela tiden och inget håller emot, och då  blir dom lösare pressade.

Fiat

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jun-09 kl 23:45 »
Det verkar hoppfullt. Åkern har ganska lite hö så det torkar bra. VI har balkastare, men jag förstår inte hur du menar att det skulle påverka, det är väl snarare hårdheten på pressen som påverkar? eller hur menar du?

[/qu

Om balarna är för löst pressade så går dom sönder i balkastaren .  Men det är väll inget problem med detta vädret . Låt det torka ute så slipper du fläkten  ;D Och du får hårda och fina balar.ote]

trädman

« Svar #8 skrivet: 26 jun-09 kl 00:19 »

Om du kör med balbana blir "mottrycket" från balarna i balbanan så stort att det inte hjälper att ställa balhårdheten lösast möjligt på pressen. Balarna blir för hårda ändå. Har man balkastare blir det inte något mottryck från balarna i balbanan och det går därför bra att pressa balarna löst så de går bra att torka på skulltork. Samma sak blir det om man kör utan både kastare och balbana, men då måste man plocka upp balarna från marken- Ska man göra det manuellt i större skala är det ganska arbetskrävande...

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 27 jun-09 kl 22:50 »
Tack för svar. Den nya hårdpressen pajade ihop så vi fick ta fram den gamla löspressen Welger som tidigare tyvärr.

Efter 100 sorger och bekymmer får vi nu hursomhelst in supertorrt hö, dock inte hårdpressat som planerat och det tar 4 dagar istället för 2...

Klövern är ju hursomhelst vid det här laget knastertorr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser