Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker info om våra svenska raser  (läst 2988 gånger)

Rebecca

• Gäst
Söker info om våra svenska raser
« skrivet: 09 jan-06 kl 10:24 »
Hejsan!
Jag söker info om våra svenska kaninraser eftersom jag blivit nyfiken på dessa.
Har själv Gotlandskanin och är insatt i den rasen så de raser jag söker info om är Svensk Päls, Örestad, Isabella och Orange.
Jag är främst nyfiken på hur jag får kontakt med respektive avelsförening samt om det ev. finns uppfödare i närheten av mig (dvs. småland, blekinge, östergötland).
Sen vill jag givetvis ha tips på bra länkar om raserna här på nätet!
Tack på förhand! / Mvh Rebecca

Rebecca

• Gäst
Re:Söker info om våra svenska raser
« Svar #1 skrivet: 09 jan-06 kl 17:08 »
När jag letar i uppfödarregistret hos Sveriges KaninAvelsFörening hittar jag bara en handfull uppfödare av Svensk Päls, någon enstaka av Isabella, endast 1st av Orange och ingen alls på Örestad! Är det så ont om uppfödare på dessa raser?!
 Förstår ju att inte alla annonserar där men det måste ju ändå ge en ganska bra bild av hur stor/liten aveln på dessa raser är... eller... någon som har en uppfattning?!
( Har fått en länk ang. Svensk Päls i annat forum för den som är intresserad http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff36778/Avelsplan_P%C3%A4lskanin_2001_bild.pdf )

/Mvh Rebecca
« Senast ändrad: 09 jan-06 kl 17:12 av Rebecca »

Rebecca

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 10:44 »
Har precis talat med SKAF igen och fått fram följande;
Svensk Päls finns det några uppfödare av. Inte många men det verkar vara den det finns flest av.
Isabella kunde dom hitta endast 3st uppfödare!
Orange
var snäppet värre med bara 2st uppfödare! Men värst var det för Örestad där det inte fanns någon registrerad uppfödare och det verkar inte finnas någon Örestads kanin kvar alls. Så det verkar tyvärr försent för Örestad!

Ev. kunde det finnas någon mer på någon av raserna men det är inte så troligt... ägare till något enstaka ex. av Örestad var också möjlig men det ser inte så ut!!!

Tack för hjälpen Lars-Åke (stambokskontoret)... Kommer höra av mig framöver när jag planerat och skissat lite mer på hur mycket tid och plats jag har!

Vet att många här har kaniner dels för mat och där kanske bara Isabella är lagom stor (3-4kg) ihop med Svensk Päls.
 Orange är snäppet mindre (2,50-3,20kg tror jag) och  Örestad likaså.

Gör en insats för våra svenska kaninraser nu så vi inte förlorar fler och glöm då heller inte bort vår fina Gotlandskanin!!! Mvh /Rebecca
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 10:45 av Rebecca »

trollpip

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 11:19 »
Intressant!!! Finns det någon rasstandard och bilder på raserna?? Skulle vara roligt att se hur de ser ut!!

Gotlandskaniner hjälps vi åt med att behålla!!  ;)
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Rebecca

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jan-06 kl 11:42 »
Hej!
 Har hittat en hemsida som lagt ut bild och rasinfo. på samtliga dessa.  Dock ej Gotlandskanin eftersom den ju inte finns med i "Nordisk standard".

Gå in på  http://www.anderssonskaniner.info/
 och klicka sedan på "kaninraser enligt nordisk standard" till vänster i blid.
 Sedan hittar man Isabella under medelstora raser tillsammans med bla. Svensk päls.
 Örestad och Orange finns under små raser.

Samtliga raser finns med bild där!
                                                      /Mvh Rebecca

Rebecca

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-06 kl 12:06 »
 Här är en bild på Orange som inte är så mörk som länken ovan!

Och här under en på Örestad.

Bild nedan på Isabella.

Och här under Svensk päls

Alla bilder är länkade från Norges Kaninavlsforbund.
                               /Mvh Rebecca

trollpip

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 jan-06 kl 12:10 »
Hmn.... Då är ju kanske fler kaninraser på väg att försvinna!! Kan man säga att raserna är utrotningshotade??  :'(

Sambon blir nog inte glad om jag skulle skaffa fler kaniner... Han har just gått med på att jag skaffar en gotlandskaninhane... Får nog luska lite försiktigt.. hihi...

Kanske dags att vi försöker rädda även dessa raser???
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

trollpip

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 jan-06 kl 12:11 »
Fina bilder!!!  :D  :D  :D

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 10 jan-06 kl 23:04 »
Hej Rebecca!

Rasstandard för Gotlandskanin jobbas det på i Föreningen Gotlandskanin.  

Föreningen har även en hemsida.. med massvis fina bilder som kan rekommenderas! Och Föreningen söker så klart också fler idealister och köttsugna människor som vill har sådana kaniner.. och helst som genbank.. så klart ;-)

Januschka, nu bara gotlänningar kvar
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ronny

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 13 jan-06 kl 00:32 »
En liten korrigering bara. Gotlandskaninföreningen arbetar inte med standardisering av den gamla lantrasen/allmogerasen gotlandskanin utan bevarande i genbank där variationen ses som något positivt - inte tvärtom som det är med standardiserade utställningsraser. Svensk pälskanin är en gammal ras som visserligen tidigt fick en rasstandard, men som anses ha sin grund i svensk oförädlad lantras. Den är fåtalig och därmed utrotningshotad. De andra raserna som ni räknar upp som svenska, är betydligt modernare skapelser är avsedda som standardiserade utställningsraser. Man kan ju säga att även dessa är utrotningshotade eftersom det finns få ellar inga alls kvar av dom. Om vissa raser är mer bevarandevärda än andra kan diskuteras, men för egen del är gotlandskaninen och möjligen svensk pälskanin mest intressanta. Men som sagt - det beror på intresset.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #10 skrivet: 14 jan-06 kl 10:34 »
Ronny,

Du har helt rätt. Jag menade rasram och uttryckte mig fel. Bra att du har koll   :-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser