Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rot-avdrag.  (läst 10650 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Rot-avdrag.
« Svar #20 skrivet: 21 jun-09 kl 21:46 »
Jo visst funkar momspengarna men jag menar om inte rotavdraget blir godkännt då blir det krångligt.
Först tar det tid att ansöka för kunden. Sen om det inte går igenom ännu mer tid att krångla med kunden som troligen inte är glad om det inte gick igenom.
Då skall du få kunden att betala till lika mycket som han redan gjort...... Där tror jag PROBLEMET kommer att ligga.

Vi har redan kunder som vägrar betala och vi fått skicka till indrivning. Det kostar oss mycket pengar även om de kanske i bästa fall betalar till slut..... Men en del har helt enkelt inte pengarna och blåser företagen.

Varför säljer ni inte alla fakturor?
En kompis till mig som hade en firma där han sålde saker på nätet mot fakturor blev ofta blåst.
Men han hittade en firma som han sålde sina fakturor till. Efter det hade han aldrig några problem.
Så fort han sålt något så skickade han en kopia till företaget och då kom pengarna direkt.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 21 jun-09 kl 21:50 »
Sälja fakturor  kräver hög lönsamhet och hastig expansion, samt dålig bankkontakt.  Det kan bli så mycket som 60% ränta man betalar.

Du får vara glad om du får 95% av pengarna på 30 dagars krediten.   

Det blir sällan bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 21 jun-09 kl 21:56 »
Sälja fakturor  kräver hög lönsamhet och hastig expansion, samt dålig bankkontakt.  Det kan bli så mycket som 60% ränta man betalar.

Det blir sällan bra.
När kompisen skickade saker på postförskott så tog posten 50:- i avgift för själva postförskottet.
Då fick han ut dom mesta pengarna men ibland så struntade folk i att lösa ut paketen.

När han sålde sina fakturor så kostade det 30:- för varje faktura.
Vilket innebär att det vart 20:- billigare för kunden och han fick betalt även om kunden inte hämtade sitt paketet.
Så alla tjänade på det, utom dom som beställde men inte hade tänkt betala. ;)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #23 skrivet: 21 jun-09 kl 22:18 »
Skall kolla upp att sälja fakturorna. Men för det mesta funkar det ju.

Kruxet är att en hantverkare måste ju göra jobbet innan man kan fakturera.

Vi har upplevt mer krångel nu när det är lågkonjunktur än innan. Dock är det lika många som vill ha jobb gjorda.

Kanske skall man kredit kolla kunderna om de är större jobb som skall utföras. En del delfakturerar vi om det är stora jobb som drar ut på tiden.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 21 jun-09 kl 22:44 »

Det blir sällan bra.

Ja, det där är lurigt, jag betalade 500 000 till ett företag i Göteborg för att dom tog hand om fakturorna under 5 år åt mig.  Hade man fått en vettig checkkredit istället hade ju kostnaden varit en bråkdel..Men att förklara det för en bank...

Skytten

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 21 jun-09 kl 22:49 »
Man bör nog kolla sina kunder för kreditgivning.  Du kan tom ha dina verktyg på en firma där du jobbar och de går in i deras konkursbo.

När jag hade ett tryckeri, kom det in folk med stora kampanjer och hade stora ordrar, glömde ibland att fråga vad det kostar. ???
Jag frågade mig varför han dyker upp nu.  Krediten på förra stället var väl utnyttjad eller de krävde kontant.
Vissa hade dåligt snurr på företaget, och trodde på fullt allvar att en stor reklamkampanj skulle rädda dem, det gällde ju bara att få kredit, och man lägger ordern där, priset blir mindre intressant.

Jag tog ofta förskott eller krävde bankgaranti, och även delbetalningar efterhand som jag levererade delar.  Undantag givetvis för gamla kända och kunder jag kände jag kunde lita på i dessa avseenden.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 23 jun-09 kl 07:25 »
Jo visst funkar momspengarna men jag menar om inte rotavdraget blir godkännt då blir det krångligt.
Först tar det tid att ansöka för kunden. Sen om det inte går igenom ännu mer tid att krångla med kunden som troligen inte är glad om det inte gick igenom.
Då skall du få kunden att betala till lika mycket som han redan gjort...... Där tror jag PROBLEMET kommer att ligga.

Vi har redan kunder som vägrar betala och vi fått skicka till indrivning. Det kostar oss mycket pengar även om de kanske i bästa fall betalar till slut..... Men en del har helt enkelt inte pengarna och blåser företagen.

Om kundens rotavdrag inte går igenom så åker kunden på en skattesmäll.
Du har fått dina pengar och klarar dig helt.
Det är skattemyndigheten som kräver pengarna av kunden.
http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/skatterdeklarationer/artikel_1382175.e24

ulfg

« Svar #28 skrivet: 06 mar-10 kl 17:10 »
Jag tycker faktureringsmodellen faktiskt fungerar bra även för mig som företagare. Det är petigt att hålla reda på personnummer och fastighetsbeteckningar men det är skönt att kunna hålla undan hälften av inkomsterna och samla upp dem på ett annat konto än lönekontot. Då har jag automatiskt koll på det mesta som skall tillbaka till staten efteråt. Annars är det lätt som korkad egen företagare att ha gott om pengar tills man plötsligt skall betala in skatten och avgifterna...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #29 skrivet: 15 apr-10 kl 21:57 »
Pratade ed skatteverket och gick inte rot avdraget igenom var vi tvungna att fakturera kunden igen..... på den resterande delen. Sen har jag läst att du kan inte söka rotavdraget innan kunden betalat fakturan. Då drar det ju ut ännu mer på tiden.

Tycker det är krångligt. 
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Skytten

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 16 apr-10 kl 07:26 »
Visst gör man det krångligt, det är svårt för en enmansföretagare.  Vanligaste utbetalningen för rot/rut är till ett företag med anställda, som har möjlighet att avdela en person till papperssvängen.

En affärside är att hjälpa enmansföretag med administration och krångelgrejor.

Johannes

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 apr-10 kl 07:54 »

Självklart måste man kolla alla större kunder! Annars kan man gå i putten!
Det är mer än en som varit för godtrogen.
Jag känner till en byggfirma utanför Visby och en utanför Växjö-där det bara blev mer och mer som skulle göras tills någon stupade och anställda blev utan jobb!!!

Tatchita

• Småland
« Svar #32 skrivet: 11 maj-10 kl 15:55 »
Jag måste säga att jag inte tycker det är vidare krångligt när man väl satt sig in i det. Jag ansvarar för faktureringen för en byggfirma med ROT avdrag. Det gäller främst att veta vad det är man får göra avdraget för. Om du som företagare säger att en kund är berättigad till rotavdrage men att det sedan visar sig felaktigt så är det du som företagare som får stå för den förlusten som du annars skulle fått från skatteverket.

Det gäller ju precis som ni säger att ha rätt uppgifter och om man är osäker så kan man alltid kolla en fastighetsbeteckning eller personnr om man är osäker på om kunden lämnat rätt uppgifter. När vi fakturerar en kunde med rotavdraget så får kunden betala fakturan på 10 dagar istället för 30 som annars just för att företaget inte ska behöva ligga ute med pengarna för länge. Sedan skriver vi alltid på varje faktura vi skickar att vi har rätt att kräva kunden på det belopp som företaget inte får från skatteverket och det är ingen som motsatt sig det.

Är man osäker på om kunden redan utnyttjat avdraget så kan man begära att de ordnar ett uttdrag från skatteverket där det står hur mycket av avdraget de redan använt sig av. Detta måste man dock i så fall göra innan arbetet påbörjas enligt mitt tycke. Sedan är det upp till kunden att se till att de inte utnyttjar det för mycket så att de får en stor restskatt. Skatteverket betalar ut till 50 000kr per person. Om ni känner er osäkra kan man alltid kontakta skatteverket och stämma ett möte med dem för att gå igenom vad som gäller.

Lycka till!

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #33 skrivet: 11 maj-10 kl 21:31 »
Om du som företagare säger att en kund är berättigad till rotavdrage men att det sedan visar sig felaktigt så är det du som företagare som får stå för den förlusten som du annars skulle fått från skatteverket.

Är det verkligen så??? Jag ringde och frågade Skatteverket och de sa att jag bara skall göra en ny faktura till kunden om det inte går igenom. De hadde inte haft några problem sa de.

Jag hoppas verkligen att ROT avdraget försvinner. Det är så jobbigt med de kunder som skall dra av "lite" sisådär 1000 kr... kostar mer än det smakar känns det som.

Tatchita

• Småland
« Svar #34 skrivet: 23 maj-10 kl 19:36 »
Om det är som så att du inte får det du begärt från skatteverket beviljat för att kunden har använt upp sin del av rotavdraget så kan du skicka en faktura på det till kunden MEN om det är som så att du som företagare säger till kunden att de får rotavdrag för ett helt fristående garage och det visar sig att man inte är berättigad till rotavdrag för detta (som man nu inte är) så är det du som företagare som själv får stå för den förlusten på vad det kostar eftersom det är du som gjort fel i detta avseende.

Visst är det rörigt och det gäller att kolla upp de arbeten man ska göra så att man är berättigad till avdraget innan man säger det till kunden. Är man orolig kan man alltid ringa till skatteverket och fråga om man inte hittar det på deras hemsida.

Hoppas det löser sig!

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 24 maj-10 kl 00:52 »
Vi lovar aldrig något utan säger att vi kan söka men skatteverket får avgöra om det går igenom eller inte. Har börjat skriva det även på fakturan. Dessutom upplyser vi inte om ROT-avdraget det får kunden fråga efter själva.

En del kunder kommer iefterhand och vill ha det. Men då är ju redan fakturan skriven. Då blir det ju ännu mer mergöra

Hur gör ni då? Nekar el fixar till det?
Tur vi mest har firmor som beställare

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 maj-10 kl 08:23 »
Man märker verkligen att det är för dålig konkurrens bland byggare, förmodligen är det väl därför vi har de extrema byggkostnader som vi har i Sverige.
Har lite svårt annars att se att man kan tycka att allting är så besvärligt.

rangs

• -
« Svar #37 skrivet: 24 maj-10 kl 16:57 »
Spec krångligt tycker jag nog inte det är ! har själv en fönterputs firma och jag upplever det inte som ett stort problem med att ansöka om skatteavdrag och då gör vi ändå en 10-15 ansökningar i månaden och hittils är det inga problem alls.
Kärlek och krig är detsamma, och krigslister och taktik är tillåtna i båda

Skytten

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 24 maj-10 kl 17:15 »
Spec krångligt tycker jag nog inte det är ! har själv en fönterputs firma och jag upplever det inte som ett stort problem med att ansöka om skatteavdrag och då gör vi ändå en 10-15 ansökningar i månaden och hittils är det inga problem alls.

Fönsterputs är liksom ganska otvistligt en hushållsnära tjänst, så länge det är bostäder.
Inom byggsektorn, och trädgårdsarbete är det lite annurlunda.
Vad är en buske , när blir busken träd?

Tatchita

• Småland
« Svar #39 skrivet: 26 maj-10 kl 14:22 »
Om fakturan redan är skickad men obetald så hade vi nog gjort som så att vi informerat kunden om att vi kan göra om fakturan med eftersom det skapar problem för vår del så kommer vi att lägga på en timmes debitering på slutfakturan istället så att man inte sitter med en massa arbete utan att få något för det. Annars om det handlar om mindre summor kan man säga att det är svårt att ändra i efterhand men att kunden har möjlighet att själva skicka in och begära rotavdrag som det var tidigare innan det var företagarens uppgift att sköta detta. Den möjligheten finns fortfarande men dock inte lika omtalad. Skulle fakturan vara betald när kunden kommer på att de vill ha rotavdrag skulle vi informera dem om att de har möjlighet att själva ansöka om det och sedan hänvisa dem till skatteverket då den kunskapen om exakt hur det går till besitter inte vi eftersom det inte är något vi arbetar med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 3 användare
MaBr, Bokohammare, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser