Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga?  (läst 5061 gånger)

LeftBehind

• Halland
Dräktiga?
« skrivet: 14 jun-09 kl 12:34 »
Jag köpte 15 st får för 2 månader sedan som igentligen skulle gå till slakt så deras ull var rätt så lång och då klippte vi dom och jag upptäckte att vissa utav dom hade små juver, o vissa hade inte, men dom som har är ganska så runda om magen, tänkte först att nää dom har bara blivit tjocka sen dom kom hit, men så började jag fundera igår om det kanske är så att dom är dräktiga?,
Har aldrig haft får innan så jag tänkte om det är någon som kan säga om man kan se på en tacka om dom är dräktiga? Innan dom blivit väldigt tjocka då vill säga eller det kommer ut lamm  :) .

MVH Mari
Finulls får, kinda höns, myskankor, maranhöns, isbar höns, Faveroll höns och massa andra djur.
www.ekkullensfarfarm.blogg.se

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Dräktiga?
« Svar #1 skrivet: 14 jun-09 kl 14:03 »
Jag köpte 15 st får för 2 månader sedan som igentligen skulle gå till slakt så deras ull var rätt så lång

Njaee får som ska gå till slakt på slakteri måste vara nyklipta!
Annars blir det straffavgift per får.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LeftBehind

• Halland
« Svar #2 skrivet: 14 jun-09 kl 17:44 »
Ja det vet jag ingenting om, men dom andra han hade skulle gå till slakt, kankse beror på vilket slakteri man skickar dom till.
Men det var inte de som var de viktiga! Undrar fortfarande om man kan se på en tacka om hon är dräktig innan dom blir väldigt stora om magen då?
Finulls får, kinda höns, myskankor, maranhöns, isbar höns, Faveroll höns och massa andra djur.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 14 jun-09 kl 23:39 »
 Har damerna juver som du reagerar på som oerfaren är nog lammungar på väg  ;)
   MvH
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 15 jun-09 kl 07:16 »
Frågan var:
Undrar fortfarande om man kan se på en tacka om hon är dräktig innan dom blir väldigt stora om magen då?

Mitt svar:
Som föregående svarare sa: Juvret växer, ibland hinner det bli riktigt mjölkstinnt innan
det är dags.
Samt att de svullnar runt slidöppningen, de blir ofta rätt svullna och mer eller mindre röda.

Sen är det hopplöst att se när det är dags om man inte har koll på när de betäcktes,
en del som är supertjocka, stort juver och riktigt svullna kan ha ett tag kvar,
medan en annan som inte ser så "färdig "ut lammar.
Mitt råd är att ha dem under uppsikt. Jag skulle vilja ha dem i en hage där det finns
en lösdrift eller någon ladugårdsdel de kan gå in i, mina vill i alla fall gärna söka
sej in när de lammar. (Gäller inte alla)

Ang. foder:
Känn på dem över ryggen, har de bra hull? Det är bra att ge tillskott av selen mm
(Det får någon annan hjälpa dej med, mängder o så )
Men de kanske behöver en giva kraftfoder om du inte har superbra bete.

Ska bli spännande att följa hur det går. Lycka till!
Njuter av värme och allt det gröna!

voortrekker

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-09 kl 14:14 »
Jag är i samma sits som du... Tog över tackor med lamm som gått med bagge. En av damerna börjar bli ofantligt rund... problemet jag har är att hon fortfarande har ett lamm brevid sig varför juvret av detta skäl är mjölkfyllt... jag har dock tagit det säkra före det osäkra och ger dom lite kraftfoder med mineraler varje dag trots att dom går på bete... särskilt när betet börjar tunna ut. Avvänjning nästa vecka sedan får vi se vad som händer....

LeftBehind

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 jun-09 kl 21:11 »
Tack så hämskt mycket för svaren!

Jo dom kan gå in när dom vill och det är ganska så bra bete, dom får även mineraler varje dag och havre lite då och då. Tror det är ganska så bra hull på dom, vad jag kunde känna på dom när vi klipte dom.
Ja det skall bli intresant och se vad som händer, kanske skall förbereda så kan bygga ihop lite lammningsboxar då.

MVH Mari

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 16 jun-09 kl 08:34 »
Om man verkligen vill veta så kan man ta ut en som scannar dom, då får man också veta hur många lamm som ev. finns därinne. Men innan de börjar sätta juver tycker jag det är svårt att se med blotta ögat.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 16 jun-09 kl 18:48 »
Jag har precis i dag klippt min sista tacka färdigt. Hon har varit ganska svårfångat varför jag inte gjort det tidigare. Anledningen till att jag gav mig sjytton på att hon skulle klippas klart i dag var att jag såg juvret därbak. Hon har altså ett ganska stort juver tycker jag. Mina fem tackor har inte gått med någon bagge och jag har fått veta att det finns något som heter jungfrujuver och att det sannolikt är det hon har men det vill tiden visa.
Oj vad jag blev förvånad när jag först såg juvret!
« Senast ändrad: 16 jun-09 kl 19:32 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

LeftBehind

• Halland
« Svar #9 skrivet: 17 jun-09 kl 09:41 »
Ja det skulle det väl kanske med vara. Men att alla 15 har det, känns lite osanolikt, eller?

/Mari

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 02 feb-10 kl 15:40 »
Ja det skulle det väl kanske med vara. Men att alla 15 har det, känns lite osanolikt, eller?

/Mari

Hittade just denna gamla tråd och undrar nu hur det gick. Blev det några lamm???

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-10 kl 11:35 »
Tog över tackor med lamm som gått med bagge. En av damerna börjar bli ofantligt rund... problemet jag har är att hon fortfarande har ett lamm brevid sig varför juvret av detta skäl är mjölkfyllt... jag har dock tagit det säkra före det osäkra och ger dom lite kraftfoder med mineraler varje dag trots att dom går på bete... särskilt när betet börjar tunna ut. Avvänjning nästa vecka sedan får vi se vad som händer....

Är det dom som lammat nu ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser