Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa höskörd  (läst 4251 gånger)

uffeoanette

Köpa höskörd
« skrivet: 13 jun-09 kl 20:22 »
Hur mycket ska man betala för en andra skörd på rot?
Jag har själv kört gödning.

Fordson

SV: Köpa höskörd
« Svar #1 skrivet: 14 jun-09 kl 14:11 »
Det beror väl på kvalitet och hur desperat man är...
Jag köper 1 ha på rot för 1000 + moms (1250:-) och då har jag själv gödslat.

uffeoanette

« Svar #2 skrivet: 16 jun-09 kl 20:50 »
Det beror väl på kvalitet och hur desperat man är...
Jag köper 1 ha på rot för 1000 + moms (1250:-) och då har jag själv gödslat.

Men då tar du mer än en skörd?

Fordson

« Svar #3 skrivet: 17 jun-09 kl 13:05 »
Ja om det går. Jag har tillgång till gärdet hela säsongen.
Ungefär som att arrendera, men ingen arrenderar ut nåt här p.g.a av dom j-vla bidragen.
Jag tycker det är dyrt men gärdet ligger bredvid ett av mina gärden och jag behöver verkligen det hektaret också, så det är bara att pynta och se glad ut.

Om man brukar mark som ägaren tar bidragen för, borde kostnaden vara 0:-/år  (Men dom åsikterna har jag ju väl uttryckt i en annan tråd).

uffeoanette

« Svar #4 skrivet: 27 jun-09 kl 20:33 »
Om man brukar mark som ägaren tar bidragen för, borde kostnaden vara 0:-/år  (Men dom åsikterna har jag ju väl uttryckt i en annan tråd).

[/quote]

Håller med dig

jens@lant-liv.org

• Föreningen för socialt och ekologisk utveckling pa landsbygden.
« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 07:39 »
jag ta betalt 500 SEK / ha för att ta in en sköd av vall pa rot, atminstone om det handla om en gammal vall. För att sla ned gräset betalar folk ju nächstan 1000 SEK / ha och da har dom egentligt ingen rätt till EU-bidrag....

Fordson

« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 15:10 »
jag ta betalt 500 SEK / ha för att ta in en sköd av vall pa rot, atminstone om det handla om en gammal vall. För att sla ned gräset betalar folk ju nächstan 1000 SEK / ha och da har dom egentligt ingen rätt till EU-bidrag....

I det fallet att man betalar för att slå en (1) skörd håller jag med om att bidragen inte har med saken att göra.
Bidragsdebatten går nog inte att lösa eftersom dom som sitter på gårdsstöden alltid anser sig ha rätt till bidragen hur
man än vänder och vrider på saken.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 16:08 »
Betalade 1500 kr för 1,5 ha första skörd. Blev 34st stora rundbalar så jag var rätt nöjd ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fordson

« Svar #8 skrivet: 16 aug-09 kl 18:26 »
Betalade 1500 kr för 1,5 ha första skörd. Blev 34st stora rundbalar så jag var rätt nöjd ;D

Får man fråga vad balningen kostade? Jag betalar 120:- + moms per bal.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 12:20 »
Har inte fått räkningen än så jag vet faktiskt inte...

Han som slog vallen tog ca 1500 kr
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

regnpipan

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-09 kl 13:49 »
Får man fråga vad balningen kostade? Jag betalar 120:- + moms per bal.
Jag gav 100 kr + moms.

Fordson

« Svar #11 skrivet: 18 aug-09 kl 15:47 »
"Han som slog vallen tog ca 1500 kr"

Tog han 1500:- för att slå 1.5 ha vall? Slog han med lie då eller  ????

uffeoanette

« Svar #12 skrivet: 18 aug-09 kl 21:13 »
Hur mycket ska man betala för en andra skörd på rot?
Jag har själv kört gödning.

Jag betalade nu 600 kr/ha. Fick 26 balar på 3 ha

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 18 aug-09 kl 21:34 »
Hmm lite ot ...
Jag har en val jag får ta gratis om jag vill .
Den är ca 10hkt men inte sådd eller nåt .
Jag har inga maskiner eller kunskap själv .

Vad ska jag göra om jag vill ta hösilage där ?
Vad brukar det kosta osv .
Är det ens värt det ? Jämför med att köpa sitt hösilage ? Nu betelar jag 500kr för 420kilo hösilage med högt torrsubstanns.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 19 aug-09 kl 20:55 »
Vad ska jag göra om jag vill ta hösilage där ?
Vad brukar det kosta osv .
Är det ens värt det ? Jämför med att köpa sitt hösilage ? Nu betelar jag 500kr för 420kilo hösilage med högt torrsubstanns.
Nej, har du inte maskiner för några moment (slåtter och strängning) så är det inte värt besväret, framför allt om det är tveksam kvalité på vallen och du saknar egen erfarenhet. Jag var bortrest och var tvungen att betala för skörden (slåtter, strängning och plastning). Självkostnadspriset blev då cirka 170:-/bal och då körde jag in från vallen själv. Köper du analyserat ensilage/hösilage så kostar balarna 200-250:- och vet då vad du får.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #15 skrivet: 19 aug-09 kl 23:41 »
Nej, har du inte maskiner för några moment (slåtter och strängning) så är det inte värt besväret, framför allt om det är tveksam kvalité på vallen och du saknar egen erfarenhet. Jag var bortrest och var tvungen att betala för skörden (slåtter, strängning och plastning). Självkostnadspriset blev då cirka 170:-/bal och då körde jag in från vallen själv. Köper du analyserat ensilage/hösilage så kostar balarna 200-250:- och vet då vad du får.
Njaa jag betalar ju 500kr för en bal som väger 420kg.
Jag vill gärna ha ett grövre o lite magrare hösilage men med hög torrsubstans .
Det blev ju en rejäl prisskillnad .
Vallen ligger bara 1km från stallet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser