Hej!!
Kul att ni har bestämt er för att flytta ut i bushen

!
Jag vet inte hur läget är i just era kommuner, men överlag ligger nog priserna runt 4-5000:- kr/mån och neråt, beroende på husets storlek, standard, och hur mycket ni betalar själva; kall/varmhyra, sotning, sophämtning m.m.
Kan ni tänka er en enkel standard är det helt klart ett guldläge för eran ekonomi! Själv bor jag i ett hus på 67 kvadrat (står mer om det i tråden "en fråga om hur ni bor" på Ljugarbänken), har el, telefon och rinnande kallvatten i köket. Alltså ingen central uppvärmning så det blir att elda i varje rum, ingen WC, ingen dusch, och definitivt ingen tilläggsisolering. Och jag betalar 8000:- om året!
Förutom att annonsera i tidningar (har aldrig testat det) är det en bra idé att sätta upp lappar med "Bostad sökes" i mataffärer i trakten, nästan alla går dit, och på en egen lapp kan man skriva hur mycket man vill. Själv har jag hyrt två hus den vägen!!
En annan variant som är något fräckare är att åka runt och titta där man vill bo, och ser man ett hus som ser omskött men inte bebott ut sätter man en lapp i dörrspringan eller liknande där man berättar att man gärna skulle vilja hyra kåken. Jag har testat detta oxå, tyvärr sa den mycket trevliga personen som ringde att uppvärmningssystemet på kåken var paj, men annars hade dom gärna hyrt ut det!
Vad gäller bilar är relativt nya en dålig affär, anser jag. Är ni bara hyfsat händiga finns det mycket pengar att spara på att ha en äldre bil som är mera "mekarvänlig", och delar går ofta att få tag på billigt på en skrot. Nya bilar är ofta så krångligt konstruerade att ni inte ens kan byta tändstift eller olja själva. Dessutom är en äldre bil billigare i inköp! Köp nåt slitstarkt som bara tuffar på, typ en Volvo eller Mercedes; dom är dessutom så tunga att dom (med bakhjulsdrift och allt) tar sej fram i taskigt vinterväglag!
Även en gammal bil går fint att köra på etanolblandad bensin, 10-50 % E85 och resten bensin, bara att testa sej fram vilket som motorn går bäst på!
Det allra bästa är förstås en bil av årsmodell -76 eller äldre, skattebefriad och besiktning bara vartannat år.
Lycka till, några av mina tips är kanske användbara!
önskar skräptanten (som tydligen har horder med åsikter...min nyaste bil är en -88

)