Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har ni i era holkar?  (läst 4061 gånger)

Pong

Vad har ni i era holkar?
« skrivet: 12 jun-09 kl 15:27 »
Nå vad har ni för fåglar i era holkar på gården?

Inget särskilt märkvärdigt i mina holkar, nötväcka, stare, sädesärlor, rödstjärt och gråsparvar. Holken med nötväckorna i är nog min favorit, mest för att deras trädklättrande är kul att studera. Satte upp 3 holkar igår och skall snickra ihop några till idag. Jag går inte efter några mått utan gör som verkar vara lämpliga mått och det fungarar, inte heller blir de särskilt vackra, förutom de stockholkarna med rutten kärna, vilket sedan smälter in bra i naturen.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Vad har ni i era holkar?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-09 kl 15:43 »
Vi har en holk precis vid ett fågelbord på altanen, tre meter från köksfönstret. Jag trodde att det skulle vara för nära både oss och de andra fåglarna vid fågelbordet för att vara attraktivt, men ett blåmespar har häckat där hela våren. Här om veckan flög en unge ut. Kul, första gången jag såg en blåmesunge. Liknade mamma och pappa, fast kamouflerad.

Längre bort har vi en större holk, där jag sett ett rödstjärtpar flyga in och ut. De var också kul att se, eftersom jag aldrig sett rödstjärtar förut. Jag är inte säker på att de är kvar nu, vi misstänker att nötskrikorna, eventuellt ekorrarna, har jagat bort dem.

Jag tillverkar holkar enligt rakt motsatt filosofi mot Pong; jag går in på internet och letar upp de exakta mått som krävs för vissa arter innan jag börjar snickra. Jag föredrar att göra konstiga holkar åt ovanliga arter. Sök på "trädkryparholk" så fattar ni vad jag menar.

Dock är blåmesholken en stockholk.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Erik F

« Svar #2 skrivet: 12 jun-09 kl 16:05 »
Jag har nog gjort 20-25 holkar i vår. Nästan alla är bebodda. Det är Stare, Pilfink, Talgoxe, Blåmes,Svart o vit flugsnappare och Grå flugsnappare. Jag har gjort särskilda holkar åt Rödstjärt men inte fått några att bo där. Nu gör jag holk åt trädkrypare och kattuggla
det blir väl inget boende där förrän nästa år.
Vi har en brännvinsholk sitter i växthuset men ingen flaska där, och jag skulle flytta den, då flyger en blåmes ut.
Jag tittade in i holken där var 5 nykläckta ungar och 6 ägg.så nu får växthuset vara ifred.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 jun-09 kl 16:49 »
Jag satte upp fyra holkar i vintras, men jag vet inte hur många som är bebodda nu. Den enda jag är säker är en som jag satte upp halvt på skoj i lutande vinkel på en ekgren. Där bor svartvita flugsnappare nu, men dom är skygga och flyger inte i närheten av holken om dom ser att jag tittar. Dessutom har jag ett bo ovanpå veden i vedboden, tror det är björktrast. Undrar om inte det är övergivet dock, även om det ligger ägg där i. Björktrastar brukar ju protestera om man kommer nära boet, men här är helt tomt och tyst.

Pong

« Svar #4 skrivet: 12 jun-09 kl 19:09 »
Jag har nog gjort 20-25 holkar i vår. Nästan alla är bebodda. Det är Stare, Pilfink, Talgoxe, Blåmes,Svart o vit flugsnappare och Grå flugsnappare. Jag har gjort särskilda holkar åt Rödstjärt men inte fått några att bo där. Nu gör jag holk åt trädkrypare och kattuggla
det blir väl inget boende där förrän nästa år.
Vi har en brännvinsholk sitter i växthuset men ingen flaska där, och jag skulle flytta den, då flyger en blåmes ut.
Jag tittade in i holken där var 5 nykläckta ungar och 6 ägg.så nu får växthuset vara ifred.

Det var då ganska många holkar. Men inte sätter du väl upp alla de nära gården då? Brännvinsholk?

Jag satte upp fyra holkar i vintras, men jag vet inte hur många som är bebodda nu. Den enda jag är säker är en som jag satte upp halvt på skoj i lutande vinkel på en ekgren. Där bor svartvita flugsnappare nu, men dom är skygga och flyger inte i närheten av holken om dom ser att jag tittar. Dessutom har jag ett bo ovanpå veden i vedboden, tror det är björktrast. Undrar om inte det är övergivet dock, även om det ligger ägg där i. Björktrastar brukar ju protestera om man kommer nära boet, men här är helt tomt och tyst.

Tur är väl det björktrastar är inte någe vidare kul, katten, innen den fick smaka hagel, kom ofta bombarderad med björktrastskit.

Annars så har det blivit lite kul fågeliv utanför gården i år. Ett tranpar är här och spatserar några dagar i veckan, hussvalorna, som varit borta i flera år har börjat bygga bon under takskägget, vilket är nytt. Annars så bor en gröngöling i ett träd några meter från huset och den större hackspetten har även sin verkstad dryga metern från huset, där det främst är bergstallskottar som hamras. Mindre roligt är alla dessa kajor, kråkor och skator, men hunden är bra på att ta dessa ungar, annars får haglet ta dem, men inte fan räcker det.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 jun-09 kl 19:28 »
Tur är väl det björktrastar är inte någe vidare kul, katten, innen den fick smaka hagel, kom ofta bombarderad med björktrastskit.

Då har katten försökt komma åt boet och får skylla sig själv  ;D Tycker om björktrastar, jag har följt dom tidigare år när dom haft bo i en rishög bland annat, dom har blivit "min" fågelart på något sätt

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 12 jun-09 kl 19:39 »
Tre starholkar bebodda, två flugsnapparpar, talgoxe, nötväcka. I skorstenarna kajpar med ungar, entita (eller talltita) i ett hål i äppelträdet, och ett starpar i en ihåligt äppelträd precis vid ingången till huset. Där brukar alltid talgoxar bo men inte i år, ett par starar i en invändig fågelholk i ladan och svalor i ladutaket. Det är vad som finns på tomten. Utanför sitter många olika slags holkar med diverse oika innevånare. En uggleholk finns också men är tyvärr inte bebodd i år.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 jun-09 kl 19:40 »
Jag har en ihålig lönn där det tidigare bott blåmes, men där verkar vara obebott i år

Pong

« Svar #8 skrivet: 12 jun-09 kl 23:23 »
Då har katten försökt komma åt boet och får skylla sig själv  ;D Tycker om björktrastar, jag har följt dom tidigare år när dom haft bo i en rishög bland annat, dom har blivit "min" fågelart på något sätt

Jo, men här så skiter de också på fönsterna. De uppfattar väl något hot i spegelbilden. Fågelbajs är inte någe vidare trevligt.

Hur som helst ikväll i brist på något bättre att göra. så blev det några holkar. 3 st i mes-och-starstorlek med sadeltak och tjärpap, en faluröd oljefärg och vita "vindskivor" och två i mörk bets.

Erik F

« Svar #9 skrivet: 13 jun-09 kl 06:59 »
Jag har skogsbackar och mycket hagmarker runt mig, där sitter holkarna.
Brännvinsholk- man fäller ner en lucka på framsidan av holken och där sitter två nubbglas på luckan, och så ska det stå
en brännvinsflaska i holken.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 13 jun-09 kl 10:15 »
Öppnade den utflugna blåmesholken nyss. På bottnen låg tillplattat, halvtorrt gräs. Mindre än jag hade trott, blåmesarna måste ha klättrat på väggarna för att komma ut. Jag hade föreställt mig att där skulle vara dun, äggskal och avföring, men föräldrarna hade städat så noggrannt så. En enstaka svartmyra kröp omkring därnere.

Jag har skogsbackar och mycket hagmarker runt mig, där sitter holkarna.
Brännvinsholk- man fäller ner en lucka på framsidan av holken och där sitter två nubbglas på luckan, och så ska det stå
en brännvinsflaska i holken.

Och meningen med detta är..?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 jun-09 kl 11:34 »
Och meningen med detta är..?

Dölja grejerna för frun?

_olfi_

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 15 jun-09 kl 23:49 »
Vi har talgoxe, blåmes, svartvit flugsnappare och för första gången rödstjärt (dom är inte jättevanliga häruppe). Under takpannorna på ladugården finns sädesärlor och pilfinkar, inne på logen finns ladusvalor och tornseglare. Björktrasten har bo i eken och i vår baotastora lönn... Ja det var nog allt i år.. Jag märker att flera har nötväckan, det har vi aldrig haft även om de far här jämt och ständigt  från hösten och genom hela vintern. Nu har vi en uggleholk uppe i skogen, har sett uggla där men den var nog bara passerande, tyvärr. Kanske nästa år...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 jun-09 kl 20:44 »
Tittade idag i några holkar och i den första var det sex ev. sju flugsnapparungar i den andra var det något som gladde mej mycket och det var den första häckande göktytan med ägg och unge i den tredje var det inte roligt för där låg det sju halvstora nötväckeungar döda. I den fjärde var det ruvande talgoxe och i den femte utflugna mesungar och fyra okläckta ägg.

Vidare så har två kniphonor kommit fram med var sin kull ungar "sex och åtta till antalet"

Om man är uppmärksam på björktrastar och det är flera par i ett område som häckar så utnyttjar andra småfåglar just en björktrastarkoloni för att dom talar om när det är fara i området och dom kör även bort inkräktaren. Varnings system i naturen.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser