Ja sant! Claessons Trätjära har krita, och många andra pigment, hemsida
http://www.claessons.com/index.asp, trevlig butik vid älven, de har återförsäljare i landet.
Krita har jag köpt på Skansen (byggvårdsbutiken, den låg vid Skånska Gruvan, kanske har den flyttat?), 1 kg ca 50-100 kr.
Kritan används ju till att måla innertak o dyl "limfärg", lite knepigt kapitel.
Krita används att foga, dvs smeta in fogarna mellan kaklen, på kakelugnar. Jag blandar bara med lite vatten, stryker ut (in) med gummispackel. Torkar över natten, Torka rent med torr trasa. Görs på kall ugn.
Rörspisar målar jag med kalkfärg, se annat inlägg. Jag putsar dem ju först med kalkbruk. Kalken är släckt kalk dvs CaOH2 (kalciumhydroxid). Krita är "kalksten" dvs CaCO3 (kalciumkarbonat). Kalkfärgen tar till sig koldioxid ur luften, "karbonatiserar" till "kalksten". Måla som i annat inlägg här. Jag bryr mig inte just om det smetar, så jag stryker med kalkvälling 1-2 gånger.
Kalkputs är samma som "murbruk" förr. Men kanske med finare sand. Jag blandar MURKALK E (Maxit, ca 140 kr säck 10 kg) med putssand 1 + 3 ā 4 delar. Lite knepigt att putsa murar, men man lär sig. Man kan ha putsnät på, det binder, hänger kvar...
Valter
Isander.se