Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörspis-en fattigmanskakelugn!  (läst 15276 gånger)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« skrivet: 04 jan-06 kl 21:02 »
Letade efter den finska massugnen, men hamnade här istället

Dessa herrar skall hålla kurs i hur man sätter upp en rörspis. Går av stapeln i maj detta år nåstans i Hälsingland.  Hemsidan överlag verkar ta upp en hel del om kakelugnar och uppvärmning med sådana

http://www.dataphone.se/~ncteknik/Rorspis-kurser/Kurs-i-uppsattning-av-roerspiesar.html

De har visst även kurser i uppsättning av kakelugnar lite varstans i Sverige. Priset för kurserna inkl viss skirftlig dokumentation är 950 kr, vilket låter billigt med tanke på vad det kostar att låta ett proffs göra jobbet! Kanske väl satsade pengar.

/Ebba
« Senast ändrad: 04 jan-06 kl 21:06 av Ebba »

Kiddo

  • Gäst
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #1 skrivet: 07 jan-06 kl 14:30 »
Intressant! Synd att jag inte bor i närheten annars hade jag hängt på dom.

kakel

  • Gäst
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #2 skrivet: 07 jan-06 kl 16:18 »
Hej !

Rörspis eller torparkakelugn.. det finns fler  benämningar, är i princip detsamma som en kakelugn - MEN - utan kakel.

Om intresse finns att lära uppsättning, är det tänkbart att jag denna sommar kan genomföra en tvådagarskurs (eller fler..) Detta planerade jag redan förra vårvintern. I ett stort, men mycket primitivt hus mitt i Västegötland. Inklusive kost & logi.  Mycket enkel standard.. och mest vegetarisk föda. Pris per deltagare; 2500 kr. Troligen.

Genomgång av alla moment för murning av en kakelugn.. Praktiskt arbete under två heldagar.. Även kvällar om vi behöver.. fast då har jag mest tänkt prata om kakelugnar. Tänker ta upp vilka villkor som krävs för installation av lokal eldstad, osv.  

Av skilda anledningar kunde kursen inte genomföras förra året. Informationen om den blev exempelvis inte så omfattande som hade behövts.. (en annons i Åter och lite text på min nätsida) Visat intresse för deltagande blev spridd över nästan ett halvår.. Hade dessa gått att samla inom en begränsad tid, kunde två kurser blivit av redan då.

Om jag är ute i god tid i år samt möter gott gensvar på ett tidigt stadium, så är det högst tänkbart att den går att genomföra detta år.

Hälsar kakel – rosemarie.nilsson@hagakakel.com

 

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #3 skrivet: 07 jan-06 kl 16:29 »
Ja en kurs skulle man behöva gå...

Har jag fattat rätt, om jag tror att en rörspis kräver lite mindre försiktighet vid uppeldning än en kakelugn?
Kakelugnen bör ju "smygas" igång för att inte kaklet ska spricka.
Rörspisen har ju oftast större massa som jämnar ut temperaturen bättre.
Därmed bör ju också rörspisen ha större kapacitet än kakelugnen när det gäller att magasinera värmen.
Är man lite keramiskt bevandrad och har bränningsmöjligheter kan man ju också göra sitt eget kakel och tom en egen kakelugn.
Nån som vet ifall det skulle funka att sätta kakel på en rörspis?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 16:30 »
Eldar man för fort i en rörspis så spricker putsen. Den ska smygas igång precis som en kakelugn.

kakel

  • Gäst
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #5 skrivet: 07 jan-06 kl 16:47 »
.. det verkar föga troligt att en slammad spis som en rörspis,  klarar att kunna fästa kakel på – lita på en gammal keramiker !  

Eldningsråd finns det mycket av.. jag kan vidarebefordra vid ett senare tillfälle.  Återkommer !  Är på väg ut nu..   Man kan generellt INTE säga att en rörspis kräver ”mindre försiktighet”  vid eldning.  ”Större massa” dvs. murteglet  -  du tänker kanske på den finska massugnen, Zeke..

En normalstor kakelugn (alt. rörspis) har en vikt om ungefär ett ton. Inte illa det heller, även om den finska ugnen är uppmurad med  betydligt mer tegel – upp till flera ton.  Och av annan konstruktion, som inte jag behärskar, mer än teoretiskt.  Och - självklart kan en keramiker vara sin egen kakelugnsnmakare – di gamle krukmakarna var i regel bäggedera..

/kakel

kakel

  • Gäst
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #6 skrivet: 08 jan-06 kl 13:51 »
Nu har sammanställt lite eldningsråd – Väl bekomme !!   Hälsar kakel

http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=9324
..heter ´vedskolan´ och denna länk finns under LÄNKAR – klicka vidare till VED - här på Alternativ´s forum


titta även in här:
http://www.lansmuseum.a.se/byggnadsvard/kakelugn.cfm?in_idnr=157  ..finns också den bland länksamlingarna under BYGGNADSVÅRD

http://www.sp.se/energy/sv/teknikomraden/Forbranning/tips_ved.htm



Nedanstående text fanns under ´Artiklar´ här på alternativ´s forum och jag sparade den:

VEDELDNING
Att elda med ved kan både vara ett miljömässigt och ekonomiskt gynnsamt alternativ. Det krävs dock en del kunskap för att eldningen ska fungera som man tänkt sig.
 
Energivärde
Teoretiskt avger 10 kg torr ved 50 kWh värmeenergi. Hur mycket av den energin man sedan får ut beror på vilken spistyp som används och hur den eldas. För att ersätta värmevärdet hos 1 liter olja, behövs det mellan 2,54 kg ved. Det fordras alltså noggrann och genomtänkt eldning om man skall få ut lönsam värmeenergi ur spisen.
 
Veden
Tung och kompakt ved av lövträ ger volymmässigt bäst energiutbyte. Ved av björk, bok eller ek är några exempel. Sådan ved brinner lugnare än ved av gran och furu. På grund av sitt kådinnehåll sprätter barrträ också småglöd, som kan hamna utanför eldstaden. Bra bränslen är också kol, koks och briketter, som har lång och effektiv bränntid.
 
Om veden lagras utomhus skall man se till att den ventileras ordentligt och ha ett fungerande regnskydd över. Att elda med fuktig ved är oekonomiskt eftersom det åtgår en hel del värme bara för att driva ut fukten. Det är också svårt att tända en sådan brasa. Dessutom kondenseras mycket fukt i rökgången, vilket kan skada murstocken.
 
Eldningen
God lufttillförsel, torr ved och hög och jämn tempera tur är nyckelord. Många äldre vedpannor är också otillräckligt isolerade. I en del pannor till och med vattenkyls förbränningsrummet. Förbättrar man isoleringen blir förbränningen mer effektiv. För att elden överhuvudtaget ska kunna brinna krävs tillförsel av syre till härden. Den varma röken är lättare än omgivande kall luft, därför stiger de upp genom skorsten, vilket skapar ett undertryck i skorstenens nedre del. Detta gör att luft sugs till härden. När du tänder och tills elden har tagit sig bör du ha spjällen öppna. Sedan kan du anpassa spjällen och eventuella dragluckor så att veden brinner lugnt. Om en spis ryker in då man börjar elda kan det bero på att luften i skorstenen är så kall att draget inte kommer igång. Därför skall man börja med en uppflammande eld av lättantändligt tidningspapper, men inte mycket, så att värmen stiger uppåt. Tjär- och sotutsläppen är som störst i de moment då brasan tänds och då ny ved läggs på.
 
Veden måste till en början vara torr, finhuggen, staplad i eldstaden så att luft kan komma till. När elden tagit sig kan man elda med grövre vedstycken. Använd gnistgaller om spisen är utan luckor. Eldar du i en kamin och vill ha en mysbrasa kan du elda med öppna eldstadsluckor, men räkna då med att verkningsgraden blir mycket sämre. Stäng luckor och spjäll när du inte eldar.
 
Ingen mörk rök
För att man skall få ut maximal energi ur veden måste förbränningen vara total. Det behövs ganska hög temperatur i härden för att de brännbara gaser som frigörs ur träet skall antändas. Försöker man småelda genom att strypa lufttillförseln alltför mycket går dessa ut oförbrända genom skorstenen. Röken är då mörk. I den situationen förloras dels värmeenergi, dels avsätts sot och tjära i rökkanalen. Detta är lättantändliga beläggningar som så småningom kan leda till soteld, kanske vid en köldknäpp då man eldar hårt under en tid.
Mörk rök visar alltså att förbränningen är dålig. Den ger också en besvärande röklukt och nerdalandes sotflagor, vilket vid en viss väderlek kan vara problem i tätbebyggda villaområden. Gul rök innebär att röken innehåller mycket tjärämnen. Se på skorstensröken om du eldar rätt, den skall vara vit eller osynlig.
 
Moderna spisar
Ofta är de moderna bränslesnåla spisarna tekniskt avancerade. Om spisen ar försedd med luckor går förbränningstemperaturen upp mycket högt. Eldens intensitet regleras vanligtvis med ett tilluftsspjäll och ett rökgasspjäll. Med tilluftsspjället ställer man in mängden luft till härden och med rökgasspjället regleras frånluften ut i skorstenen. Dessutom finns ofta spjäll och luckor som sköter till- och frånluft till en värmeväxlare i anslutning till eldstaden. Luftströmningen från värmeväxlaren förstärks ofta av en elektrisk fläkt för att uppvärmningen skall gå snabbare. De moderna kaminerna och pannorna har mycket bättre förbränning, vilket ger mindre utsläpp och bättre värmeekonomi.

 Äldre spisar
Äldre kaminer och spisar kan förbättras genom olika insatser som får varm luft att cirkulera i rummet. Det går också att ordna så att förbränningsluften tas in utifrån. Värmen kan lagras och hållas kvar i sten, sand eller vatten som kopplas till på olika sätt.
 
Eldning i tätort
l tätorterna bör man elda flis i större anläggningar, men undvika privat vedeldning i större skala, röken kan vålla obehag. Bor man däremot i mindre tätbebyggt område så kan man elda med ved/flis. I landsorten kan det till och med vara en fördel att elda med ved, eftersom partiklarna i röken är basiska. Även om det är små mängder så bidrar de till att motverka försurningen. Jämför man utsläppen från ved- och oljeeldning för olika ämnen så kommer man till följande slutsatser:
o   Mer koldioxider släpps ut vid vedeldning än oljeeldning.
o   Ingen svavel släpps ut vid vedeldning.
o   Förhållandevis lite kväveoxid släpps ut vid vedeldning jämfört med oljeeldning.
o   Mer partiklar och tjärämnen som kan vara cancerogena släpps ut vid vedeldning.
Rening och pinnar
Kväveoxider, cancerogena ämnen och sot kan renas när man fliseldar i större anläggningar. Den stora fördelen med biobränslen är ju att det inte blir ett tillskott av koldioxid. Visst är det bra att ta till vara kvistar och pinnar på hyggen och använda dem till bränsle. Men man får inte vara för effektiv. Det kan störa näringsbalansen i skogen och öka behovet av skogsgödsling. Man bör helst lämna kvar mindre stammar.
 
Papper, allt möjligt med trycksvärta, plaster och annat är olämpligt som bränsle. Papper med trycksvärta i vedspisen avger tungmetaller som släpps rakt ut genorn skorstenen. I första hand skall man lägga papper till pappersinsamlingen.
 
Men det går att komma till rätta med vedeldningens miljöproblem. De är av teknisk art. Vedpannorna som säljs idag ska vara godkända av statens provningsanstalt. De är bättre än oljepannor ur miljösynpunkt - om man inte använder dem i tätorterna.

Verktyg för vedhantering
Våren är rätt årstid för att kapa och klyva veden. Staplar man veden torrt och luftigt, så hinner den torka tills eldningssäsongen börjar på hösten. Ett vedämne som är kluvet torkar betydligt snabbare än en hel rund bit. Att veden är tillräckligt torr är en förutsättning för att eldningen skall gå bra. Tung och kompakt ved av lövträ avger mest värme.
 
Huggkubbe och klyvyxa
Huggkubben skall vara stadig och tillräckligt hög. En klyvyxa är rätt verktyg för att spräcka veden. Yxhuvudet är smalt och kilformat och skaftet är långt. Yxskaft tillverkas av hårda träslag som hickory, ask eller björk. Skaftet på köpta yxor säkras i yxhuvudet med epoxylim, vilket ger en stark och fjädrande infästning.
 
Släggyxa och kilar
Nacken på en släggyxa är utformad som en slägga. Tillsammans med vedkilar användes släggyxan för att klyva långa eller grova vedstycken. Ämnet som skall klyvas läggs på marken. Först slås en kil in i en naturlig spricka eller i ändträet. Därefter slås ytterligare en eller flera kilar in, tills biten är helt spräckt. Även om yxa och kilar ar härdade för ändamålet finns risk för att små metallsplitter kan fara iväg och skada händer eller ögon. Använd därför handskar och skyddsglasögon.

Sköt om yxan
Påfrestningarna på verktygen är stora vid vedhuggningen. Ett yxhuvud som sitter löst på skaftet kan bli en farlig projektil. Gamla lösa skaft kan fixeras, om man knackar in en liten skaftkil av stål i yxans öga. Dags att skafta om yxan? Nya skaft kan du köpa i järnaffären eller tillverka själv. Det nya skaftet fixerar du genom att knacka in en flack träkil, så att skaftänden expanderar fast i yxhuvudet. Håll yxeggen vass med flat skärpfil och brynsten.

 Vedkap
Tillhör du dem som helt eller delvis värmer upp ditt hus med ved? Då vet du att det går åt många kubikmeter under en uppvärmningssäsong. För att kapa och klyva sådana mängder ved, kanske 15-20 kubikmeter eller mer, kan det vara nödvändigt med rationella metoder. En stadig vedkap med roterande sågklinga är ett bra hjälpmedel. Utgår man från långa vedlängder skall också vaggan vara lång och stadig. Motorn skall vara kraftig för att orka med. Sågen skall uppfylla Arbetarskyddsstyrelsens anvisningar. En sådan här såg kostar naturligtvis en hel del i inköp. Ett alternativ är att köpa den tillsammans med några andra vedeldare. En annan variant är att hyra vedkap en eller annan dag.
 
Bågsåg och sågbock
Är du en "helgeldare" som bara eldar ibland. Då det inte åt så mycket ved. Samma sak om man skall hålla fritidshusets vedförråd fyllt.
 
Rätt utrustning är då en bågsåg avsedd för vedsågning och en hopfällbar sågbock. Bågsågen består av en stålrörsbåge där sågbladet spänns in. Det tunna sågbladet med kaptänder lämpar sig väl för kapsågning i grovt och rått virke. Sågens längd skall vara 30-36" d v s 75-90 cm. Ett tandspetshärdat sågblad behåller visserligen skärpan 3-4 ggr längre än ett vanligt blad, men tänderna kan inte filas skarpa igen, så den sågen blir till avfall snabbare.

 Kedjesåg
Att kapa ved med kedjesåg kan vara farligt om man inte har vana och kunskap. Det finns hopfällbara sågbockar som är anpassade för flertalet elektriska kedjesågar med maximal svärdlängd 3-50 mm. Kedjesågen fixeras på sågbocken så att den inte kan kasta (hoppar iväg). Svärdskyddet motverkar oavsiktlig kontakt med sågkedjan.
 
Vedklyv
Vedklyven drivs av en elektrisk motor, som via en oljepump ger kraft åt oljehydraulkolven. Den sakta utåt-inåtgående kolven, som du reglerar med spaken, klyver vedträn upp till 50 cm längd. Det finns även klyvskruvar, där veden klyvs mot en roterande konisk gängad skruv. Eftersom skador har uppstått med sådana maskiner, skall man vara extra försiktig, t ex med handskar och kläder som kan fastna. Sådana här maskiner som klyver och kapar ved skall uppfylla Arbetarskyddstyrelsens anvisningar. Priset är högt, så även här kan flera gå samman om inköp.
 
Jan Gustafson-Berge

Copyright © Tidningen Åter / Petter Bergström samt respektive författare
Sidan uppdaterad 2004-02-21



Elda i kakelugn

Lägg först ett par större klabbar på varsin sida av eldstaden. Knyckla ihop tidningspapper och, om det finns, näver däremellan. Lägg tunna stickor tvärsöver klabbarna och papperet. Eventuellt kan ett lager till med lite grövre vedträn läggas tvärsöver det förra lagret.

Öppna spjället och dragluckorna fullt och tänd på. Låt brinna i 5–10 minuter, och när det brinner bra, lägg på mer trän. Låt brinna 10–15 minuter till, tills det är full fyr. Stäng eventuellt en eller båda dragluckorna. Det ska sjunga om brasan (man ska höra att den drar in mycket luft). Det är viktigt att man får hög temperatur i eldstaden, så att även teglet hinner värmas upp, för att inte släppa ut mycket oförbrända ämnen i miljön och för att inte få tjära i skorstenen. Stäng dragluckorna, om du inte gjort det förut, och skjut in spjället till hälften.

Lägg sedan in mera ved om du behöver mycket värme, men lägg inte in för många brasor, så att kakelugnen eller rörspisen blir för varm och spricker – dessa ugnar är tröga att värma upp så det tar några timmar innan de ger full värme, men sedan värmer de hela natten. Skjut eventuellt in spjället mer, lyssna på draget – om det »fluffar« och tuffar får elden för mycket luft.

I en del äldre beskrivningar står det att man kan stänga helt, men det vågar inte jag. Använd näsan och lukta om det luktar rök, särskilt om det är en ny kakelugn du eldar, de har alla lite olika behov av drag. Luktar det rök behövs det mer luft, du får öppna spjället mer, eventuellt också dragluckorna.

Om du vill ha luckorna öppna för trivsel eller för att få ut värmen snabbare i rummet, vänta tills brasan tagit sig ordentligt, och öppna spjället mera.

Att ha torr ved är A och O för att få en bra och miljöriktig brasa. Den torraste perioden under året är januari till och med juni, sedan är luftfuktigheten för hög för att veden ska torka tillräckligt. Alltså ska veden huggas och klyvas på våren för att bli bra, det duger inte att göra detta på semestern i juli om man ska ha den till vintern. Helst ska den ligga och torka ett år därefter innan den används. Klyv veden i olika storlekar så att du har rätt smala stickor i början av brasan, och allt grövre vartefter den brinner.

av Calle von Essen    www.byggnadsvard.se    Ur ´artikelsamling´  från tidskriften Byggnadskultur No 4/2000     (länken dit  finns också  här i länksamlingen för övrigt..)

se även:   Murstock och skorsten -  råd om vård    av  Calle von Essen   Ur Byggnadskultur nr 4/2000  
 


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #7 skrivet: 09 jan-06 kl 22:32 »
Vi har misshandlat rörspisen på torpet i rent oförstånd men den har fortfarande inte gett upp.

När vi kommit ut till torpet så har vi brassat för allt vad veden förmått och sedan grillat korv på glöden och njutit av den goa värmen under natten. Ibland har vi på senare tid lagt in ett par stora klampar som klarat hela natten men det ska man inte göra vad jag läst. Det blir pyreldning och kan vara farligt med kolmonoxiden och inte minst för miljön med alla farliga oförbrända gaser. Synd -  för det fungerade väldigt bra med två oklyvda 30x50 cm björkklampar. (en fördel var att man inte behövde klyva)

Spisen har spruckit i putsen (nyligen lagat) och ett par fogar behöver leras igen men den  har fortfarande den goda egenskapen att krama ur värmen ur veden och är lätt att få drag i direkt man tänder.

Men så har det gått 30 år! Inget betungande underhåll trots det galna eldandet.
 

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #8 skrivet: 10 jan-06 kl 01:23 »
Mor värmer upp sitt hus enbart med sina tre rörspisar och vedspisen i köket. Det är alltid lagom varmt och jag är lite avis. Jag gillar min kökspanna, men den där riktiga mysfaktorn infinner sig inte riktigt.

Valter

  • Inlägg: 24
    • Valters hemsidor
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #9 skrivet: 27 feb-06 kl 22:49 »
Rörspisen kan nog eldas lite hårdare utan att den läcker, den är ju murad i förband runtom, det är inte kakelugnar.

Men putsen faller av. Men det läcker inte för det. Putsa om är enklare än att SÄTTA om kakelugnen.

Förresten - det blir kurs i rörspisuppsättning utanför Sundsvall i slutet av juli 2006.

Och kurser i Uppsättning av kakelugnar förstås, i Rönninge.

Passa även på att komma till Öländska Hus, byggvårdardagar 22-23 juli 2006.

se www.dataphone.se/~ncteknik

Valter P
Rönninge



ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #10 skrivet: 12 apr-06 kl 13:26 »
Angående ovan fråga om kakelsättning på rörspis - så vill jag bara bekräfta att jag sett detta innan ägaren slängde ut den  >:(

Tycktes vara "vanligt" kakel men om jag inte helt är ute och cyklar så fanns det bitar som gick runt hörnen.

Erik S

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #11 skrivet: 12 apr-06 kl 14:10 »
Det beror väl på hur pass tjocka väggar rörspisen har, om kakel kan sitta utan att spricka eller ej.
Här hemma sitter det vanligt kakel fäst på skorstenstocken och kring vedpannan i köket.
Det blir riktigt hett ibland men kaklet har hållit i mer än 50 år.
« Senast ändrad: 12 apr-06 kl 14:11 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

kakel

  • Gäst
Re:Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #12 skrivet: 13 apr-06 kl 12:42 »
..hmm.. ja.. jag har ju stundom endast satt kakelugnar sedan några år..  Och då är det lerbruk som gäller !!

Lera, mursand & vatten. En del torr lera och ca. tre delar sand. Plus vatten. Blandas väl. Till en grötliknande konsistens.

Detta låter sig alls icke göras om jag skulle fästa vanligt kakel (plattkakel i skilda storlekar och utseende.. ) på en slammad spis.
För - då måste något slags härdarbruk användas.. Säg emot mig om jag har fel !
Har ingen erfarenhet av att göra så.  Tycker dessutom det vore trist om en slammad rörspis skulle ha fått ett förvanskat utseende på grund av ditsatta kakel.. Fast ..det kanske är riktigt snyggt.. Bild ?

Bakgrunden till denna sorts ugn – rörspis.. fattigmans..eller torparkakelugn - var ju att kaklet uteslöts av penningaskäl..  Funktionen är densamma: rökgaserna löper inuti eldstaden i åtta, tio meter rökgångar. Färre antagligen, eftersom takhöjden i en enkel boning inte är så stor.  En kakelugn är, till skillnad mot en slammad ugn, lättare att hålla ren.  Fast ..en torparugn har en egen särskild skönhet.. Vem har inte sett Arosenius bild av sin lilla dotter stående framför deras ugn.. Och många av de dessa ugnar har utformats med stor omsorg.. Mycket fina !!  Jag gillar dem högt och rent.


Kakelugnskakel är utformade med ett rump på baksidan. Ett rump är en slags ramp som löper som ett litet ”stängsel” runtom kaklet – två, tre centimeter från kanten. Detta rump är något högre. Det är där man lägger lerbruk samt murtegel av normalformat (NF – 250x120x75 mm) vid murningen. Jag använder alltid tretum murtegel till varje moment. Det ger större massa inuti kakelugnen. Och lite smalare rökgångar. Vilket i sin tur ger bättre drag.  Kakelugnen håller värmen längre. Utsläppet vid rökgasöppningen ut till murstock och skorsten håller minimal temperatur.. Har inte mätt – men förmodligen blir det inte inte varmare än max 100 g/C. En brasa – rätt skött – håller sedan värmen nästan femton timmar..  Inte illa !!  I en enkel kakelugn murad i sju skift – sockel & krön inräknat. Det kallar jag verkningsgrad !!   Det är kakelugnen som är värmeelementet – inte murstocken..


Kika mycket gärna in på min sida ´hagakakel´  vilken har funnits som länk här på Alternativ sedan januari 2004  (det senaste jobbet har inte lagts in än).

skriver rosemarie kakel – kaklugnsentusiast (& gammal keramiker..)


« Senast ändrad: 13 apr-06 kl 13:33 av kakel »

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #13 skrivet: 12 apr-09 kl 18:57 »
Ja nu har vi knackat bort putsen på rörspisen på torpet och ska lägga på nytt. Vissa av stearna är svarta i ytan och har troligen legat inåt i nån spis tidigare. De har en slät yta som putsen nog fäster rätt dåligt på men har ju klarat sig i ett trettital år så jag lägger nog på ett kalkputslager utan speciell förbehandling.
Eller finns något sätt att behandla teglet med för att få bättre vidhäftning?

Har läst att släckt kalk och sand och vatten är det som ska användas. Inte kalkbruk med cement som lär bli för hårt.

Något jag ska tänka på?

Var får man tag i kalkbruk utan cement? Hornbach hade inte detta vad jag såg. Måste jag blanda själv? Köpa kalk och sand? Det blir inte så stora mängder jag behöver så kostnaden är nog inte så viktig. Kan jag blanda i en spann? Köper mig isåfall en sån där blandarvisp att sätta på borrmaskinen.

Tacksam för tips till en som inte murat förr. 

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #14 skrivet: 14 apr-09 kl 18:42 »
maxit eller finja borde ha rent kalkbruk på 20kg säck. Lägg på minst två lager ett tunt ca:3-5mm som slås på väldigt blött (grundning) sen ett tjockare ca 15mm med lite stadigare bruk (stockning) detta skickt kan man slätriva om man vill annars lägger man på ett lager till med ett finare bruk (finare= grannare sand) som slätrives.
Jag skulle rekomendera dig att köpa el hyra en tombola att blanda bruk i, man hinner aldrig med att blanda i den takt man behöver med hink och visp.
Risken med svarta sotade stenar är att sotet går igenom putsen.

Rätt konsistens på bruket är a och o

När man slätriver: vattna vattna vattna.
Estetiken framför allt

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #15 skrivet: 17 apr-09 kl 07:11 »
Vad trevligt att få svar från en som är murare eller väldigt kunnig.

Det är lätt att välja fel strategier när man börjar ett jobb man inte kan. I värsta fall så gör man fel och får göra om det rätt snart. Lärpengar!

Det här med att vattna väl låter ju bra men hade jag inte sett det hade jag säkert snålat med vatten som man är van vid från cementdjutning och då fäster det väl sämre.

När man är klar med det tunna lagret kan man fortsätta direkt med det tjocka eller ska man vänta på att det hårdnar först?

Kan man ta rast eller måste det gå i ett svep? Vad blir följden om man fortsätter dan därpå t.ex?

Ska spisen vara kall 10-15 grader eller ska den vara något uppvärmd?

Är det en nackdel att elda i spisen efter bara nån dag? Vi är på torpet endast över helgerna och det kan bli en veckas avbrott mellan jobben.

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #16 skrivet: 21 apr-09 kl 09:50 »
Snålar man med vatten är risken stor att det "torkar ifrån en" man hinner inte med att bearbeta ytan innan den torkat, att man får torrsprickor samt som du nämner att det kan fästa dåligt.
Med vattna vattna vattna menas inte att man ska vattna mycket utan att man ska vattna mellan varje moment. Jag skulle rekomendera dej att skaffa en kalkkvast, med en sådan stänker man lätt på lagom mängd vatten.

Man lägger på ett lager om dagen

När man lägger på dom första två lagren kan man ta rast eller avbryta när man behagar. När man lägger på det sista lagret lägger man på en sida, tar rast medans man väntar på att det ska torka så pass att det går att bearbeta putsen till de yta man vill ha, när det är gjort vänder man rätkäpparna som man spikat upp för att få raka hörn, och gör om proceduren på nästa sida. Gör man inte det sista lagret i ett svep får man fula skarver som kan vara svåra att dölja, Men det går om man vattnar skarven när man river ihop den.

10-15 grader är perfekt temperatur. Är den något uppvärmd torkar det för fort

Det tar 28 dagar för kalkbruket att karbonisera jag skulle inte elda innan dess

Estetiken framför allt

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #17 skrivet: 22 apr-09 kl 21:03 »
Jo nu har vi provat på att putsa spisen. Vi köpte kalk på vägen upp till torpet. 25 kg släckt kalk från en Blocketsäljare och sand från Hornbach som vi blandade med borrmaskin och murbruksvisp.

Det gick rätt så bra efter en stund. Även frugan murade. Dock hade vi inte förstått vad riva innebar men det blev ganska slätt ändå.

Synd att man ska vänta så länge med att krita den. Eller ska man ta kalk och lim och vatten? Vi skulle vilja ha den målad (kritad) och klar om en månad? Kan man använda sandspackel för att snygga till det vi har missat?

 

Eleganten

  • Inlägg: 281
    • Västmanland
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #18 skrivet: 24 apr-09 kl 22:48 »
Jag vet inte hur sandspackel funkar ihop med kalkbruk på en ugn som ska kunna exandera och krympa när den värms upp och svalnar men det kanke någon annan vet?

Kalkstrykning tror jag inte funkar så bra på sandspackel så jag skulle köra på limfärg isåfall. Limfärg blandar ni med 5kg krita 1hgpärllim och 2l vatten. häll kritan i vattnet, slå vatten över limmet, låt stå över natten och svälla blanda lim/ kritvatten. En strykning räcker. Detta är en snabb och enkel metod tillskillnad från kalkfärg som är lite omständigare.

Annars är det inget som hindrar er från att lägga på ett tunt lager till med puts nu när ni fått lite snits. Isåfall skulle jag välja ett grannare bruk med en sandstorlek på 1 eller 2mm.
Då kan ni använda kalkfärg som ni blandar själva med ev överbliven kalk och vatten. detta blandas till en mjölkaktig konsistens och stryks på tunt upp till 7 ggr. Låt torka mellan strykningarna. Avsluta med att låta kalket och vattnet separera häll bort vattnet och stryk en sista vända med det. Då förseglar ni färgen och den kritar inte.

Det ska knappt synas första vändan. Då har ni rätt konsistens. Rör om ofta

« Senast ändrad: 24 apr-09 kl 23:26 av Eleganten »
Estetiken framför allt

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #19 skrivet: 26 apr-09 kl 14:32 »
Härligt med så säkra svar till en osäker "murare". Man blir lite stärkt av det och kan fortsätta att göra så lite misstag som möjligt. Krita har jag försökt handla hos färgaffärer men de har haft ett par kg i varje affär. Man kan ana att det inte är vad de lever på. Men jag behöver bara besöka 3 affärer så har jag till behovet. Man kan ta för vana att köpa det kvarvarande kritalagret när man besöker en färgaffär i andra ärenden så har man till torpbehovet.

Att fråga i färgaffären eller på byggmarknaden kan vara ett sätt att förstöra äldre byggen har jag förstått.

1000 tack för att alternativ.nu finns och tack för dialogen med dig.

Hälsningar
Ollebolle


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser