Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörspis-en fattigmanskakelugn!  (läst 15271 gånger)

ollebolle

SV: Rörspis-en fattigmanskakelugn!
« Svar #20 skrivet: 29 apr-09 kl 08:44 »
Då kan ni använda kalkfärg som ni blandar själva med ev överbliven kalk och vatten. detta blandas till en mjölkaktig konsistens och stryks på tunt upp till 7 ggr. Låt torka mellan strykningarna. Avsluta med att låta kalket och vattnet separera häll bort vattnet och stryk en sista vända med det. Då förseglar ni färgen och den kritar inte.

För att inte göra fel.

Är det vattnet jag ska "försegla" med eller kritan som blivit kvar när jag slagit bort vattnet?

Hornbach hade inte krita. Försäljaren tittade på mig och såg ut att tänka "här kommer ytterligare en idiot". Jag gick med sänkt huvud därifrån. Mossig som vårt torp är man ju.

Finns det säkra ställen att hitta krita? T.ex Granngården eller så? Köper isåfall en ordentlig säck. Så kan jag sälja till Hornbach och färgaffärerna när jag ändå besöker dem.

ollebolle

« Svar #21 skrivet: 29 apr-09 kl 14:53 »
Krita=släckt kalk! Det hade jag en aning om!

Ja då har jag redan en massa krita. Har 75 kg släckt kalk på vinden.

Nu gäller det att få tag i pärllim.

ollebolle

« Svar #22 skrivet: 29 apr-09 kl 18:21 »
http://www.claessons.com/produkter_list.asp?do=list&category=&sokord=p%E4rllim

har pärllim

Turligt nog i Göteborg, bara några km hemifrån!

Eleganten

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 30 apr-09 kl 07:31 »
Sakta i backarna. Krita=stenmjöl. Får absolut inte förväxlas med släckt kalk. Dessa två tillsynes lika produkter har vitt skilda egenskaper, förväxling kan få förödande konsekvenser

Det är vattnet som används till försegling efter att du slagit bort kalken. Detta gäller kalkfärg. Limfärg ska inte förseglas.

Estetiken framför allt

ollebolle

« Svar #24 skrivet: 30 apr-09 kl 09:03 »
Bra, jag har inte hunnit iväg än.

Ska se om jag får tag i krita hos samma som har pärllim vilket verkar troligt. 5 kg på 1hg pärllim.

Snabba korrekta svar som vanlig, jag tackar!

ollebolle

« Svar #25 skrivet: 30 apr-09 kl 13:26 »
Den där butiken Claessons var en riktigt härlig butik för torpare, träbåtsägare mm.

Där finns alla varor för den som vill ha gamla trävårdsprodukter, murning, byggnadsvård osv på gamla sättet.

På Granngården lurade man mig att släckt kalk=krita vilket är helt galet som du lärt mig. Stenmjöl är ju betydligt snällare att jobba med och borde gå att lagra även fuktigt hur länge som helst. Jag köpte en säck så nu har jag tills jag dör.

Pärllim och spissvärta hade man givetvis också. Rödfärg slank det med en stor burk.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 03 maj-09 kl 19:03 »
Ja jag kollade hemsidan som du länkade och det verkar som sagt vara en mkt trevlig butik, inga problem att förköpa sig där inte.

Estetiken framför allt

ollebolle

« Svar #27 skrivet: 11 maj-09 kl 16:20 »
Tack för all tips1

Nu är spisen klar och jag är omåttligt stolt och nöjd. Utan dina tips hade det gått trögare och osäkrare. Fick i helgen även igång järnspisen som inte hade dragit ut sista åren och det vara bara lite urdragning av aska under ugnen.
Varmt och gott i köket igen. Även den separata bakugnen med inmurad Husqvarna No 0 blev putsad och kritad. Görtjusigt.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 11 maj-09 kl 21:22 »
Det här är en av mina favorittrådar i väntan på framtidstorpet... jättefånigt, jag behöver inte ens LÄSA i tråden längre, utan öppnar den bara och sitter och drömmer....
(och gör mina önskningar och mål tydligare och tydligare för mig själv)

Lev mjukt
/Lotta

ollebolle

« Svar #29 skrivet: 12 maj-09 kl 10:44 »
Haru inge torp?

Nejvisst är det underbart, speciellt nu på våren. Vi brukar inte besöka stället så tidigt men denna sommar ska dotra gifta sig och det sker i området. Så några släktingar kommer och besöker vårt ställe som ju kanske kunde ha skötts bättre under åren. Så lite styling inomhus är på sin plats. Ute klarar moder natur det med bravur.

Nu har det blommat nåt fantastiskt. Det är en massa vilda fågelbärsträd som kallas söttbärsträd här på kullen och det är träd stora som vanliga täd med fullt med blommor. Vildväxta påskliljor och översållat med vitsippor och blåsippor i "gräsmattan". 

Det är bra med nåt som får en att sätta igång och nu kan vi visa upp torpet för syrror och brorsor. Nästa grej blir nog ett extrarum på loftet. Bra när det kommer besök.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 12 maj-09 kl 12:16 »
Nope, inte ett endaste litet ett, har jag.

Meh!? Sommarstuga då? tänker du kanske.
Javisst.. men i PORJUS, ovanför polcirkel och odlingsgräns.. och dessutom är vi en hel hoper människor som äger den gemensamt. Så ingen större idé att drömma med den som grund.

Nej, fram för nya fria friska torpdrömmar.. *drömmer vidare*

Valter

• Valters hemsidor
« Svar #31 skrivet: 14 jun-09 kl 16:21 »
Ja  sant! Claessons Trätjära har krita, och många andra pigment, hemsida http://www.claessons.com/index.asp, trevlig butik vid älven, de har återförsäljare i landet.

Krita har jag köpt på Skansen (byggvårdsbutiken, den låg vid Skånska Gruvan, kanske har den flyttat?), 1 kg ca 50-100 kr.
Kritan används ju till att måla innertak o dyl "limfärg", lite knepigt kapitel.

Krita används att foga, dvs smeta in fogarna mellan kaklen, på kakelugnar. Jag blandar bara med lite vatten, stryker ut (in) med gummispackel. Torkar över natten, Torka rent med torr trasa. Görs på kall ugn.

Rörspisar målar jag med kalkfärg, se annat inlägg. Jag putsar dem ju först med kalkbruk. Kalken är släckt kalk dvs CaOH2 (kalciumhydroxid). Krita är "kalksten" dvs CaCO3 (kalciumkarbonat). Kalkfärgen tar till sig koldioxid ur luften, "karbonatiserar" till "kalksten". Måla som i annat inlägg här. Jag bryr mig inte just om det smetar, så jag stryker med kalkvälling 1-2 gånger.

Kalkputs är samma som "murbruk" förr. Men kanske med finare sand. Jag blandar MURKALK E (Maxit, ca 140 kr säck 10 kg) med putssand 1 + 3 ā 4 delar. Lite knepigt att putsa murar, men man lär sig. Man kan ha putsnät på, det binder, hänger kvar...

Valter Isander.se

ollebolle

« Svar #32 skrivet: 28 jul-09 kl 21:24 »
Rätt saftiga påslag på kritan från Skansen.
Jag fick en 25 kg säck för ett par hundra kronor. Det går åt en hel del krita. Jag gjorde av med halva säcken till rörspis och några putsade mindre väggar.
Limfärgen med benlim blev helt "smetfria", dvs färgar inte av sig när man drar med ett finger på den torra muren. Med tapetklister blir man vit om fingret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser