Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoninformation?  (läst 13101 gånger)

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
Kalkoninformation?
« skrivet: 04 jan-06 kl 17:13 »
Tänkte höra om det är någon som vet mycket om kalkonskötsel? Har en hönsgård till övers och tänkte skaffa några kalkoner till våren. Vad ska jag tänka på? Hur mycket mat kräver de? Jag har höns förut och ger dem mat i fri tillgång. Kan man göra det med kalkoner också. Behöver de sittpinnar? :) Vad ska man tänka på vid slakten? Tacksam för all info.
/sussa
kämpar med att bli fri....

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
SV: kalkoner hur sköter man dom ?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-06 kl 19:55 »
Jag är ingen expert, men kan dela med mig av mina erfarenheter.
De vill gärna ha sittpinnar, mina bor med hönorna och sitter på samma som dem.
De äter inte mer än hönorna, utom när de växer, då äter de massor!! De äter samma som hönorna, även om de kanske föredrar vissa andra saker ibland. De älskar frukt och grönt, bröd och hel säd.
De är tåliga djur som åtminstone här har varit jättesnälla mot allt och alla.
De tar mer plats än vanliga höns givetvis, men inte så mycket.
De lägger helst sina ägg på golvet och gärna i ett fint rede. Mina har varit bra ruvare och bra mammor.

Slakten kräver muskelkraft märkte jag!! De blir otroligt starka när man slår dem medvetslösa. Skynda på att hänga upp och bloda ur är mitt råd, och låt den sedan hänga en stund om du inte vill bli totalt nerskvätt med blod.
De är lätta att flå, åtminstone de jag har slaktat, det var unga djur.
Hoppas du blev liite klokare! Lycka till, de är underbara djur som kan bli jättetama! ;D


Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: kalkoner hur sköter man dom ?
« Svar #2 skrivet: 05 jan-06 kl 09:05 »
Hej Sussa.
Jag har inte längre några kalkoner men födde tidigare upp sådana i 10 år.  
Ja de vill ha sitt pinnar och speciellt unga kalkoner är goda flygare. Flygförmågan är dock varierande med ras och ålder. En vuxen BUT-tupp är alldeles för tung och flyger inte medan en broncetupp mycket väl kan. Ungdjur kan flyga både högt och långt!
Kalkoner blir väldigt  sociala, nyfikna och trevliga om man tillåter dem att utveckla sina personligheter. De vaktar gården väl och varnar snabbt om någonn främmande kommer in där- inte genom att angripa utan genom att låta som sjutton! De äter mycket, ja men däremot märkte jag att de växer långsammare och blir sundare om man inte göder dem alls så mycket som det rekommenderas.
Jag har skrivit om kalkoner, deras foder, skötsel m.m. på min hemsida. Om du går in och läser det som står om höns så står det om kalkoner i de texterna också. Välkommen dit om du vill. http://hos.sandnet.se/stackmurs

Vad det gäller slakten så fungerar slakt-trattar absolut bäst. Då behövs inte mer muskelkraft än att orka stoppa ner kalkonen i tratten. Det allra billigaste alternativet är om du frågar Vägverket på din hemort kanske du får köpa en vägkon. De är suveränt bra! Du bara sågar av toppen, hur långt ner beror på vilken ras du ska ha och hur stort hål du alltså behöver ha.
Då du stoppat ner kalkonen med huvudet först i tratten kommer ju huvudet ut nertill. Då har du en bit järnstång eller baksidan på yxan beredd och slår direkt så kalkonen blir bedövad, sedan skär du den i halsen så den snabbt tappas på blod. Den återfår aldrig medvetandet, allt gå väldigt snabbt och man slipper både dödsryckningar och blodstänk. Vill man inte sticka dem i halsen med kniv så går det bra att hugga av huvudet där de hänger istället. Om du får dem medan de fortfarande är varma går det lättast, hönor är lättare än tuppar och unga djur lättare än äldre.

Lycka till, jag håller helt med G - de är underbara fåglar som blir oerhört tama. Jag hade oftast mina lösa i trädgården och enda problemet med detta var att de kom in till mig i köket och en BUT-höna ibland ockuperade hundkorgen därinne då hon skulle vila med sina kycklingar.  ;D
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

sussa

  • Inlägg: 63
    • Värmland
SV: kalkoner hur sköter man dom ?
« Svar #3 skrivet: 06 jan-06 kl 18:16 »
Tack för bra tips! ;D
Det var en trevlig hemsida du hade Kicki.
Visste inte att kalkoner ruvade bra!? Har alltid hört att det är så besvärligt med kalkontuppen som river sönder kalkonhönan om hon inte har sadel på sig. Jag hade en Faverolltupp (höns)som rev sönder mina faverollhönor för ca ett år sedan. Jag gillade verkligen den tuppen, så jag tom klippte och filade ned hans klor så mycket det gick, men det hjälpt inte. Han var nog väldigt "het"!  Har ni haft liknande problem nån gång?
/sussa
kämpar med att bli fri....

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: kalkoner hur sköter man dom ?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 20:55 »
Tack, kul att du gillad min hemsida.  :)
Det är lätt att göra likadana sadlar till tunga höns som till kalkoner.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

purex

  • Inlägg: 163
    • Östergötland
Kalkoninformation?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 21:32 »
Jag undrar om det finns någon bra sida på nätet om kalkoner.
Det jag vill veta är hur dom ska ha det för att trivas så bra som möjligt.
Jag ska försöka mig på lite uppfödning av kalkon.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kalkoninformation
« Svar #6 skrivet: 08 dec-06 kl 19:06 »
Hej. Länge sedan jag var aktiv här eftersom jag tyvärr numera bor så jag kan ha några fjäderfän förutom min papegoja.

Jag födde upp kalkoner i 10 år och på min gamla hemsida finns råd om både foder coh skötsel m.m. av dem + höns. Den är inte uppdaterad alls men infon om djuren ändras ju inte. Välkommen dit att läsa och även att kontakta mig om du vill ha råd eller bara prata om ämnet allmänt.
Hemsidan:  http://hos.sandnet.se/stackmurs
mail + msn:  wallmio@hotmail.com

Mvh Christina
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Mamma-Anna

  • Inlägg: 599
    • http://norgardsanna.spaces.live.com/
Kalkoner..
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 14:49 »
Hi och hå!
Har aldrig haft kalkoner, men börjar känna mig redo! Men det skrivs så lite om dessa fjärderfän här. Nå, vad ska man satsa på för sort som nybörjare, tycker ni som testat er fram?
Läste ett råd att man inte ska ge sig på att kläcka själv som nybörjare, utan köpa ett par veckor gamla, vad tros? Det känns som om halva nöjet är att ta fram dem själv och jag gillar ju inte att ta hit fågeldjur utifrån p.g.a smittorisk! Är det verkligen så mycket svårare med kalkonkycklingar än hönskycklingar?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Kalkoner!
« Svar #8 skrivet: 09 maj-07 kl 16:06 »
Jag pratade en gång med en mamma på ett barnkalas om kalkoner. Hon var totalt frustrerad för det var så jobbigt. Om hon skulle åka och handla var hon tvungen att fösa in dem, för det skulle ju kunna komma en regnskur och eftersom de var för dumma att frivilligt gå in, så skulle de troligen få lunginflammation och dö. Om solen sken var hon också tvungen att kolla att de inte fick solsting. Dessutom påstod hon att de var extremt lättskrämda och kunde få hjärtinfarkt utan vidare. Hon sa att hon aldrig mer skulle satsa på kalkoner.

Fast på den bondgård där min mormor köpte mjölk när jag var liten fanns det kalkoner som skrämde mig med sitt aggressiva gogglande. Snygga var de, men stora och läbbiga, tyckte jag.


viktorp

  • Inlägg: 27
Re:Kalkoner!
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 19:29 »
Hej
Jag är helfrälst på kalkoner de är nyfikna o mycket trevliga fåglar.Mycket bra ruvare och duktiga mammor.Har kläckt ca 30 st i maskinen i år och det har gått så bra.Men man måste passa när de är små för de tippar bakåt ibland och kan inte komma på rätt köl igen.Jag har bland av bronce o vit holland.De är duktiga att flyga så man bör vingklippa om man inte vill ha alla i träden på kvällen.Som sagt trevliga fåglar Mvh Viktorp ;D

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Kalkoner!
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 20:43 »
Mina föräldrar föder upp BUTT och dom köper dom några veckor gamla, för dom dör jättelätt första veckorna och då är det inte kul att hålla på  :(.
Annars tycker jag kalkoner är otroligt sällskapliga och trevliga djur, nyfikna och pratsamma.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kalkoner!
« Svar #11 skrivet: 09 maj-07 kl 20:56 »
Behövs inte alls. Ger man maten enbart inomhus så går dom så snällt in om kvällen. Men annars är det bara ena handens vingpennor man klipper av. Och lämnar en bra stump på varje fjäder så att pennan inte får sprickor som går in i vingen och gör ont. Klipper man bara ena, så missar fågeln sitt mål totalt och tröttnar fortare på att ens försöka. Men......en markbunden fågel kan inte rädda sin undan faror. BUT går åt först! Bronce flyger upp i träden tills räven dragit.

Jag skulle nog kläcka själv första gången ändå. Men dom behöver lugna mäniskor omkring sig. Tysta barn och vuxna med lugna rörelser. Hög proteinhalt på foder och en noga prövad lampa. Och till sist, ett lågt blomfat med småsten i som man häller vattnet i precis i början. Så dom små kan fly över vattnet utan att blöta ner sig. Vatten tål dom dåligt, innan dom fått den riktiga fjäderdräkten. Men nog gick mina in om det blev regn. Söker skydd från solen i skuggan gjorde mina med.

Kalkonägg är dom godaste frukostäggen man kan få!

Kalkonkycklingar blir som små kompisar. Följer en överallt och kollar vad man hittar på. Sitter på axeln eller i knät. Trevligare fjäderfä får man leta efter.

Att sen en mamma på kalas inte klarade av dom, säger mer om mamman än om kalkoner.

BUT, står för Brittish Utility Turkey. Och är enligt mig ett missfoster. Ledbesvär är mer regel än undantag och dom klarar inte att föröka sig själva. Men lyckas man dra upp ett par BUT honor, kan man använda broncetupp på dom och få hyfsade mellanstora stekar.
« Senast ändrad: 09 maj-07 kl 21:12 av Gruff »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

400 gäster, 3 användare (1 dolda)
Corvus, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser