Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ?  (läst 3578 gånger)

silverx

• Gäst
?
« skrivet: 03 jan-06 kl 23:49 »
?
« Senast ändrad: 24 mar-06 kl 23:18 av silverx »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Under min tid då jag åt levande föda så gjorde jag "solbröd". Grodda vete så grodden blir ca: 2-3 mm. Mixa och blanda i lite rejuvilac så det blir lagom tjockflytande och häll ut på balplåtspapper och torka i solen eller på varm plats. Ej över 49 grader.

Läs mer i Ann Wigmores kokböcker.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Ne, den får man göra själv. Det står i hennes böcker också hur man gör. Lite pyssligt, men gott när man lyckas sen.

Fancyfia

• Västergötland
Ne, den får man göra själv. Det står i hennes böcker också hur man gör. Lite pyssligt, men gott när man lyckas sen.

Undrar vem och vad du svara detta på?
Och vad är rejuvilac?
Köpte igår groddbröd i vår fantastiska ekobutik. Å har precis avnjutit en god frukost med detta, fantastiskt gott. Men skulle vilja göra det själv nu.
Å självklart hittade jag länkar här :D

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:?
« Svar #4 skrivet: 16 aug-07 kl 11:37 »
Rejuvelac är en dryck man gör av vetekorn:
1 del hela vetekorn
2 delar vatten

1. skölj vetet ett par ggr
2. häll på dubbelt så mkt vatten som vete
3. låt stå i rumstemp 24 tim med lock på, dock ej tättslutande
4. efter 24 tim är drycken klar. Häll av så mkt du vill dricka o ställ resten i kylskåpet
5. fyll på med lika mkt vatten som du hällde av. Upprepa detta med samma korn upp till 6 dagar
För varje dag blir den mer o mer syrlig o till slut lite lätt mousserande. Smakar surt o eländigt men ska tydligen vara jättenyttigt.
Jag körde hårt med det ett tag när jag gick på Levande Föda, men jag blev inte friskare av det, fast´jag vet att det hjälpt många.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
Re:?
« Svar #5 skrivet: 16 aug-07 kl 11:40 »
Groddbröd:
mixa groddat vete med rejuvelac tills det blir en smet. Klicka ut på smörpapper till tunna kakor o låt dem torka t ex över ett element, eller i torkapparat om du har sådan. Man kan mixa ner olika örter, vitlök etc som smaksättning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 4 användare
Bokohammare, Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser