Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tusen Kochinfrågor  (läst 4184 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Tusen Kochinfrågor
« skrivet: 08 jun-09 kl 21:40 »
Snarare två ! ;)

Jag skulle vilja ha en liten flock med dvärgkochin. De är ju bedårande.  :-*

Finns det några färger som är besläktade så att man kan ha de tillsammans utan att det "förstör" för varandra?

Om man vill ha tag på tex. gulrandig och sånt "tok" hur beter man sig då? hur får man kontakt med andra och så vidare?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Anna

• -
SV: Tusen Kochinfrågor
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 23:16 »
För att ge ett tråkigt svar så använd sökfunktionen och sök på kochin eller dvärgkochin om det är det det handlar om. Finns oändligt många trådar om just den rasen och deras färger. För att hitta folk som har rasen kan du titta i uppfödartråden längst upp och testa kontakta nå'n där.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 09:43 »
Denna klubb kan säkert hjälpa dig: http://svenskabrahmakochinklubben.page.tl/
Lycka till!
Gotlandskaniner, genbank.

Carmen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 jun-09 kl 10:10 »
Hej!

Om du bara vill ha en grupp med dv Cochin och ändå i fler färger föreslår jag följande:

Grupp:Svart, blå och spättad. (Du kan sätta in pärlgrå och vitt också)

Grupp: Röd, brun, rödbrun, gul, gultävärrandig

Mycket hänger på vilken tupp du placerar hos de olika.
På det här viset får du då fram både färgrent och icke färgrent. Ibland får man fram supersköna färger och ibland blir det helt tokigt tråkiga färger. Men smaken är som baken; delad!  ;D

Kombinatioen pärlgrå med svart blir inte bra, har precis testat det själv, med blå var ok däremot.

Som svar på din andra fråga:
Jag sysslar med dv Cochin är nu din första kontakt!  ;D

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 09 jun-09 kl 10:13 av Carmen »

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #4 skrivet: 09 jun-09 kl 11:27 »
Och här är din andra kontakt  :). Har dvärgkochin i färgerna vit, gråspättad och svart som går tillsammans. Vissa av dem är ungdjur, så det har inte blivit några ägg eller kycklingar än.

Angela
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 09 jun-09 kl 12:46 »
Och jag har svart, pärlgrå och flera färger på gång.  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-09 kl 14:38 »
Nu blev jag nyfiken. Vad var det som inte blev bra med pärlgrått och svart??
My name is not Rihanna....

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #7 skrivet: 09 jun-09 kl 21:43 »
Man ska inte fördärva den pärlgrå färgen men någon färg alls.  Den svarta ger sotiga, blekfisa  eller "prickiga" kycklingar. Är der tvunget blanda in något så är det blått som gäller.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-09 kl 22:55 »
Man ska inte fördärva den pärlgrå färgen men någon färg alls.  Den svarta ger sotiga, blekfisa  eller "prickiga" kycklingar. Är der tvunget blanda in något så är det blått som gäller.

Det där låter ju jättekonstigt eftersom pärlgrå är svart med dillutionsgen.....
Fler som har provat?
My name is not Rihanna....

sallyomolly

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 00:39 »
Om man tänker på att blå är  svart med blekningsgen så borde det inte vara nån skillnad. Jag tycker blått lämnar blekningsgen på pärlgrå så att den blir för ljus.

Göthes

« Svar #10 skrivet: 10 jun-09 kl 10:42 »

Grupp: Röd, brun, rödbrun, gul, gultävärrandig

mvh
Carmen

:D Hurra! Tror du man kan ha vita till de röda, bruna, rödbruna, gula och randiga?

Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Göthes

« Svar #11 skrivet: 10 jun-09 kl 10:43 »
Och här är din andra kontakt  :). Har dvärgkochin i färgerna vit, gråspättad och svart som går tillsammans. Vissa av dem är ungdjur, så det har inte blivit några ägg eller kycklingar än.

Angela

spännande! Hur ser de gråspättade ut?
Jag hade en svart, en blå och en vit-grå-skimrande för ett par år sedan (tuppar allihopa..!)

Göthes

« Svar #12 skrivet: 10 jun-09 kl 10:44 »
En tredje fråga: Tävlar ni med era dv. kochins?

Agnetha

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #13 skrivet: 10 jun-09 kl 13:07 »
Man ska helst inte blanda rött och gult om man vill ha bra färg på avkomman.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #14 skrivet: 11 jun-09 kl 09:37 »
Jag har en svart dv.kochin och ääälskar denna bedårande lilla höna. Dom är verkligen supertrevliga och bedårande söta i sin uppsyn. Jag har tittat och skulle vilja ha en till unghöna, för vår är nog lite till åren, men det finns nästan aldrig några annonser kring Gästrikland. Vet någon nån som har en höna till salu? Färg spelar ingen roll, men inte frisserad. Kan nog åka en bit om jag bara får tag på en fin höna:)
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 11 jun-09 kl 10:04 »

Jag är uppfödare av dvärgkochin sedan  c.a 20 år.  Färgerna är svart - blått - vitspräckligt  vilka avlas ihop. Det är tvunget, så fungerar det anlaget.
Man kan avla dem ihop med vitfläckigt också. Men vill man ha riktigt perfekt vitfläckighet bör man avla dessa separat. Man ser ju inte  på anlagsbärarna hur deras prickar ser ut. Det är en mycket svår teckning att få perfekt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Göthes

« Svar #16 skrivet: 11 jun-09 kl 10:50 »
men när ni pratar om dåliga färger och "perfekt-het", är det för utställning då?

Agnetha

rina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 11 jun-09 kl 11:55 »
Ska man ha en flock bara för trevnad skull kan man väl blanda hur man vill !! Ska man avla och eventuellt sälja djur ska man upplysa att man blandar lite hur som helst att vad som helst kan dyka upp. Avlar man för utställnig måste man ha lite ordning på aveln. Jag har svart-svart ibland nån vit för grönglansen. Och även för att få bra blå nån spättad blå-blå och får då bra blå färg. Parar man blå med svart blir inte dom svarta djuren bra i längden. Dom pärlgrå har jag fått lära mig av en tysk uppfödare att aldrig blanda med andra färger ett problem med dom nu är fjäderstrukturen för smala fjädrar. Sen alla andra färger är det ju svårt skriva ner här tycker jag hur man kan blanda. Men hör gärna av dig kan jag hjälpa dig mer. Men som sagt vill man ha en flock dv cochin i olika färger går det ju bra om man bara ska dom som trevnad och fär dom goda äggen.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #18 skrivet: 11 jun-09 kl 12:20 »
men när ni pratar om dåliga färger och "perfekt-het", är det för utställning då?

Agnetha

Både för utställning och för bevarandet av de rena färgerna.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #19 skrivet: 11 jun-09 kl 13:16 »
Jag har en svart dv.kochin och ääälskar denna bedårande lilla höna. Dom är verkligen supertrevliga och bedårande söta i sin uppsyn. Jag har tittat och skulle vilja ha en till unghöna, för vår är nog lite till åren, men det finns nästan aldrig några annonser kring Gästrikland. Vet någon nån som har en höna till salu? Färg spelar ingen roll, men inte frisserad. Kan nog åka en bit om jag bara får tag på en fin höna:)

Nå vet ikke jeg helt hvor i landet du befinner deg, men jeg har noen unghöns til salu  ;)
En som er NESTEN helt hvit og en som er... tja... grå,hvit,beige.... som gökfarget nesten, bare med beige i seg  :)
Veldig søt  :-*
Så tuppen som er klekket samtidig som de, satt på den ene høna i går, så de har blitt ganske så store... uten at jeg helt husker når de er klekket... :-\
Man TROR man skal huske slikt, men det gjør man ikke etterhver... hihi...  ;D
Jeg bor ihvertfall i Värmland- Töcksfors
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Bender

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser