Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får jag bort sorken!!!!  (läst 51201 gånger)

dvärggeten

Hur får jag bort sorken!!!!
« skrivet: 08 jun-09 kl 17:03 »
Snälla ni alla duktiga människor, har ni bra tips på hur jag ska bli av med all sork.De käkar av alla rötter på jordgubbar mm.Har försökt med flaskor upp och ner på ett spjut för att de inte tycker om ljud, men icke de hjälper.Tacksam för alla bra tips som ni vet fungerar!!!

Bo

SV: Hur får jag bort sorken!!!!
« Svar #1 skrivet: 08 jun-09 kl 17:10 »
Bär dit huggorm. De letar upp bona och äter upp ungarna.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 09 jun-09 kl 02:26 »
Katt! Det fungerade utmärkt för oss!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

hustran

« Svar #3 skrivet: 10 jun-09 kl 14:08 »
Jag antar att du menar sådana där bjässar som vattensork. Vi har haft ett krig mot dem i flera år. De gillar inte vibrationer, så om du kan hitta någon "snurra" som dessutom går att flytta omkring på, så kan det hjälpa lite. Efter den här vintern (kallt utan snö ett tag ) så har de faktiskt minskat något. Jag köpte i panik nån sorts minipellets som sas hålla dem borta från landet åtminstone, det hjälpte faktiskt men var urdyrt. Katt klarar inte av att gräva fram dem och hundarna gräver upp allt så det är inga bra tips. Det finns någon annan tråd i detta ämne någonstans här. Lycka till.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 19:22 »
Räv äter mycket sork. Kolla upp så att ingen överaktiv lokal jägare lyckats utrota rävstammen.

Bo

« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 20:08 »
Vattensorken skulle eventuellt kunna vara värd för det fästingspridda TBE-viruset. Alla smittbärande fästingar man hittat i naturen, har påträffats inom 50 meter från vatten.

Ulricaa

• -
« Svar #6 skrivet: 14 jun-09 kl 21:23 »
Jag har ett busbra tips för sork, plantera bollök!!!! Funkar kanonr! Jag hade det i mitt förra hus och bara för att testa så planeterade jag det här oxå och vi har inte en enda sorkhög kvar!!!!!Det är underbart!!!!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Bo

« Svar #7 skrivet: 15 jun-09 kl 07:30 »
Men jag har en bollök i mitt växthus och har haft sork inne också som ätit mangoldrötter hela vintern. Hur tätt skall man plantera dem?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 15 jun-09 kl 09:55 »
Är det sån som säljs som "sorklök" som man ska plantera i omgångar på 3 av 4 sidor om tomten och gå inåt för att sas driva ut sorken?

Den här? http://www.sorkfritt.nu/default.asp?nav=2
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 09:57 av Soshila »

Dolvis

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-09 kl 10:20 »
Katter tycker jag är effektivt. Men såna mördarkatter som älskar att jaga som underhållning då. Ett annat tips som kan vara svårt att genomföra praktiskt men har fungerat bra tidigare vid en av våra stugor är att ha fotbollsträning ett par ggr i veckan i anslutning till sorkarnas högar.  8)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 15 jun-09 kl 11:39 »
Jag har hört att sorkavskräckande lök inte fungerar på lerjord. De fungerar i alla fall inte på min lerjord. Jo de funkar så pass bra att sorken inte äter upp den sorkavskräckande löken. Men så är det med alla lökar. Jag undrar om sorkavskräckande lök fungerar någonstans.

Ulricaa

• -
« Svar #11 skrivet: 15 jun-09 kl 22:14 »
Nej det ärinte sorklök. Vi hade ett hus tidigare och alla grannar hade sorkar där men inte vi. Det var nån tant som sa att det är den blå bolltisteln du har i trädgården, den är ju släkt med vitlöken...och nu här i det nya huset så har vi haft määääängder med sorkhögar i hela trädgården och nu i vår har jag satt just olika alliumlökar och jag har alltså inte en hög kvar. Jag har några lökar här och några där, inte särskilt tätt och absolut inte i tomtgränsen...så hos mig funkar det och vi har väl inte lerjord förvisso men bor mitt ute i skogen...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 jun-09 kl 10:04 »
Jag har läst någonstans att man skall gräva ner glasflaskor till hälften, eller mer med bara hals ovan jord.
Sedan skall man låta vinden spela i dessa flaskor, vet inte om det är vibrationerna eller ljudet som skrämmer bort dem.
vet inte om det skall vara lite vatten i flaskorna, men det är ju bara att  testa i så fall.

Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Johan B

« Svar #13 skrivet: 26 apr-11 kl 14:12 »
Skulle vilja lyfta upp den här frågan på nytt eftersom vattensorken har invaderat markerna.

Det har varit mycket snö i år och nu finns det tiotals ingångar på en äng som är ung 20 x 80 m. Hålen varierar i storlek men max diameter är ung 5 cm. Marken har legat obrukad i ung 6 år, ligger nära ett träsk/bäck. Det växer sådana växter som är typiska för våtmarker, dessutom en massa lupiner.

Har någon praktiska råd hur man kan bli av med dessa djur? Vad är det som bevisligen har fungerat?

Jag tänkte åka över ängen med gräsklippare för oljudets skull och plöja upp det hela när marken är tillräckligt torr.

Ligger det någon sanning i att vattensorkarna kan vara bärare av TBE-viruset från fästingar?

Har läst om följande trix: flaskor halvt nedstuckna i sorkhålen, rutten sill i ingångarna ( ger råttproblem? ), kattor ( det kan vi inte ha ), rävar och andra rovdjur.

Hoppas någon har bra ideer.

mvh Johan

ps hur vet jag att det inte är råttor? Har inte öppen kompost.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-11 kl 14:28 »
fick ett tips att man vintertid ska trampa ner snön en bit ifrån dom växter man vill rädda
dom tycker det är jobbigt att gräva i kompakt snö och vill inte springa uppe på snön
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Nina W

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-11 kl 14:42 »
Jag har hört om någon slags eldrivna vibrator-pinnar som man sätter ned i jorden mot sork och mullvad. Men funkar det med alliumlökar så¨är det ju toppen!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 apr-11 kl 15:40 »
Räv äter mycket sork. Kolla upp så att ingen överaktiv lokal jägare lyckats utrota rävstammen.
ingen risk att rävstammen utrotas även om vissa tycks tro det.. sätt upp holkar till ugglorna så fångar de effektivt bort sorkarna...några stora stolpar där rovfåglar kan sitta och spana är bra att ha oxå.. jaktiller eller en liten terrier är effektivt på sorkjakt.. fyll bona med vattenslang så ska du se att de springer sorkar överallt som du lätt kan klubba..  diverse levandefångst fällor för råttor och möss funkar bra..så kallade automatfällor där du fångar flera åt gången..
Fjäderfän och kaniner

Utters

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 26 apr-11 kl 16:00 »
Jag fick en gång tipset att använda kejsarkrona som avskräckande medel mot vattensork. Detta efter att vi fått ett äppelträd förstört av vattensork och först provat med sill.. som inte fungerade.
Det är den starka lukten som ska avskräcka sorkarna. Jag har nu kejsarkrona vid plommonträd, äppelträd och de nysatta (förra året) havtornsbuskarna. Hittills har det fungerat

anders50

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 apr-11 kl 16:39 »
Efter att ha prövat allt, och nu menar jag allt, för att fånga mullvad så hittade jag fällan som finns i länken.  Den enda som fungerat under flera år.  Borde väl fungera lika bra till sork?

http://www.mullvadbort.nu/

hustran

« Svar #19 skrivet: 29 apr-11 kl 12:47 »
har själv massor av sork och ngt. som hjälper är vindsnurror som vibrerar.flytta gärna runt dem lite då o då. Jag hatar sork men har lyckats fånga flera med hjälp av stora råttfällor typ slåihjäl. beta med äpple och ställ dem över hålet under en mörk hink etc. lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser