Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Många kaniner i samma hägn  (läst 6395 gånger)

leifhh

• Gäst
Många kaniner i samma hägn
« skrivet: 01 jan-06 kl 13:18 »
Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med att ha många kaniner tillsammans (i ett stort utrymme). Jag har på flera sidor sett att man avråder från detta. Men vad har ni för erfarenheter.

Jag ser följande fördelar:
-Är utrymmet tillräckligt stort kan kaninernas beteende närma sig vilda kaniners beteende.
-Kaninen är flockdjur.
-Man kommer ifrån de små burarna.

Jag ser följande nackdelar:
-Sannolikt etableras en hackordning som blir svår för de svagaste individerna.
-Kan vara svårt att introducera nya gener till flocken.
-Jag misstänker att kaniner kan "stjäla" ungar från varandra på samma sätt som tex får, vilket kan leda till att ungar överges.
-Ej lämpligt vid avel då det emellanåt kan bli klurigt att hålla reda på stamtavlan (om inte ungarna märks extremt tidigt)

Några kommentarer?
Fler för/nackdelar?
Hur gör ni?

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:Många kaniner i samma hägn
« Svar #1 skrivet: 02 jan-06 kl 13:33 »
verkar som det finns mycket att lära om hägn... känns som man kan samla på sig erfarenheter.

Jag har upplevt att det är lättare att sätta ihop kaniner på hösten/vintern. På våren/sommaren bråkar de lättare. Har ofta flera honor ihop under vintern.

Vildkaniner brukar ju ha "varsin litet krypin" så det bör man nog ha för "hägnkaniner" också. Kanske svårt att återskapa.

Ungdjur brukar kunna gå ihop, kan sätta ihop flera kullar på ny plats fram till slaktmognad.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Erik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 15:32 »
Om jag har ett hägn som är ca 20 X 20 meter men några mindre buskar  och ngt träd samt några jordhögar i, hur många kaniner kan jag ha tillsammans där för att dom ska må bra och trivas??

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 22:58 »
Jag har kaniner i grupp i hägn, framförallt ungdjur och honor utan ungar. Det funkar bra.. mycket rörelsefrihet ger glada kaniner. Ser jag att ett djur få mycket stryck och flyr inte undan blir det grytan.

Har nu 2 systrar ihop i ett växthus som står tomt över vintern och funderar om en eller båda kan får ungar. Finns erfarenheter? (Ingen risk att förväxla ungar pga. av olika färger!)

Det enda som kan vara krånglig är att får hägnet rävsäker. Får du in räv dör många kaniner på samma tillfälle. En trist upplevelse.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Erik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 jan-06 kl 07:17 »
Hur högt staket måste man ha för att det ska vara rävsäkert?

Tjotten

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 jan-06 kl 11:33 »
Jag har inga goda erfarenheter av att ha kaniner i hägn. Det finns säkert posetiva saker men mest så tycker jag att det är jag (vi) som vill sätta kaninerna i hägn för att det känns mer naturligt och för "kaninernas bästa". Men de erfarenheter jag fått av mina försök är att det inte är för kaninernas bästa i längden. Vi kan inte ha så stora hägn att de inte kommer för nära varandra. Min åsikt (och fleras) är att kaniner inte är flockdjur. Visst att honorna kan leva ganska länge med sina ungar (fram till könsmognad) och visst att honorna behöver hanar för fortplanteringen. Men en hona vill inte ha en hane ständigt på sig och hon är inte intresserad av sällskap (undantag finnes alltid även hos mig) men de kan att ha honor tillsammans, men vill de verkligen det? Hanar vill absolut inte bo med andra hanar (då får det verkligen vara stort) det vet vi för de börjar slåss. Men vill honor bo tillsammans (även om de inte slåss) jag har haft honor tillsammans, första försöket gick ganska bra (red lite på varandra förståss, inget bra tecken visserligen). Men när de fick ungar var det inte lika lätt. Endel klarar det, andra äter upp den andra honans ungar.
Stängslets höjd Jag vet inte hur högt en räv hoppar men mina kaniner kan inte ha lägre än 115 cm för det hoppar de över. Sedan finns det rovfåglar somgärna tar sig en kanin unge ibland, i alla fall här där jag bor.
En väninna som hade honor ute fick ungar ändå. Hon trodde först hon sett fel på könen, men det visade sig att det var en vildkanin som parade sig med dem genom stängslet  :o :-[. Så för att vara på den säkra sidan, dubbla stängsel  ;).
« Senast ändrad: 11 jan-06 kl 19:04 av Tjotten »

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jan-06 kl 16:26 »
 Jag har alltså haft mina angoratanter i elhägn (hönselnät) under sommaren och det har fungerat bra. Men då får man tänka på att:
1) Angorakaniner är snälla och nästan lite "sävliga".
2) Dessa honor har bara varit ullproducenter (ingen avel).
3)Gruppsammansättningen förändras aldrig, dessa honor går ihop i en stor hästbox vintertid.

Ungdjur har jag också tillsammans i boxar, det fungerar bra. Jag har haft unghanar i elnät fram till slakt också.

Förutom risken att inte veta vem som är mamma till ungarna och att slagsmål förmodligen kommer att inträffa ibland så ska man också tänka på att smittrycket (coccidier och andra inälvsparasiter) blir stort i en inhägnad om den inte är flyttbar. Mitt elstängsel flyttade jag så fort gräset tagit slut. Men om man tänker bygga ett permanent hägn måste det antingen vara enormt stort, eller att man har flera och växla mellan. Annars måste man nog ha något underlag som kan rengöras.
          Mvh
       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 11 jan-06 kl 17:26 »
Hej Charlotte!

Har man coccidier  kan det vara ett problem.. jag brukar samla upp kulor (tack och lov att de ligger på högar) och nerskräpt foder..  Behandla du dina kaniner mot coccidier innan du släpper in de har du inte problmet. Och det har visat sig att coccidier dör vid hård frost (dvs hägnet är ok till våren) och över 50 grader.. så att boxar och burar kan rensas från dem också.

Januschka
som har blivit kvitt cocccidios
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nystugus

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 12 jan-06 kl 15:23 »
Hej kaninvänner!

Jag vill bara dela med mig av de erfarenheter mina gotlandskaniner har gett mig.

När två honor, systrar, vana att vara i bur tillsammans skulle till att få sina ungar i maj, satte jag dem i varsin box med en gallergrind emellan.
På så sätt vet jag vilka ungar som hörde till vilken hona.
Men, när ungarna började skutta omkring, visade det sig att de gärna hälsade på hos varandra (genom gallergrindens maskor som var tillräckligt stora att krypa igenom, när man är en liten liten dunboll :))
Eftersom just dessa honor inte bekymrade sig det minsta för vilka ungar som diade dem, öppnade jag grinden och lät de två mammorna samsas om de två kullarna. I detta fall fungerade det alltså utmärkt att de födde upp sina ungar tillsammans.

I betesburarna i somras fungerade det också bra att de fortsatte vara tillsammans.

Under vinterhalvåret bor mina kaniner i relativt rymliga burar, utomhus.
Tre hanar från kullarna födda i maj, har nöjt bott i samma bur, fram till slakt före jul. Inget bråk eller grufs eller ridning på varandra.
Att de varit så sams kanske beror på, att de dels inte haft någon närkontakt med honorna, de har växt upp tillsammans samt att de är så trevliga, nyfikna, sociala och vänliga sätt.

Jag beundrar verkligen dessa gotlandskaniners trevliga, nyfikna, sociala och snälla beteende.

De två mammorna har, i en ännu större bur, gått tillsammans med tre av sina döttrar, alltså 5 st tillsammans. Samma här, inte det minsta bråk eller ridning på varandra.
Förrän förra veckan, då jag hörde ett par morranden vid utfodring och en av döttrarna fick skutta iväg till ett annat våningsplan i buren.
Jag valde då att sätta två döttrar i en egen bur, för säkerhets skull. Kanske kände de viss konkurrens om maten, vid utfodringstillfället.

Jag funderar på att ha flera, ganska stora hägn i sommar. Men det är efter att ha sett att just mina kaniner fungerar väldigt bra tillsammans.
Andra raser, jag haft förr om åren, har varit mycket mer aggresiva mot varandra och dem hade jag aldrig haft en tanke på att sätta ihop i ett hägn.

Nackdelen som jag ser det, jämfört med betesburar, är att hägnen inte är flyttbara så som burarna. Det ger inte samma flexibilitet att beta överallt. Burarna är ju dessutom lättare att göra säkrade för rovdjur.

Men vad gäller kaninskiten, har vissa löst det så, att de ställer en kattlåda med lite spån i, på den plats i hägnet där kaninerna väljer att göra sin toalett. Det funkar tydligen. Kan vara värt ett försök för att inte få hägnet alltför nerskitat med en gång.

Jag tänker nyfiket fortsätta studera, hur mina gotlänningar beter sig tillsammans, nu inför parningarna.
De ännu så vänliga hanarna kanske blir som förbytta  :-\ vad vet jag.

Jag har heller ingen erfarenhet av att sätta ihop honor som inte växt upp tillsammans. Funderar därför på att hålla ett par hägn per "familj".

Det viktigaste är väl ändå att man snabbt ingriper om man märker att någon krake får stryk.

God förtsättning på 2006!

/Kent

Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Tjotten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 jan-06 kl 16:47 »
Hej Kent!

Måste bara säga att det käns fint att höra att det gått så bra för dig med kaniner i hägn (det är ju det jag ville från början). Jag har blivit väldigt besviken på att mina försök inte lyckats, utan bara har gjort vissa saker/kaniner mer illa. Men orkar jag ska jag kanske göra ett försök till till sommaren.

Men hur gör ni mot rovfåglar?

Såg att du tidigare frågat om om kaniner blir piggare innan de dör. Så också att du fått svar och ville bara säga att jag har samma erfarenhet. Jag tror inte jag har upplevt någon gån att de inte blivit piggare och bättre och lika besviken blir man var gång, man har ju börjat hoppats.

Nystugus

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 13 jan-06 kl 09:22 »
Hej igen!

Vad gäller rovfåglar och rovdjur, är det ju ett problem och en risk, och här där vi bor, i Bergslagen har vi gott om både lo och varg.

Jag tänker ha ett "regntak" över en del av hägnet och sedan täcka med nät (ev. trädgårdsnät) ungefär som över hönsgården.

Vid åtminstone ett hägn kommer eltråd att finnas utanför hägnet, på 20 + 40 cm, vilket är vad viltvårdssnubbarna från länsstyrelsen rekommenderar, för att hålla lo och varg borta. Måste ju funka på räv också. Men dessa trådar kommer alltså att sitta utanför kaninhägnet, så kaninerna slipper få sig en "kyss" de sällan glömmer  ;)

Förra sommaren hade vi dessutom besök av en lösspringande hund, som skrämde de små, och vid ett tillfälle lyckades öppna en bur  :o och jaga (läs leka med) invånarna i den. Det hela slutade dock lyckligt  :)
Men visst har burarna sina fördelar.

Vad gäller att hålla kaninerna tillsammans vill jag bara påpeka att, dessa gotlandskaniner jag har nu beter sig mycket, mycket trevligare mot varandra (och mig med för den delen) än vad jag är van vid från att ha hållit andra kaniner förr, bl.a dvärg och dvärgkorsningar, vädurar och vit lant.
Så jag studerar vad som funkar och är tacksam att det gått så bra.

Men jag tänker köpa en till hona, henne håller jag nog för sig (försiktighetsprincipen) och sedan (om det går bra) får hennes döttrar bo kvar hos henne.

mvh Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 13 jan-06 kl 09:46 »
 Jag har haft kaniner i elnät 112 cm högt med små maskor nertill.
 Strömmen höll kaninerna inne och rovdjur ute.
 Eftersom kaninerna var så små och lätta (tror jag det beror på i alla fall) så blev strömmen aldrig värre än att de ryggade tillbaka och släppte taget när de bet i tråden, eller så fick de lov att trycka sig rejält mot nätet innan de fick ström, någon panik uppstod alltså aldrig :)
 Fördelen med nätet (mot fast inhägnad) tycker jag är att man hela tiden kan flytta hagen. Mina angoror (15 st) livnärde sig på bra bete hela sommaren och fick endast lite, lite havre + saltsten. I huset fanns hö men de rörde det aldrig. Deras magar höll sig i trim av all den naturliga kaninfödan och ullen växte så det knakade :)
 Inga rovfåglar anföll de vuxna kaninerna eller ungdjuren jag har haft ute, men jag kan tänka mig att man behöver ha tak på buren om man ska ha små ungar där (skator/kråkor kan säkert ta dem om inte annat).
 Jag ställde upp fållan med hjälp av en trästolpe i varje hörn (eftersom stolparna till nätet är "sladdriga") annars viker sig gärna nätet och lämnar öppningar nertill. Där marken var ojämn använde jag egentillverkade "tältpinnekrokar" i nedersta tråden (som inte är strömförande) för att hålla nätet nere.
                         Mvh
                      Charlotte

« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 10:37 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svebob

« Svar #12 skrivet: 04 feb-06 kl 15:13 »
Jag har mina honor i en mindre utomhus innhägnad
med en hane separat, när jag parar dom flyttar jag över honan till hanen.
När det börjar närma sig födslen flyttar jag över den dräktiga honan i en tredje bur.
På så sätt kommer aldrig dom andra honorna åt ungar och honor besväras inte ideligen av hanen.
Hitils har detta system fungerat bra men det fins kanske någon av andre åsikter/erfarenheter?

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 3 användare
Efwa, ärt, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser