Hej kaninvänner!
Jag vill bara dela med mig av de erfarenheter mina gotlandskaniner har gett mig.
När två honor, systrar, vana att vara i bur tillsammans skulle till att få sina ungar i maj, satte jag dem i varsin box med en gallergrind emellan.
På så sätt vet jag vilka ungar som hörde till vilken hona.
Men, när ungarna började skutta omkring, visade det sig att de gärna hälsade på hos varandra (genom gallergrindens maskor som var tillräckligt stora att krypa igenom, när man är en liten liten dunboll

)
Eftersom just dessa honor inte bekymrade sig det minsta för vilka ungar som diade dem, öppnade jag grinden och lät de två mammorna samsas om de två kullarna. I detta fall fungerade det alltså utmärkt att de födde upp sina ungar tillsammans.
I betesburarna i somras fungerade det också bra att de fortsatte vara tillsammans.
Under vinterhalvåret bor mina kaniner i relativt rymliga burar, utomhus.
Tre hanar från kullarna födda i maj, har nöjt bott i samma bur, fram till slakt före jul. Inget bråk eller grufs eller ridning på varandra.
Att de varit så sams kanske beror på, att de dels inte haft någon närkontakt med honorna, de har växt upp tillsammans samt att de är så trevliga, nyfikna, sociala och vänliga sätt.
Jag beundrar verkligen dessa gotlandskaniners trevliga, nyfikna, sociala och snälla beteende.
De två mammorna har, i en ännu större bur, gått tillsammans med tre av sina döttrar, alltså 5 st tillsammans. Samma här, inte det minsta bråk eller ridning på varandra.
Förrän förra veckan, då jag hörde ett par morranden vid utfodring och en av döttrarna fick skutta iväg till ett annat våningsplan i buren.
Jag valde då att sätta två döttrar i en egen bur, för säkerhets skull. Kanske kände de viss konkurrens om maten, vid utfodringstillfället.
Jag funderar på att ha flera, ganska stora hägn i sommar. Men det är efter att ha sett att just mina kaniner fungerar väldigt bra tillsammans.
Andra raser, jag haft förr om åren, har varit mycket mer aggresiva mot varandra och dem hade jag aldrig haft en tanke på att sätta ihop i ett hägn.
Nackdelen som jag ser det, jämfört med betesburar, är att hägnen inte är flyttbara så som burarna. Det ger inte samma flexibilitet att beta överallt. Burarna är ju dessutom lättare att göra säkrade för rovdjur.
Men vad gäller kaninskiten, har vissa löst det så, att de ställer en kattlåda med lite spån i, på den plats i hägnet där kaninerna väljer att göra sin toalett. Det funkar tydligen. Kan vara värt ett försök för att inte få hägnet alltför nerskitat med en gång.
Jag tänker nyfiket fortsätta studera, hur mina gotlänningar beter sig tillsammans, nu inför parningarna.
De ännu så vänliga hanarna kanske blir som förbytta

vad vet jag.
Jag har heller ingen erfarenhet av att sätta ihop honor som inte växt upp tillsammans. Funderar därför på att hålla ett par hägn per "familj".
Det viktigaste är väl ändå att man snabbt ingriper om man märker att någon krake får stryk.
God förtsättning på 2006!
/Kent