Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  MIN KULINARISKA ÅDRA HAR SINAT  (läst 814 gånger)

byggarebobbit

MIN KULINARISKA ÅDRA HAR SINAT
« skrivet: 06 jun-09 kl 17:53 »
  Ja behöver tips på maträtter. Har ju alltid haft modernt kök (o ett stort matlagningsintresse) (dock bojkottar jag mikro) men nu bor jag i mitt rosa torp med 2 små plattor o en vedspis som jag inte riktigt kontrollerar än, än mindre den lilla ugnen som jag alldrig tycker blir varm (saknar ugnmat....). Jag äter allt men undviker gärna kött o halv/helfabrikat. Jag vill äta ekologiskt sunt o billigt men har krav på att den föda som när mej ska vara god o om inte alltid så oftast nån form av av smakupplevelse dvs inte havregryn o makaroner i tid o otid. Så har du bra tips o recept som passar ett primitivt kök en tunn plånbok o en oförskämt kräsen gomm så skriv....Tack
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: MIN KULINARISKA ÅDRA HAR SINAT
« Svar #1 skrivet: 07 jun-09 kl 19:53 »
Min stapelföda på somrarna under min allra fattigaste tid, då jag dock fortfarande hade getter:

Färskt tunnbröd med färsk keso

Keson gjorde jag dagligen på nymjölkad getmjölk med tillsats av en liten klick fil från butiken.  Varje paket räckte bortåt en månad om jag hade tur.  Getterna hade jag ju ändå, så de kostade inget extra.

Brödet gjorde jag på mjölblandning med köpt mjöl och grannens hemmalda i hans gröpekvarn.  Han hade grisar.  Tillsatte bara vatten och salt, och kavlade ut tunt, tunt, på generöst mjölad bakplåt.  In i vedugnen, som jag eldade när jag tyckte under dagen.  När brödet "gick upp i brygga" var det klart.  Det tog olika lång tid beroende på hur mycket jag eldade.

Om jag hade lite mera kronor, kunde jag lägga smör under keson.  Mums!

Och så kan Du ju alltid prova att dryga ut mjölet med lite torkade brännässlor.  Blir i alla fall trevliga gröna prickar.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser