Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Läskig traktor!!  (läst 22185 gånger)

Aqualize

SV: Läskig traktor!!
« Svar #40 skrivet: 17 jul-09 kl 01:39 »
Vissa har inte vett...

Ni vet bilstuntförare som kör på två hjul. Det brukar väl alltid vara någon gammal bil. Den här traktorn i filmen finns ju fortfarande att köpa för över miljonen...

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 17 jul-09 kl 01:59 »
Vissa har inte vett...
http://www.youtube.com/watch?v=YYbyXRNN-dA&NR=1
Ni vet bilstuntförare som kör på två hjul. Det brukar väl alltid vara någon gammal bil. Den här traktorn i filmen finns ju fortfarande att köpa för över miljonen...

Undrar hur många traktorer som gick åt innan han lärde sig att köra på två hjul

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 17 jul-09 kl 11:57 »
Tråden handlar nu allt mera om läskiga traktorförare...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 18 jul-09 kl 10:48 »
En rejäl svets är något som ingår i de verktyg som köps in omgående när man flyttar till gård.

Det är ganska vanligt att gammla redskap går sönder mitt under skörden, så då gäller det att svetsa ihop grejjerna snabbt som ögat.

Då ordentliga svetsar är dyra att köpa nya så rekommenderar jag att ni köper en begagnad industrisvets, en gammal 3-fas maskin som ger åtminstone bortåt 200 ampere i svetström om man ska köra med MMA (pinnsvetsning).

Alla kan lära sig att svetsa, det kan rentav vara ganska avkopplande syssla.

Om man ska köpa nytt eller bättre begagnat varje gång som nått går sönder så får man inte göra så mycket annat än att leta maskiner... och dessutom råna banken så att man har råd att köpa dom  ;)

Att kunna åtminstone köra "pinnsvets" ingår liksom i baskunskaperna för alla som brukar jord.

Trollmor

• -
« Svar #44 skrivet: 18 jul-09 kl 14:44 »
Jadå, det är jättekul att svetsa!  Men koncentrationskrävande och brandfarligt.  Försök att alltid vara två när Ni svetsar!  En som tuttar på, och en som släcker ... ;)

Luffsen

• -
« Svar #45 skrivet: 18 jul-09 kl 16:15 »
En som tuttar på, och en som släcker ... ;)

;D ;D ;D

Den var bra...
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Caroline

• Närke
« Svar #46 skrivet: 25 jul-09 kl 00:04 »
Jag håller inte med någon här som säger att det inte är någon fara alls med traktorn.

Jag har själv tippat över med min gamla traktor. Jag var på väg upp för en backe. Samtidigt lyfte jag upp harven. Traktorn slog över baklänges och jag hann inte till bromsen med foten.

Utan störtbåge hade jag blivit mos. Och jag har nog aldrig varit så rädd någon gång: "Håll i ratten, håll i ratten! - nu gäller det!" var det enda som gick genom mitt huvud.

Det var med en grållevariant - MF30. Volvon är ju mycket tyngre fram, men jag hade inte velat köra alltför mycket med en sån.

Aqualize

« Svar #47 skrivet: 25 jul-09 kl 11:21 »
Jag håller inte med någon här som säger att det inte är någon fara alls med traktorn.

Jag har själv tippat över med min gamla traktor. Jag var på väg upp för en backe. Samtidigt lyfte jag upp harven. Traktorn slog över baklänges och jag hann inte till bromsen med foten.

Utan störtbåge hade jag blivit mos. Och jag har nog aldrig varit så rädd någon gång: "Håll i ratten, håll i ratten! - nu gäller det!" var det enda som gick genom mitt huvud.

Det var med en grållevariant - MF30. Volvon är ju mycket tyngre fram, men jag hade inte velat köra alltför mycket med en sån.

Faran ligger ju i vad man gör med traktorn. Står den bara stilla på plan mark är den ofarlig, men att jordbearbeta (där traktorns dragkraft utnyttjas) har ju större risk än att slåttra. Givet att man tittar var man kör i båda ställena (undviker diken).

Undran:
Hurdan var harven konstruerad, var det en sådan här där trepunktslyftens fäste kan vinklas bakåt-neråt eftersom det bara är kättingar som håller fast den? En sådan är det uppenbart möjligt att slå runt med. Eller hade trepunktskopplingen på harven en fast infästning så den inte går att fälla och gick sönder när traktorn stegrade bakåt?

Fakta:
MF30 väger faktiskt 100 kg mer än T22 (skiljer nog i vikt mellan motoralternativen). Viktfördelningen mellan fram- och bakaxel har jag inte uppgifter på men troligen är det ingen större skillnad i hela sammanhanget, de är väl så kapabla att slå runt om redskapet fastnar och drivhjulen har fäste.

Tips:
Jag håller med om att man slår runt innan man hinner reagera, men man ska trycka på kopplingen om man hamnar i en situation där det kanske är möjligt att reagera. Bromsarna brukar inte få stopp på en traktor som driver när den kör på plan mark och man måste trycka rätt hårt för att det ska märkas något (vilket man nog inte är kapabel till om man sitter i en sits utan ryggstöd i en stegrande traktor. Gillar man traktorns framaxel så får man trycka på båda så man kan lugnt ta ner den på marken igen, men det är ju givetvis sekundärt.

Anders G.

• -
« Svar #48 skrivet: 25 jul-09 kl 19:01 »
Slå runt lite med en traktor skall ju en riktig karl klara... ;D. Jag är inte imponerad av resonemanget.
Det finns som sagt en anledning att arbetarskyddet inte tillåter traktorer utan skyddsbåge.

Trollmor

• -
« Svar #49 skrivet: 25 jul-09 kl 21:55 »
Slå runt lite med en traktor skall ju en riktig karl klara... ;D. Jag är inte imponerad av resonemanget.
Det finns som sagt en anledning att arbetarskyddet inte tillåter traktorer utan skyddsbåge.
Men vi är ju överens om det allihop?  Vad är din poäng, Anders G?

souped

• -
« Svar #50 skrivet: 26 jul-09 kl 15:36 »
Jag lyckades välta med en traktor för ca 15år sedan. Förmodligen fick jag hjälp av störbågarna, minns dock att jag nästan satt som vanligt i  hytten efter tippningen, förmodligen för att jag instinktivt klamrade mig fast vid ratten. Det var ganska läbbigt, jag körde för snett ner i ett alldeles för brant dike. Traktorn låg med hjulen i cirkus 140-130grader. Idag mår både traktorn (Fordson Major 54) och jag bra.

Så, håll i ratten när det slår över. Och ja, störtbågar hjälper iaf när man välter mer än 90 grader. 

Luffsen

• -
« Svar #51 skrivet: 27 jul-09 kl 00:47 »
En hytt fyller samma funktion som en båge va?

Huggorm

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 27 jul-09 kl 00:56 »

Ja, samt att den håller regnet ute  :D

Aqualize

« Svar #53 skrivet: 27 jul-09 kl 09:48 »

Beror på vad man menar med hytt.
Man kan ju klä in störtbågen så man är lite skyddad mot vind och regn. Finns också vindskydd som ej har störtbåge i sig (hålls "hytten" bara uppe av några tunna, vekliga rör så kan man anta att det inte håller om traktorn slår runt). Exempel

Sen för att börja kalla det för riktig hytt bör det vara försett med uppvärmningsanordning så man inte behöver frysa på vintern. Även fläktsystem så rimlig temperatur kan hållas på sommaren. Det enligt arbetsmiljöverkets organisatoriska krav för användning av traktorer.

Hytter på moderna traktorer är en helt egen enhet som kan lyftas bort med golv, spakar och allt.
« Senast ändrad: 27 jul-09 kl 09:51 av Aqualize »

Luffsen

• -
« Svar #54 skrivet: 28 jul-09 kl 21:46 »
Den hytt jag har är "uppvärmd" med nån elementliknande grej ovanför vindrutan. För oväsen nåt fruktansvärt, men gör sitt jobb med att hålla rutan relativt torr,även om det kräver en så där 20 minuters körning först.

"Golvet" ser mest ut som ett durkslag, men hytten håller plusgrader under vintern, så det får duga åt mig.

Vet inte säkert, men den går nog att lyfta av om man behöver det...

Aqualize

« Svar #55 skrivet: 22 aug-09 kl 19:49 »
Undrar hur många traktorer som gick åt innan han lärde sig att köra på två hjul

Fick se den här nu... Verkade som traktorn gick åt lite senare på den dagen...

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 22 aug-09 kl 23:20 »
Hm, hur var det nu, störtbåge och sunt förnuft, eller måste man välja?  Om förnuftet saknas är det ju inte dumt med båge, men jag undrar om det inte varit vettigt att använda skallens insida i alla fall ...

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #57 skrivet: 23 aug-09 kl 07:44 »
Hm, hur var det nu, störtbåge och sunt förnuft, eller måste man välja?  Om förnuftet saknas är det ju inte dumt med båge, men jag undrar om det inte varit vettigt att använda skallens insida i alla fall ...

Men då blir det ju ingen show.
Folk kikar på sånt där för att det finns en chans att det går åt pipan.

Huggorm

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 23 aug-09 kl 08:23 »
Folk kikar på sånt där för att det finns en chans att det går åt pipan.

Och går det inte åt pipan, så åker man hem besviken den dagen

Trollmor

• -
« Svar #59 skrivet: 23 aug-09 kl 16:42 »
Än sen?  Vi diskuterade ju störtbåge på Annettes traktor, samt huruvida hon behöver sunt förnuft eller ej för att köra den.

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare (1 dolda)
Purpurea, Carrla, Järpersgården, gjutaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser