Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill inte själv.  (läst 1857 gånger)

freeky

• Gäst
Vill inte själv.
« skrivet: 03 jun-09 kl 13:46 »
Jag hart gått på klippkurs och vi har skaffat en fin fårsax, prövat att klippa ett par får själva och jag känner bara att NEEEEJJJJ! Jag vill inte! Det här var både otäckt, svårt och jobbigt! Vill att nån annan ska göra det första gången så man kan vara med och titta och få lite mera kött på benen. Vet ni nån som klipper som finns i närheten av Kolmården?

MVH,Freeky.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Vill inte själv.
« Svar #1 skrivet: 04 jun-09 kl 08:23 »
Finns en i jag känner i dina trakter som är bra.
0705-417843 Michael Sandström, Beteby

Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 jun-09 kl 07:16 »
Det är honom vi köpt fåren av och han klipper tydligen inte åt andra längre ???.

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 07 jun-09 kl 00:12 »
Gå in på youtube kolla på sheep shering (tror det var korrekt stavning). I början är det jättesvårt att klippa lamm själv, sen blir det lättare och det handlar inte så mycket om muskler utan om teknik och riktiga positioner. På Elmia på hösten brukar dom ha sm i lammklippning åk dit och kolla! Ett jättebra tips som hjälpte mig mycket när jag kom på det var att när man ska ha ikull lammet så grip i det bortersta bakre benet med vänster hand samtidigt som du håller i huvudet med höger hand. Men det är klart en del är det brottningsmatch med...

Colleen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 07 jun-09 kl 09:07 »
Jag klippte en av mina baggar igår...med en sax som ser ut som en vanlig hushålls sax. Han stod och tyckte det var jätteskööönt.
Sedan lade han sig ner och då kom jag åt på magen. Hela han är nu klippt, förutom närmast snoppen, det tar jag idag.
Men då jag påbörjade den andra baggen, så märkte jag att den var banne mig MYCKET svårare att klippa. Han har helt annan päls, så jag råkade "missa" och nöp honom rejält med saxen och han blev förbannad och stångade mig ;D .
Men sedan fortsatte jag och lyckades klippa hela ryggen, men sedan missade jag igen och nöp honom och han blev förbannad.
Jag ska nog binda upp honom idag, så jag kan klippa mer ostört och mer koncentrerad på vad jag gör, jag ska absolut INTE missa igen...

Men jag har sex tackor kvar att klippa  :P tar väl hela sommaren  :-[ när jag är färdig med den sista, så får jag väl börja med Baggarna igen  ::)

Nu när jag klippt dem "för hand" så känner jag att det skulle vara lättare med en maskin, så snart vågar jag väl mig på att köpa en och använda den :P

agge

« Svar #5 skrivet: 07 jun-09 kl 20:53 »
Våga prova. var helst två pers.
Bind upp dem kort, antingen mot en vägg  (då använder jag en fölgrimma på dem ) el. i en klippstol.
ta god tid på dej o strunta i hur fula dom blir, för det blir dom första gångerna man klipper själv.
Klippsår ser hemska ut men de brukar inte vara så farliga.
Man får väldigt bra kontakt med sina får om man klipper dem själv, så det är värt tid o besvär tycker jag.

freeky

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jun-09 kl 14:59 »
Jag har provat, vi använde grimma som vi satte fast i taket så fåren stod med "huvudet högt", gick ganska bra, men det är ändå ett väldigt motstånd i mej, jag vet inte varför. Det har kanske varit lite väl mycke problem under våren så det känns som om att nej, det räcker nu...vi har 12 får som ska klippas så det känns ju sådär. men för en van klippare är det inget, så jag skulle önska att någon kom och gjorde det åt oss, och jag fick stå och titta på och lära mej ordentligt. men det verkar som om jag åker på att göra det iallafall, för jag får inte tag på nån klippare :'(.

soleskog

« Svar #7 skrivet: 08 jun-09 kl 15:33 »
Fortsätt leta efter klippare är mitt råd- vi har förvisso fler tackor än du har, men jag skulle inte klippa själv jämfört med hur snabbt och lätt det går när en van klippare gör det. Vet du ingen i närområdet som också har får och som kanske vet vem som klipper? Vet inte han som ni köpte fåren av om det finns någon annan som klipper? kanske kan du höra med svenska fåravelsförbundet i Östergötland? http://www.faravelsforbundet.se
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Ulla Krull

« Svar #8 skrivet: 09 jun-09 kl 18:21 »

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jun-09 kl 08:32 »
Tack för tipsen, ska sätta fart och ringa runt nu! :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser